PDA

Se full versjon : Forslag til hjemmelaget utstyr?

bubba
13-03-2008, 18:38
Hei, har tenkt og gi hamsteren litt nye leker, men for tiden er det litt dårlig med penger. Har prøvd doruller, "pinneslott" melkekartong osv, men han ser ikke ut til å like noe slik. Noen som har forslag til noe hjemmelaget utstyr dere har prøvd med hell? :)

Marianne S
13-03-2008, 18:43
Vi har bygget noen hjemmelagede leker av plankebiter jeg fant i restekassa på Byggmakker. Der er det gratis å forsyne seg, så er det bare å la fantasien løpe løpsk...

Husk å bruke giftfritt lim, og hvis du bruker spiker eller skruer, må spissene sitte langt inni treverket. Du kan evt bruke maskinskruer+muttere.

bubba
13-03-2008, 18:49
Smart :)
Men kan jeg bruke furuplankebiter?

Marianne S
13-03-2008, 19:00
Du kan bruke furu, så lenge plankene er ubehandlet og treverket er skikkelig tørt. Ikke bruk biter det er kvae på, dersom du skulle finne noe sånt.

bubba
13-03-2008, 19:50
Okei, takk for svar. :)

Andre med noen forslag kanskje også? :)

heidiii
13-03-2008, 19:55
Noen hamstere liker hengekøyer, det kan du lage emd et kjkkenhåndkle som du fester med fire klesklyper. Ellers kan du feste en hundekjeks e.l. på en bit hyssing og henge den fra taket, innen rekkevidde for hamsteren, men slik at han likevel må streve litt for maten.

Birgitte
13-03-2008, 22:48
Betty er heller ikke noe særlig intressert i ting jeg lager til henne, men jeg har slått meg til ro med det. Gulliver og Teddy er mer intressert, så jeg har bare akseptert at hun kanskje ikke er av den "lekne" typen. Hun liker mer å drive med hverdagslige ting som å vaske seg, sitte på huska si, leke i badesanda (kanskje ett forslag? jeg har badesandeske til henne inne i buret, så hun kan bade når hun vil) osv.

Digresjon Heidi, din Ludvig er helt prikk lik min Teddy nesten:D De er noen gode små altså, de myke langhårede. Teddy har også nyst veldig mye, men han sluttet da vi begynte med Pellets til han:)

heidiii
14-03-2008, 00:02
Når det gjelder leker opplever jeg det som mye vanskeligere å "aktivisere" syriske gullhamstere til forskjell fra dverger. men mat fnker jo alltid, gjemme noen godbiter rundt omkring i buret.

Fint at dere fant årsaken til nysinga da :)
Nå var Luddemannen min den søteste Ludvig han kunne være, men jeg er egentlig ikke så begeistra for pelsen til langhårede hannhamstere. De er nå søte og gode som alle andre hamstere, men jeg vet ikke helt om jeg syns det var riktig å avle på det i utgangspunktet. Det er vel noe med at det ikke er naturlig, og at jeg syns det blir litt trist når så selvstendige dyr som hamstere må bli børsta av andre for å ikke bli lugga av ekle floker. Jeg overdramatiserer nok, men det bare skurrer litt i mine ører.

Birgitte
14-03-2008, 00:22
Visste ikke at det ikke var naturlig jeg. Syns det er ekstremt søtt, med det bustete lille ansiktet, men har ikke opplevd å måtte gre han, og det gjorde ikke forrige eier heller. Han har ikke sånn KJEMPElang pels bortsett fra på hoftene og baken:)

heidiii
14-03-2008, 00:35
Det er en mutasjon, så det er ikke noe man finner hos ville hamstere. Jeg fikk ikke gre Ludvig, ville ikke sitte stille lenge nok, så jeg måtte stadig klippe av digre floker.

Anne-Hedvig
15-03-2008, 05:30
Det er en mutasjon, så det er ikke noe man finner hos ville hamstere. Jeg fikk ikke gre Ludvig, ville ikke sitte stille lenge nok, så jeg måtte stadig klippe av digre floker.

Jeg foretrekker dame-hamstere av den grunn!

M_S_S
24-03-2008, 15:08
Vi har bygget noen hjemmelagede leker av plankebiter jeg fant i restekassa på Byggmakker. Der er det gratis å forsyne seg, så er det bare å la fantasien løpe løpsk...

Husk å bruke giftfritt lim, og hvis du bruker spiker eller skruer, må spissene sitte langt inni treverket. Du kan evt bruke maskinskruer+muttere.

kan du si navne på hvilket lim du bruker, er veldig usikker :?

heidiii
24-03-2008, 15:16
Trelim/skolelim er trygt for hamstere (og limspisende småbarn) ;)

Birgitte
28-03-2008, 17:46
Svigemor kom med en god idè, en bøtte med lego koster jo kun 98,- og da kan du bygge om osv:) Syns det var passe smart!

Birgitte
28-03-2008, 18:33
Fant også noen forslag på en side jeg aldri har sett før, kan skrive de på norsk hvis det er noen som ikker er så gode i engelsk:)

Materialer du kan bruke:

* Papirposer
* pappbokser, f.eks frokostblandingsbokser
* Toalettruller eller tørkeruller
* Innpakkningspapirruller
* Eggekartonger
* Tørt tre

Forslag:

Putt toalettpapirruller i buret, hamsteren liker å krabbe inn og ut av de. Du kan også koble de sammen, som en slags labyrint.

* Samle noen esker, og legg dem oppå hverandre med den største nederst og den minste øverst, så hamsteren kan klatre helt opp (sikkert lurt å lime de sammen så de ikke faller ned)

* Bruk en grein fra ett tre, f.eks epletre, og sett den i buret til hamsteren. Den vil like å klatre på den, og å tygge på den

* Lag en svingende dopapirrull med dorull og tråd (jeg gjorde det med et halvt påskeeg til Teddy;)

* Tøm frokostblandingsbokser eller eggekartonger, det er ypperlig som "rede"bokser for hamstere. Du kan også lage noen hull i boksene.

http://whatthepets.blogspot.com/2007/08/homemade-hamster-toys.html

M_S_S
29-03-2008, 10:14
Svigemor kom med en god idè, en bøtte med lego koster jo kun 98,- og da kan du bygge om osv:) Syns det var passe smart!
Det var jo kjempe smart. du tenker vell på sånn duplo lego med store klosser, ikke sånn med veldig små klosser?

bubba
29-03-2008, 10:17
Begge deler går nok an og bruke, men det vil jo kreve en del mer lego enn duplo for å lage noe stort. :P

Men det var faktisk et veldig bra forslag! :D

M_S_S
29-03-2008, 10:26
men det er noe som er litt domt:
lego er veldig ustødig hvis du skal ha det i buret oppå sponet.
Det er også veldig lett og det blir ikke noe problem å dytte det bortåver.
et lite spm bare:
Hvis det du har bygget raser, kan det skade hamsteren hvis det detter oppå den?

Birgitte
29-03-2008, 18:41
Lego er jo ganske stødig, hvis du ikke bygger noe høyt og tynt. Jeg tenkte mest på noe å ha utenfor buret jeg da, som lekeplass liksom:)