Se full versjon : Maiskolbe
linnth85
24-01-2008, 21:52
Tenkte jeg skulle se om Snuppa ville ha maiskolbe. Hun spiser jo alt annet hun får så regner med at hun vil ha det også. Men må jeg skjere maisen av kolba, eller kan jeg bare skjere av en liten skive og gi henne hele, med mais og kolba inni?
vis den er kjøpt i dyrebutikk behøver du ikke det.. men vis dte er bare en maiskolbe kjøpt i matbutikk er jeg litt usikker..
Kalamari
24-01-2008, 22:35
Klarer du å skjære av en skive, så ville jeg gjort det. Jeg får det aldri til, så jeg kutter av selve maiskornene.
Klarer du å skjære av en skive, så ville jeg gjort det. Jeg får det aldri til, så jeg kutter av selve maiskornene.
Samme med meg.
Den er jo steinhard og skjære i. :P
Foressten, kjøper dere slike pakker med 2 maiskolber pakket i plast?
Hvor lenge holder en slik en seg i kjøleskapet ca?
Det kommer an på om du mener de ferske eller de kokte vakuumpakka? De ferske er det som er best å bruke, iom at de vakuumpakka blir det samme som hermetisert/kokt mais. De ferske holder seg gjerne elnger enn de som alt er kokt.
Kalamari
24-01-2008, 23:28
Pleier kjøpe pakker med to stykk kolber, hvor bladene fortsatt henger på så jeg selv må skrelle dem. Så tar jeg av noen korn til Trygve før jeg koker dem til meg.
De vakumpakket ser farlige ut. Med den mørke fargen og alt, har ikke turd å prøve meg på noe slikt, jeg.
linnth85
25-01-2008, 09:57
Har tenkt og kjøpe fersk. Har sett de som er pakka i plast, men regna med at de blir på samme måte som de som er hermetisert. Og det har det jo blitt skrevet her alt :)
Da får jeg se hva jeg gjør, men med andre ord så kan jeg trukt gi henne en skive hvis jeg får til å skjere av en :)
Hm, visste ikke at de i plast er kokte. Og vakumpakket. :o
linnth85
28-01-2008, 10:20
Hm, visste ikke at de i plast er kokte. Og vakumpakket. :o
Tror det står på pakka, mener det gjorde det på de jeg så på i hvertfall.
Jeg fikk nå i hvertfall tak i fersk :) Fikk også til og skære av en skive :) Men den var ganske så hard da :) Tror nok det falt i smak hos Snuppa :)
Lille Bille
28-01-2008, 19:12
Hvordan koker man mais? jeg har kjøpt fersk baby mais til Bille (ikke vakuumpakket), og de må kokes før de serveres, men står ingenting om hvordan.. (hvor lenge feks..)
Marianne S
28-01-2008, 19:59
Hvorfor vil du koke babymaisen før den serveres til dyra?
Rå babymais er noe mange hamstere og ørkenrotter liker godt, og det er ikke på noen måte farlig å servere den rå.
Lille Bille
28-01-2008, 20:35
Det bare stod på at den måtte kokes først, og da turte jeg ikke servere rå..
Var og sikker på at det bare var å gi, men når det stod på at den måtte kokes turte jeg ikke, sånn i tilfelle.. Annen mais hun har fått har vært kokt og spiseklar. Men da er det bare å gi altså?
linnth85
28-01-2008, 22:11
Bare og gi uten og koke først ja :)
laila_katrin
29-01-2008, 09:09
Kan man gi mais som er i hermetikk bokser?
Tenker på sånne vanlige små maiser, ikke kolber. Der maisen liksom er skrellet av kolben og lagt i boks=)
er det farlig.. for jeg har gitt begge mine hamstere det.. :| kan det skje noe alvorli!? :? :| :cry: :o
Det er ikke sånn at de spiser det og øyeblikkelig blir megasyke eller noe, men at det på lengre sikt er skadelig for helsa.
Det er ikke krise, men jeg mener at så snart man får rede på at det er nei-mat, så bør man slutte å gi det :)
takk.. :) har bare gitt dem det ên gang ;)