PDA

Se full versjon : Ut i naturen

M_S_S
25-03-2008, 17:47
Hva bruker dere å hente til hamsterne deres når dere er på leting etter noe i naturen?
hvilken tretype kan man lage stige og forskjellige leker med? kan man bruke gran eller selje eller bjørk? kan man ta inn kongler og sånt?
er morsomt å få høre om ting man kan hente utenfor huset og i skogen, hvis man plutselig går "tom" for leker. :lol:

ZakuraRabbit
25-03-2008, 18:27
Jeg ga min de samme plantene jeg ga kaninene, løvetann, kløver og greiner (la egentlig ikke så mye merke til hva slags sort...brukte mest rogn da)

heidiii
25-03-2008, 19:31
Jeg husker ikke alt dette med hvilke trær som man bør unngå, men har valgt trær fra fruktrær eller f.eks. rognebærtre. Best å unngå trær som står i veikanter, og man bør vaske kvistene før de brukes.
Du kan gi kongler, men jeg ville tatt dem i fryseren, og tint demigjen, for å unngå å dra inn smådyr.

Jeg har ikke lagd så mye, men har av og til tatt med steiner som de kan ha i buret.

Elise
25-03-2008, 23:43
Selje er en fin tresort å bruke. Den egner seg bra som gnagepinne og når den tørkes er den fin å bruke som materiale til å bygge/lage ting til hamsteren med. Det fine med den er at det ikke renner masse sevje fra den.

Jeg hadde et marsvin som elsket granbar. Han fikk spise av juletreet vårt hver jul, og han syntes det var kjempegodt. Jeg vet ikke helt hvordan hamstere reagerer på gran, men jeg kan tenke meg at de spisse nålene på treet ikke er så bra for kinnposene deres. Problemet med gran er jo også at det kan renne klissete sevje fra treverket i mange år etter det er tørket og brukt som materiale.

Når det kommer til bjørk så vet jeg ikke om den er spesielt bra.. Det er en tørr, litt sprø, tresort som ikke egner seg så bra til å bygge med. Grenene knekker lett og det vokser et spesielt neverbelegg på treet når det blir gammelt. Det har også en tendens til å være soppsporer i treverket, altså det vokser mye sopp i treet.

Elise
25-03-2008, 23:52
Man kan ta inn jord, som man steker i stekeovnen på rundt 200 'C en times tid. Putt den i folie i en langpanne. Etterpå kan man bruke jorden i en gravekasse som hamsteren kan grave og kose seg i. Det er viktig at jorden blir stekt skikkelig først, så man ikke drar inn småkryp. Ikke bruk kompostjord eller jord med planterester i. Det beste er å kjøpe sekker med ren jord fra blomsterplantasjer eller -butikker. Den må også varmes. Egentlig så anbefaler jeg å kjøpe sekker med jord, så er du sikker på at den er "ren".

sunniva12345
01-04-2008, 21:37
apropo gravekasse, hvis du har et gammelt litt lite bur.(dette skal jeg prøve) kan du bruke det.