PDA

Se full versjon : Jenny rottebur, rust og maling? Restaurering av bur etc.

Birgitte
05-03-2008, 13:27
Hei! (Ny her forresten)
Jeg har tre hamstere i hus, og nå har jeg kjøpt et Jenny Rottebur brukt, for at den som er "mest min" skal få større bur, siden hun er en stor hamster:) Nesten 200 gram. MEN problemet er at da jeg så buret i "dagslys" og skulle vaske det, så så jeg at det var en del rust på gitteret! Dette kan jeg jo kanskje få bort med stålull om det ikke har gått helt igjen om gittere selvfølgelig, men det ser heller ikke så fint ut. Vet ikke om noen har erfaring med det buret, men det er metallfarget isteden for hvitt, og det ser ikke noe kosli ut. Så spm mitt er vel egentlig: Hvilken maling kan jeg bruke for å male sprinklene på buret hennes? Som ikke er farlig lissom? Noen som vet hva slags maling som blir brukt fra leverandøren på hamster bur?

Blir kjempeglad for svar:)

(evt. er det kanskje noen som vil kjøpe det for kr 700. Det var det jeg kjøpte det for, men har brukt 2 timer på å vaske det:P Hvis det er noen som er handy av seg og liker å fikse på ting. Det koster vel 17-1800 i butikken) [/b]
Hilsen Betty og Birgitte (edit: solgt:))

heidiii
06-03-2008, 10:06
Hei og velkommen hit!

Jeg prøvde å spørre på rotteforumet, men det var ingen som kunne svare meg, så jeg vet ikke. Det er en type lakk som er vanlig, men jeg klarer ikke å finne ut hvilken det er.

Hvis du vil forsøke å selge det, kan du legge inn annonse her på forumet eller på finn.no. Er det en mulighet for at du kan levere det tilbake til selger, siden det var styggere enn du var klar over?

Birgitte
06-03-2008, 12:28
Takk for svar=) Nei, det tror jeg blir mye styr, i og med at de ikke bor i Oslo osv. Tenkte at hvis det er noen steder hvor rusten har gått helt igjennom sprinklen, kan jeg klippe av med avbitertang og sette noe annet der, f.eks treplate og feste det eller noe. Jeg får spørre nede på malermesteren, regner med det er en type maling man bruker i vannbeholdere til mennesker osv (varmtvannstanker osv), som ikke inneholder noe farlig. I tilleg er buret ganske kjedelig, så tenkte å sette inn noen morsomme fargerike treplater, som jeg kunne tegne på med ufarlig tegnestifter eller noe (slike som barn kan spise:P )

Birgitte
06-03-2008, 20:13
Selger bare det dumme rotteburet jeg, orker ikke drive med det. Har kjøpt en mellomstørrelse av det gamle hamsterburet og det store rotteburet i dag, 1000 kr men var verdt det:) Satte inn to treplater og fiksa stiger, så nå koser snuppa seg skikkelig=) Tok meg en hel dag men, hihi, syns det er artig. Nå mangler jeg bare trehjul, det kom inn til butikken i dag så da er alt fikst! Eneste jeg tenker på er å prøve å finne plasthyller isteden for tre, da jeg tenker hvis det blir vått å sånn:) Noen som kanksje vet hvor man får tak i sånt?

heidiii
06-03-2008, 21:00
Jeg har ikke hatt noen problemer med syrere som tisser rundt omkring, så det er ikke sikert du trenger å bytte ut.

Her har de jennyhyller (kan brukes til de fleste sprinkelbur):
http://www.equinecaninefeline.com/catalog/index.php

Birgitte
07-03-2008, 13:47
har egentlig ikke hatt noe problem med det jeg heller, men har ei jente og det hender det er litt vått i sovehuset hennes ihvertfall:P Men har lagt papp under så burde gå bra, som jeg skifter ut selvsaft. Som laken! Hehe:) Vet ikke hvorfor, men jeg syns de Jenny-hyllene er litt ukoslige, liker bedre sånne som går over hele på en måte, eller som ikke er trekanta da, hehe:P

heidiii
07-03-2008, 15:10
Ja, jeg skjønner hva du mener angående hyllene. Jeg har bare aldri funnet noen. Ikke er jeg flink til å lage slike ting selv heller.
Jenny-hyllene har jo også en ganske grell farge.

Opplevde også at det kunne bli litt fuktig inne i huset til min jentesyrer. Tror nok det hadde med løpetid å gjøre, for det lukta ikke tiss der. Hun griset heller ikke til sin trehylle.

Kalamari
07-03-2008, 15:22
Da Trygve hadde sovehuset i øverste etasje, så fant han ut det ble for langt å gå ned til "kjelleren" for å tisse, så da brukte han et hjørne i toppetasjen.

Ellers bruker jeg også papp inne i sovehuset, samt dekker etasjene med papp og litt avispapir over der igjen, i tilfelle han blir så ivrig en gang at han har et "uhell". Det har ikke skjedd ennå, men greit å være forberedt:)

Birgitte
07-03-2008, 17:25
Skal vel ikke akkurat skryte på meg at jeg lagde de helt selv, hehe. Den ene var en hylle fra før av, som jeg sagde en bit av for å passe i buret, pluss sagde litt hull den hvor sprinklen sto i veien for hylla. Den andre hylla var en firkanta hylleaktig ting den også, alt funnet i pappas garasje. Kun sagd litt på de:P Det var smart å legge papp over, det skal jeg jammen gjøre på hele etasjen:) Så blir det lettere å gjøre rent også:)

sunniva12345
09-03-2008, 12:38
Hvordan fester dere de hyllene dere lager selv til sprinklene??

Birgitte
09-03-2008, 15:49
Det tror jeg man kan gjøre på mange forskjellige måter egentlig:P det jeg gjorde var at jeg skar plata til slik at den var litt lenger en dybden på buret. Buret er festa på de vannrette sprinklene, altså stukket igjennom, men det er jo også et par loddrette som kommer i veien for plata, når den er litt lenger en buret. Jeg målte hvor de loddrette sprinklene kom i veien for plata, og så saga jeg innover i plata der, slik at sprinklen gikk inn i planka på en måte.. Skjønner? hvis ikke kan jeg prøve å tegne det:P

bubba
09-03-2008, 16:57
Men er det lett og få "presset" platene på plass inne i buret når de på en måte er bredere enn buret? :P

Marianne S
09-03-2008, 17:15
Hvordan fester dere de hyllene dere lager selv til sprinklene??

Her ser dere et eksempel på hvordan vi har festet trehyller i flere av våre hamsterbur:
http://www.ramseszoo.com/privat/De%20nye%20hamsterbura/Ferdig_Bur_2.jpg

Det er boret hull i treplatene, og stukket lange, butte skruer (såkalte maskinskruer) gjennom hullene, som er plassert sånn at hullene havner rett utafor sprinklene. Dette hindrer platene i å gli sidelengs, og det er en veldig enkel måte å sette platene fast, uten at det blir vanskelig å løsne dem igjen hvis det blir nødvendig. Platene er nøyaktig tilpasset til avstanden mellom de loddrette gitterstavene.

Birgitte
09-03-2008, 17:28
Marianne, det var deres bur jeg hentet inspirasjonen fra tror jeg:P Fra dyrenett sine sider! Men jeg fant ut at jeg ville ha bredere etasjer en de øverste deres, så sånn som dere har gjort med den midterste har jeg også gjort, altså ett hakk inn så det blir plass til den loddrette også. jeg tenkte på skruer jeg også, men fant ut at de satt hardt nok allikevel, iogmed at platene er litt tjukkere en sprinkelavstanden.

Det var ikke noe problem å få dem inn, ca samme slit som med de av plastik, altså ta den inn på skeiva og fest den ene siden først, deretter den andre:)

Birgitte
13-03-2008, 22:50
Bare sånn for info, om noen andre kunne tenke seg å male om buret, fikk jeg ett tips om en maling som ble til plast når den tørket. PErfekt! Den var også giftfri. Fikk ikke vite hva den het, men det hadde erstattet en annen maling som begynte på S. Det er visst bare å spørre i malebutikker (der de kun selger maling og er "eksperter" på det:)