+ Svar på tråden
Resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Trenger råd litt fort.

Trenger råd litt fort.

Q har vært i sommerpensjon i drøyt 3 uker. Han har vært hos en som har hatt masse hamstre og dermed skulle han jo ha litt peil. Da jeg fikk han igjen i går var det en avmagret liten sak, med ørene klistra inn til hodet, sløv og matt. Trodde faktisk han skulle dø når vi dro hjemover.

Han som passet den påsto at han hadde hatt forstoppelse, og litt diare. Q er ikke våt i bakenden så det er helt sikkert ikke Wet Tail. Kjørte rett til dyrlegen, som igjen kjefta på meg fordi han ikke har hatt fri tilgang til høy, og da ble jeg veldig usikker på hennes kompetanse, mine hamstre har aldri fått høy og når de har fått litt har de snudd ryggen til. Hun trodde ikke han var forstoppet, men kunne heller ikke si hva det var. Så jeg fikk en pose med noe som heter: Critical Care fra Oxbow Hay Company, som jeg skulle blande med vann og gi han med sprøyte, dessuten skulle jeg rense baken hans og smøre med parfymefri krem, noe jeg også har gjort. Han er mindre rød i dag. Han har bæsjet i doen sin, men det er ganske løst.

Kan dette rett og slett ha blitt utløst av stress?? Jeg vet at det beste var om han hadde fått bli hjemme, men jeg hadde ingen til å passe, da hun som pleier å passe sto midt i en flytting og uansett ikke hadde vært tilgjengelig siste 1,5 uke.

Og hva med høy.....skal dem virkelig ha fri tilgang til dette??

(han tar det som er i sprøytene, og ser veldig fornøyd ut med å ha kommet hjem, men er så skrekkelig tynn og skjør)

Sjefsguru Lene sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Drøbak
    Alder
    34

Huff da, dette høres jo ikke bra ut. Stakars liten.

Dette trenger ikke nødvendigvis være passerens feil, for alle hamstere kan bli syke, men vedkommende burde ha reagert, og gjort noe for å hjelpe, og det håper jeg du forteller klart i fra om

Veterinæren er dessverre på bærtur når det gjelder høyet, men det er av en eller annen grunn veldig vanlig at veterinærer tror hamstere må ha høy, slik de fleste andre gnagere. En del tror det samme om rotter, som faktisk kan bli syke av høy. Så det er langt igjen til veterinærstanden har kunnskaper nok om gnagere.

Critical Care er laget til høyspisende dyr, og inneholder alt for mye fiber for en hamster. Fiber løsner magen, og vil gjøre vondt verre. Så slutt med det med én gang!
    I stedet må du gi ting som hjelper magen hans, slik at du om en dag eller to kan begynne å bygge han opp igjen. Har du tilgang på bringebærblader eller blåbær, så kan du gi det, det er forstoppende. Det bør være den eneste friske maten han får til han bæsjer normalt igjen. Resten skal være helt tørt: Tørrfôr, tørt brød, knekkebrød osv. Kokt ris og gulost kan han også få.

Når magen har rettet seg, så kan du begynne å "fete" han opp. Ikke gi han masse søtt og fett, det må gjøres riktig. Mat med masse proteiner er fint. Barnemat på glass uten salt og løk er snadder, f.eks. Kylling og ris, og gulrotpuré. Babygrøt med hvete er også bra. Du kan kjøpe fet fisk, og koke den som normalt, uten salt. Det er ikke mye han vil spise, så mye vil gå det spille, men hvis du gir han et par ganger den første dagen, setter fisken i kjøleskapet til dagen etter, så kan han få et par ganger da også, før fisken må kasseres.
    Hvis du sender meg en PM med adressen din, så kan jeg sende deg litt av vårt hjemmelagede tørrfôr (oppskrift kreditteres Heidi), som er veldig næringsrikt.

Jeg vil også gjerne be om navn og klinikk på hun som behandlet han. En del av min jobb er å informere, og jeg tror kanskje jeg kan gjøre noe godt her.
    -Lene, leder av foreningen-

Tusen takk for utfyllende svar Lene. Har sendt PM med opplysningene du ba om. Da skal han rett over på riktig diett.......og nok engang burde jeg stolt på magefølelsen når det gjelder det vetrinæren sa til meg......Nå skal han stelles som den lille kongen han er her i huset..........og jeg skal bort til naboen og rappe bringebærblader =)

Ingenting hjalp her, så lille Q døde fra oss. Vi var forberedt på at det kunne gå den veien, men håpet jo i det lengste at alt ville gå bra.........Tusen takk for alle råd og all hjelp Lene, det setter jeg umåtelig stor pris på.

Så trist... Kondolerer!
    Hamsterhilsner fra: Meg og Elmo
    † Knabbel

+ Svar på tråden

Tillatelser

• Du kan starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på tråder
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg