PDA

Se full versjon : Vimsa

Vimsa
09-01-2008, 10:58
Hei !
Jeg er en voksen dame, som fikk en dverghamster til jul. Har ikke annen erfaring med hamster en det jeg har lest. Så bekymringene er mange...

Shiva er ca 3.5 mnd. Har også to kaniner, hund og fisker.

Noe av mine bekymringer er bur og mat. Hun gnager mye på sprinklene på buret sitt. Hun fikk nytt større bur, duna fun fra ferplast. Det er plastbunn nederst, så sprinkler og så plasttopp. Jeg trodde hun kanskje kjedet seg, og at buret hennes var for lite. Og kjøpte en del nye saker oppi der. Byttet ut plast "greiene" med trehus osv. Men hun gnager fortsatt på sprinklene.

Hvor mye (lite) spiser en dverghamster ? Shiva er knapt nok hun spiser. Bruker vitapol energy + premium line, som skal være et komplett hovedfor.
Jeg har prøvd karbondedeig, eple, pære, gulrot, paprika, brokkoli. persille, yoghurt, tørt brød, knekkebrød men hun vil ikke ha noe av det. Det jeg vet hun liker er solsikkefrø, og noen andre som ligner på solsikkefrø, lange hvite. Men de skal jo ikke ha mye av de frøene.
Hun har også to slag gnagerstenger, en type med diverse "mat" på, og noen små brune som heter nibbels.

Ellers er hun selvsagt veldig søt og sjarmerendes :) Kommer løpende oppi hånden så fort jeg tar hånden ned i buret hennes.

Ett annet spørsmål, løper hamsterer på en merkelig måte ? Shiva løper fort, det sier bare "tamtamtam" når hun løper bortover gulvet. Og bakføttene er i en "rar" stilling. De går utover på en måte.

Vel, det var litt om Shiva og mine bekymringer. Håper bekymringene blir litt mindre med tiden, etterhvert som jeg blir kjent med henne og lærer mer om hamster.

heidiii
09-01-2008, 11:37
Velkommen hit!

Jeg har fem hamstere, hvor tre av dem er dverger. De spiser nok ca en teskje med tørrfor om dagen tenker jeg. Hvis det er slik at hun spiser for lite kan det være at hun rett og slett synes maten hennes er kjipt. Hvis det ikke er noen andre symptomer vil jeg tro det framfor sykdom. Noen hamstere er mer kresne enn andre, og krever litt mer prøving og feiling. En av mine har begynt å bli litt er kresen nå, jeg tror hun er blitt litt bortskjemt :D
Har du prøvd agurk eller melon? Det er det mange som liker. Salat også, men det skal de ikke ha mye av.

Sprinkelgnaging kan være tegn på kjedsomhet eller for lange tenner, eller det kan rett og slett være at hun liker det. Det kan også være et forsøk på å få oppmerksomhet. Buret er en fin størrelse til dverger, og hvis hun har nok leker ellers tror jeg helst det er en av eller begge de to siste forklaringene. Men det kan være lurt å følge med, for det er en fare for at hun kan brekke tenner (det har aldri skjedd hos meg) eller at hun kan bli avhengig av det og utvikle en nevrose. Nå vet jeg ikke helt sikkert, men tror en av mine dverger ble avhengig, så han bor i et minidunabur (det uten gitteret på midten).

Vimsa
09-01-2008, 12:42
Hm, kanskje hun ikke spiser så lite likevell. Hun er jo ikke så stor. En teskje med mat i forhold til kroppen hennes er ikke så lite når jeg tenker etter. Er vant til hund og kaniner fra før, de er jo større :roll:

Agurk og melon skal jeg prøve. Er det det samme hvilken melon de skal ha ?

Skal følge litt med på gnagingen hennes. Og heller dekke til sprinklene litt om det ikke gir seg. Hun slutter å gnage så fort jeg legger hånden utepå sprinklene.

heidiii
09-01-2008, 13:16
Hos meg har jeg ikke sett at en type melon er mer populær enn andre typer, men pass på at det ikke sitter igjen noen steiner/frø på biten - og ikke skall selvfølgelig.
Det er noen som fester en pappbit på gnagestedet. Jeg har en syrisk hamster som gnager veldig, og hun får av og til en gnagestein, men den er i tusen biter etter en halvtime. De andre hamsterne mine har ikke brydd seg om gnagesteiner når de har fått det, men kanskje din vil like det? Det kan hjelpe hvis hun bare liker å gnage, men hvis hun gnager for oppmerksomhet blir det noe annet.

Vimsa
09-01-2008, 23:00
Gnagestein ja, det burde jeg jo ha tenkt på. Skal kjøpe det, og se om det hjelper. Takk for tips og råd :-)

Kalamari
09-01-2008, 23:42
Hos meg har jeg ikke sett at en type melon er mer populær enn andre typer, men pass på at det ikke sitter igjen noen steiner/frø på biten - og ikke skall selvfølgelig.
Det er noen som fester en pappbit på gnagestedet. Jeg har en syrisk hamster som gnager veldig, og hun får av og til en gnagestein, men den er i tusen biter etter en halvtime. De andre hamsterne mine har ikke brydd seg om gnagesteiner når de har fått det, men kanskje din vil like det? Det kan hjelpe hvis hun bare liker å gnage, men hvis hun gnager for oppmerksomhet blir det noe annet.

Jeg har satt opp papp der Trygve har gnaget på gitteret, han har treleker å gnage på samt tre forskjellige gnagesteiner men foretrekker gitteret siden det er forbudt. Og pappen er en god erstatning