PDA

Se full versjon : Hamstere omplasseres

heidiii
20-02-2008, 14:58
Av grunner jeg ikke ønsker å gå inn på her ser jeg meg nødt til å omplassere alle eller flere av hamsterne mine. Det er ikke en avgjørelse jeg tar lett på, men føler at det er til alles beste.

Ludvig
Ludvig er en utrolig god og snill langhåret viltfarget syrisk hamster. Han er søt og tillitsfull, og blir lett glad i menneskene sine. Ingen av hamsterne mine er "kosehamstere", men Ludvig er ganske nær. Han løftes gjerne - så sant han ikke har bestemt seg for at han vil løpe ute lenger enn vi vil ;) - og han lar seg av og til klappe. Han liker å løpe fritt, få godbiter stukket inn gjennom bursprinklene, snakke med menneskene sine, og besøke Lucia når han løper ute. Han er også glad i å hamstre mat og løpe i hjulet sitt.
Han er stort sett bare natt- og morgenaktiv. Han ble omplassert til oss i august, og jeg regner med at han er et snaut år nå. Han har vært en del syk, men han har virkelig frisknet til i løpet av de siste par månedene, og er nå sunn og frisk.

Lucia
Lucia er en langhåret sjokoladebrun syrisk hamster. Hun er snill og tam, men ikke så glad i å bli holdt, men hun løftes gjerne. Hun er veldig glad i å løpe fritt og utforske leiligheten. Hun er ganske så modig, og klatrer over alt, så hun må holdes et godt øye emd når hun løpe ute, men hun oppfører seg godt ellers og har slutta å gnage. Hun liker også å besøke Ludvig og nusse på han gjennom gitteret når hun løper ute, selv om Ludvig nok er litt mer hypp på henne enn hun er på han. Det hadde derfor vært fint om de kan omplasseres sammen, slik at burene kan stå i nærheten av hverandre, men det er ikke en forutsetning.
Hun er nok 3/4 år, og er god og velholdt. Liker å bli snakka med emns hun får godbiter og å turne i burtaket. Hun er nattaktiv, men pleier også å være våken i lengre perioder på dagen.

Knøtte
Knøtte ble født 3. desember 2006. Han er en mørkebrun campbell dverghamster.
Knøtte er en skikkelig god gutt, og veldig tam. Han kan av og til holdes lenge, og lar seg også klappe. Han liker å løpe fritt, men er også veldig glad i å gjemme seg, så han må holdes et øye med. Ellers liker han godt sandbad, å grave i burstrøet og henge/klatreleker. Han har flere fugledingleleker i buret sitt, og han bruker dem ofte.
Knøtte liker nye ting, så det er fint om lekene i buret bir bytta ut ett par ganger i uka. Han trenger ikke nye leker hver gang altså, men han liker litt variasjon. Selvfølgelig blir han også glad for å bli overraska med noe helt nytt - hjemmelagd eller butikkkjøpt.
Knøtte er renslig, og bruker alltid doen sin når han skal tisse, og han liker ikke at buret blir vaska for ofte. Derfor pleier jeg å vaske doen ca annenhver dag, ta ut "søppel" og avføring fra sovehuset ca en gang i uka og vaske buret og skifte strø ca en gang i måneden. Han får av og til påfyll av strø. Dette fungerer veldig godt.
Mye våken om dagen.

Lotta
Lotta er en sibirsk dverghamster. Hun er nesten helt hvit, med en grå stripe over ryggen. Hun er veldig myk, og minner litt om en søt liten sky når hun turnert i burtaket sitt.
Jeg opplever henne som godhjertet og snill, men hun har nok opplevd noe skummelt, så hun er ganske skeptisk til mennesker. Hun er derfor ikke en "nybegynnerhamster". Hun forsvarer territoriet sitt, men kan løftes ut, utenå bite, hvis man legger hånda under henne når hun turner i taket, for da snur hun seg og sitter pent. Man kan se at hun er itt engstelig i nærheten av mennesker, men når hun får løpe fritt storkoser hun seg.
Hun er som nevnt glad i å turne i buret sitt, men også å løpe i hjulet og å hamstre frøene fra hirsekolber. Hun er veldig glad i å bli snakka med mens hun holder på i buret, og få stukket godbiter inn til seg.
Hun er ca 7-8 måneder gammel.
Med Lotta vil de følge med en hamsterinnhegning med åtte elementer, som lett kan tas fra hverandre. Hun liker godt å løpe i denne - særlig når hun får nye ting å utforske der. Det er også en veldig praktisk løsning under bli-kjent-perioden.
Mye våken om dagen.

Med alle følger det med bur med utstyr (hjul, do/badekar, matskål, drikkeflaske og leker), mat de er vant med, godbiter og Rådasand (til bading). Omplasseres Ludvig og Lucia sammen kan det følge med en hel uåpnet 25-kilos sekk med sand.
Jeg har også noen hamsterbøker som kan gis bort, og 2-3 reisebur.
Mål og beskrivelse av buret gis på forespørsel. Ellers kan jeg sende flere bilder på e-post, samt gi mer fyldig informasjon om de enkeltes behov og personlighet. Kan også ta en telefonsamtale på forhånd hvis det er ønskelig.

Jeg er veldig glad i hamsterne, så de omplasseres ikke til hvem som helst. Det er svært viktig for meg at de alle får et godt hjem.
Jeg venter at de skal få løpe ute regelmessig, at buret blir rengjort regelmessig, at de får skikkelig mat (deriblant friske grønnsaker innimellom) og godbiter og litt småprat hver dag.
Det hadde også vært hyggelig med noen oppdateringer etter omplasseringen.
Hamsterne med utstyr må hentes hjemme hos meg nær Bergen sentrum.

Bilder av samtlige kan ses i denne tråden:
http://www.hamsterforening.no/forum/viewtopic.php?t=622

Hvis noen er interessert i en eller flere er det bare å sende meg en pm, og fortelle litt om seg selv :)

heidiii
27-02-2008, 09:18
Tråden kan stenges.