Se full versjon : Kull
Jeg har to ørkenrotter som fikk et kull for 5 uker siden. Skal nå gi de vekk. Er det for tidlig? Det andre jeg lurer på er om jenten har blitt gravid igjen kan jeg da ta hannen ut og heller ha en hun unge sammen med moren? Jeg kan ikke få flere kull. Skulle egentlig ikke ha det første da dyrebutikken solgte meg en jente isetden for en gutt som jeg skulle ha.
Takk for svar!
Marianne S
13-03-2008, 18:39
Hvis du vil slutte å avle med det paret du har, må du beholde en jente og en gutt fra det nest siste kullet (altså det kullet som ikke mor bærer i magen eller nettopp har født). Disse vil bli romkamerater for foreldrene, og du må ha plass og råd til et passende bur til. Mor+datter og far+sønn blir altså dine nye ørkenrottegrupper.
5 uker er litt tidlig å flytte ungene, ungene bør være 6 uker før de forlater foreldrene. Unntaket er hvis mor føder et nytt kull like før det forrige kullet er 6 uker gamle. Ungene kan godt bo sammen, men adskilt på kjønn, i et par uker etter at de har flyttet fra mor.
Ok jeg forsto ikke helt.. Jeg kan ikke få flere kull enn det hun har nå og kanskje det hun bærer i magen.Jeg vet ikke om hun er gravid. Kan jeg ikke flytte faren da? At moren blir igjen med en jente fra det kullet hun har nå? Må det være det nest siste altså at de er større? Er det det du mener?
Marianne S
13-03-2008, 19:03
Det jeg mener, er at mor og far flyttes fra hverandre, og at mor beholder en datter hos seg, mens far beholder en sønn hos seg. Disse ungene kommer fra det kullet som nå er tilnærmet klare til å flytte fra foreldrene. Hvis mor er gravid med et kull til, vil datteren du lar henne bo sammen med, hjelpe mor med et evt neste kull. Hvis hun viser seg å ikke være gravid, kommer det jo ingen flere unger, og da har mor og far selskap av hver sin unge av samme kjønn som dem selv.
Takk nå forsto jeg:) takk for svar!