Se full versjon : Anita&Lille Bille
Lille Bille
06-01-2008, 22:52
Hei:)
Kom over forumet her da jeg lette etter litt foringstips til min meget kresne lille hamsterdame, Lille Bille. Håper det er litt aktivitet her fortsatt?
Jeg er selv 22 år og bor på sørlandet.
Har to katter(som bor hos mine foreldre), en ponni og en hest og dverghamsteren min, Lille Bille:)
Vet ikke hvilken type dverghamster hun er, så legger ved et bilde om noen vet?
Lille Bille er en dame med stor D. Inni den lille kroppen er det sterke meninger om hvordan hun foretrekker å ha det. Hun er og veldig kresen når det kommer til mat, og siden det er lenge siden jeg har hatt hamster bærer det på biblioteket for å låne hamsterbok på tirsdag. Tør ikke å eksperimentere med ting jeg ikke vet med sikkerhet er trygt. Greit hvis jeg kunne få henne til å spise litt mer variert.
Hun er veldig uredd og tillitsfull, og liker å slå av en prat. Hun liker og å kose litt så lenge det ikke bærer høyt over bakken eller ut i den alt for store verden.
Masse selskap i disse små dyrene:)
Litt bilder av fruen:
http://i2.tinypic.com/82cnvrn.jpg
http://i7.tinypic.com/71ytks7.jpg
Anne-Hedvig
07-01-2008, 02:17
Velkommen til forumet her - håper du vil trives, og få nyttige tips!
Et tips med én gang når du skal til biblioteket for å låne hamsterbok: muligens har de en bok av hr. Otto von Frisch. Styr unna denne!! Den inneholder masse feil. Fordømmelsen av denne boka er unison i foreningen (samme gjelder en svensk oppdretter jeg kjenner).
Du finner mange fôringstips på
http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/mat.shtml
Kan anbefale kvalitetsfôret til Prestige, som er kun til hamstere - det står på posen ('Hamster - Fruits & Herbs'). Beaphar pellets er også et bra fôr, men ikke alle liker det.
Min forrige hamsterdame (syrisk) var meget kresen, og det var mye hun ikke spiste. Måtte prøve meg frem, og vi fant fram til et godt resultat til slutt. Jeg ga henne mest økologiske grønnsaker. Agurk og broccoli var populært, likeledes hjemmespirte mungbønner. I vekstsesongen: små, spede løvetann! Eplebiter, skiver av babygulrot (knaskerøtter), litt tinte (frosne) erter. Ertene gir protein. Likeledes eggerøre, men den må ikke krydres/saltes på noen måte. Eggerøren var mest som ekstra-kos dann og wann. En og annen nøtt var godt på lørdagskvelden, men de er kaloririke! Fersk persille falt også i smak hos Tamtara. Husk at tørrfôret er basismaten. - Anbefaler jevnlig veiing av damen din for å sjekke vekten.
Anne-Hedvig
07-01-2008, 02:21
Må føye til at mine erfaringer er med syrisk (gull-)hamster.
Lille Bille
07-01-2008, 15:15
Takk for svar og gode tips!
Foreløpig spiser hun helst hermetisert mais, som de jo helst ikke skal ha. Men det er jo bedre enn ingen mat. Har og fått i henne litt egg og eple. Gnagerblanding for dverghamster spiser hun ikke. Vet ikke merket, er egen blanding for dverghamster som blir solgt i blanke poser på dyrebutikk. Stanga på bildet går der og fint lite av. Får man prestige foret hos veterinær feks? Hun får vitaminer og alt slikt utenom da, så hun får i seg det hun skal av det. Hun er frisk og ser veldig fin ut. Har alle "friskhetstegnene".
Fikk den boka som ikke var noe tess, og ei av Peter Fritsche og ei av Helga Fritcshe. Skal sjekke den linken og.
Vil jo helst få i henne variert og riktig mat så hun holder seg sunn og frisk.
Ser at det står robrovski under nicket, men det kom på automatisk. Vet ikke hva min lille snuppe er for slags rase.
Hei og velkommen til forumet!
Det er noen dyrebutikker som har en tilleggsfôrblanding med bl.a. tørka mais i, Vitakraft Frutti, som du kan prøve. Ellers har noen også små kolber med tørka mais. Det er nok bedre enn hermetisert mais. Hos meg er det stort sett bare de syriske hamsterne som spiser de kolbene, mens dvergene spiser mais når de får det i biter.
Ellers er det vel bare å prøve seg fram med diverse hamsterblandinger. I mellomtiden kan du også prøve babymat (de som er beregnet for de aller minste), men det er ikke heldig med for mye av det heller, i og med at grønnsakene er kokt. Jeg har en gammel dverg som får en del babymat, fordi han har begynt å få litt problemer med tørrfôret. Ellers er usukret/usaltet havregrøt en slager hjemme hos oss. Og paprika, særlig gul!
Lille Bille
07-01-2008, 16:07
Tørket mais vil hun ikke ha.. Hun spiser på kolben med gangerblading, men det går ikke så mye av den. Gulerøtter falt heller ikke i smak. Har og prøvd drue for å få litt forandring innimellom, men det er hun heller ikke så glad i. Agurk spiser hun litt av, men så blir det liggende.
I en av de bøkene var det tips om å gi 5 g gnagerbanding til dverghamster, med evt en eplebit ved siden av. Tenkte litt på det for å se om hun spiste gangerblandningen da når hun bare ble sulten nok, men er redd for at hun ikke skal få i seg nok mat da, i og med at jeg vet at tørt ikke er noe hun vil ha.
Hvor ofte kan de få den havregrøten? Hvis det er noe hun vil ha, så er det vel bedre enn hermetisert mais.
Hun er kresen så det holder hvertfall.. hehe
Det med havregrøten er jeg litt usikker på. Jeg lager det ikke så ofte, så jeg har ikke tenkt på det. I utgangspunktet skal man variere tilleggsfôret, slik at an ikke gir det samme hver dag.
Kalamari
07-01-2008, 16:20
Her i huset er det brokkoli og sukkerert som er den store slageren, Trygve liker det meste heldigvis. Han er også glad i urter som basilikum og sitronmelisse. Tørket frukter og bær, som blåbær, tranebær, banan, papaya mm går også ned på høykant. Og hundekjeks.
Lille Bille
07-01-2008, 16:35
Foreløpig er det kun de tre tingene hun vil ha, så synes ikke det blir så variert selv om jeg prøver å variere på de så godt jeg kan.
Vil helst få henne til å spise enda mer variert. Har prøvd å gi henne tørket banan, var det eneste de hadde på butikken da, men det forblir urørt.
Om jeg kun gir henne en liten frisk bit ved siden av tørrforet vil det kanskje bli mer attraktivt slik at jeg får henne til å spise mer forskjellig? Men så er det jo det om hun ikke spiser nok av gnagerblandingen. Er så redd at ikke hun skal få i seg nok mat.
Har ikke vært borti så kresen hamster før..
Kalamari
07-01-2008, 16:58
Kan det være hun er litt ekstra kresen fordi hun vet det til slutt vil komme noe hun liker veldig godt? Trygve er slik med vitamindropsene sine, han får et hver kveld og vil ikke ta mot det første og beste men venter på at jeg gir han et han har lyst på. Han takker nei siden det kommer noe bedre etterpå
Lille Bille
07-01-2008, 17:04
Det kan jo hende.
Skal prøve å gi henne tilmålt tørrfor med kun en liten eplebit ved siden av og se om det kan hjelpe. Da har jeg kontrollen på hvor mye som blir spist av det.
Hvor fort utvikler de diabetes?
Kjøpte henne i slutten av oktober, og siden da er det nesten bare hermetisert mais jeg har fått henne til å spise.. Ble skikkelig bekymret her..
Hun er fin i fasongen, og er blitt mye mer aktiv siden jeg fikk henne(hun ville ikke leke til å begynne med), så det virker ikke som hun har tatt noe skade av det, men bekymret "hønemor" må vite;)
Det kan jo hende.
Skal prøve å gi henne tilmålt tørrfor med kun en liten eplebit ved siden av og se om det kan hjelpe. Da har jeg kontrollen på hvor mye som blir spist av det.
Hvor fort utvikler de diabetes?
Kjøpte henne i slutten av oktober, og siden da er det nesten bare hermetisert mais jeg har fått henne til å spise.. Ble skikkelig bekymret her..
Hun er fin i fasongen, og er blitt mye mer aktiv siden jeg fikk henne(hun ville ikke leke til å begynne med), så det virker ikke som hun har tatt noe skade av det, men bekymret "hønemor" må vite;)
Det varierer nok. Hvis du har en campbell dverghamster (jeg ser ikke helt hva hun er, men du kan spørre Marianne S), vil jeg si at du bør/kan være litt ekstra forsiktig, ettersom det er en sykdom som er relativt vanlig blant disse. Min Ask viste tegn på det veldig tidlig, så med han var det tydelig at han var arvelig disponert.
Har du prøvd andre typer hamsterfôr enn det ene?
Lille Bille
07-01-2008, 20:14
Nei. Med mindre veterinæren her ute har, så må vi kjøre ca 2 timer hver vei for å få tak på, og de har kun hatt denne blandingen inne de gangene jeg har vært der(vært der noen ganger nå, må alltid ta turen innom:)). Så tenkte først å se om det kan være at jeg har vært for rask med å "gi etter" for henne når hun vil ha maisen sin. Nå har jeg bare gitt henne litt eple ved siden av, så jeg kan se om hun spiser blandingen da. Uansett vil jeg prøve en annen blanding for å se om hun liker den bedre, men siden vi skal bortover en dag denne uka prøver jeg dette først istedefor å ta ekstra tur(har ikke lappen selv, så må få folk til å kjøre). Har ikke så mye til overs for dagligvare blandingene.
Den prestige blandingen som ble nevnt, hvor selges dette?
Lille Bille
08-01-2008, 16:17
Nå har jeg superdårlig samvittighet!
Prøvde å bare legge en eplebit utenom gnagerblandingen slik at hun blir nødt å spise, men som jeg var redd for tror jeg ikke hun har spist nok..
Hun heiv seg over maten i dag og var skikkelig sulten! Men, noe godt kom det ut av det hvertfall.. Hun spiste både kinakål, kålrot og brokkoli:) Er man sulten så er man sulten;)
Fikk tips om å blande jordnøtter i gangerbladningen, så gjorde det, og nå glir det så fint ned at:) Hun hamstret til og med noen av nøttene(hun har vært dårlig til å hamstre). Fikk og tak i maiskolber med "ekstra sweet" mais. De er helt naturlige, men er en type som er søte i smaken.
Men vil likevel prøve en ennen type gnagerblandng for å se om hun liker den bedre.
Anne-Hedvig
08-01-2008, 17:31
Ad tørrfôr/gnagerblanding: jeg kjøpte 'Snadderblanding' på dagligvaren (ICA), men Tamtara var lite lysten på den. Til slutt rørte hun den ikke, og spiste kun ferskmaten. Etter råd fra Marianne her i foreningen skaffet jeg Prestige hamsterfôr, og det gikk ned! Jeg kjøper det i en zoo-forretning med godt utvalg her i Oslo.
Lille Bille
08-01-2008, 17:59
Skal se i Rogaland om de kan ha der. Skal bort i løpet av uka.
Har kun funnet den typen jeg har på dyrebutikken i Kr.sand. Vet jo som sagt ikke merket på den da den blir solgt i blanke poser.. Nå har jeg jo fått henne til å spise det hun har ved å blande inn jordnøtter, så hun klarer seg nok på det et par dager.
Anne-Hedvig
08-01-2008, 18:07
Tror Prestige importeres til dyrebutikker via grossisten Imazo. Kanskje du kunne ta en telefon til butikken i Stavanger og høre om de kan ta det inn til deg til du kommer? Kjøp i så fall med deg noen poser i slengen, så du har for en stund. Jeg gjør det slik, siden jeg ikke har bil og ikke er ofte i byen..
Lille Bille
08-01-2008, 19:04
Vet ikke hva butikken heter. Kjører forbi når jeg skal bort å besøke hesten som står på Rimestad. Noen her som vet hva den heter?
Hvis ikke de har det kan jeg spør om de kan ta det inn til neste gang. Mulig vet. og kan ta inn om ikke hun har.
Rodentopia
08-01-2008, 19:36
jeg er kjempefornøyd med beaphar care pluss kroketter. ser ut som kattemat omtrent. care pluss er forholdsvis dyrt. fordelen med dette i forhold til prestige er at det har god smak og alt blir spist, siden dette ikke er en frøblanding. får hamsteren en blanding kan de lett plukke ut godbitene og la resten være. da blir kosten ensidig. prestige har nok en type pellets de og, men få butikker har denne. beaphar har også en blanding.
det er et supert for på dyregobutikkene som produseres av reggierat, de har både blandinger og pellets. pelletsen er genial! denne fås i større poser enn de fleste butikker tilbyr. det er en dyrego-butikk i stavanger.
lykke til!
ps, det er bare fordi du er ny her at det står roborowski. det er den minste hamsterarten. etterhvert får du navn etter større og større arter. :D
Anne-Hedvig
08-01-2008, 22:21
Beaphar og andre pellets er utmerket fôr det, men ikke alle hamstere liker det. Vitenskapelig sammensatt, men ganske 'dødt', da.. Jeg kunne ikke tenke meg å spise mat i pille/pelletsform, i hvert fall! Som sagt - jeg kjøpte Beaphar til Tamtara, og det ble overhode ikke rørt, kun snust foraktelig på. Prestige i mer naturlig form gikk ned! Bedre at noe ligger igjen enn at alt gjør det! Men individuelt fra hamster til hamster - kan ikke si noe definitivt på forhånd om hvordan din vil reagere.
Anne-Hedvig
08-01-2008, 22:29
Hei Johanna -
Hvis Lille Bille sender oss en PM med sitt navn og adresse, kunne vi sende henne hver vår lille 'vareprøve' - så kan hun i forkant se hva hamsteren hennes liker og ikke liker. Dumt å dra helt til Stavanger uten bil og kanskje kjøpe inn mye dyrt fôr som ikke faller i smak! Selv brant jeg meg på Beaphar-pellets som ikke ble rørt.
Lille Bille
09-01-2008, 00:45
Det hadde vært supert!!
Tusen takk:D
Sender dere pm med adresse.
Rodentopia
09-01-2008, 17:13
det kan jeg jo, men det vil ta tid da jeg må til oslo for å få kjøpt det for tiden. min lokale sjappe har tatt det inn siden jeg maste sånn, men de bytter lokale og har ikke tenkt å ta inn særlig mye varer før det er over.
imens bruker hamsterne mine rmi rottepellets.
siden smak er diskutert her, så må jeg nevne at mine hamstere elsker carepluss krokettene. de lukter veldig godt synes både jeg og de. det går ned på høykant!
viss de ikke er begeistret for et for, gjett hva? de får det likevel. det spises, det de får, og så lenge maten er riktig sammensatt har de ikke vondt av et mindre populært for en periode.
det er klart at man blir bekymret for et så lite dyr som ikke vil spise, men akkurat som katter kan de fleste andre dyr streike hvis de skjønner at de kan få bare delikatesser...en frisk hamster kan godt få noe litt kjedelig, som er bra for dem. derimot skal ikke små dyr få sultestreike helt.
de har jo behov for mat ofte. mine hamstrer ofte mye når de får noe nytt, for så å ta det frem- nysgjerrige matslukere som de er.
skal svare på pm og...
Rodentopia
12-01-2008, 15:06
matprøve sendt i posten!
Lille Bille
13-01-2008, 23:37
Supert!! Tusen takk :D
Blir spennende:)
Lille Bille
17-01-2008, 11:57
Nå har jeg fått begge matprøvene i posten:)
Gnagerblandingen spiser hun når jeg håndforer henne, har ikke sett henne spise selv enda, men fikk den ikke før i går kveld(posten la i feil postkasse:p), så hun kan fortsatt begynne å spise selv av den.
Brikettene var veldig spennende med en gang, men så forsvant interessen. Har ikke gitt opp håpet på de heller enda.
Skal komme med en oppdatering om hvordan det går!
Tusen takk:D
Lille Bille
12-02-2008, 00:33
Litt sen oppdatering her..
Gnagerblandingen jeg fikk prøve på liker hun:) Når jeg så at hun likte den blandet jeg det i gnagerblaningen jeg kjøpte på dyrebutikken til henne. og nå spiser hun den og:)
Briketten la hun først bare i doen. Tok da en "pause" og gav henne igjen i dag, og da satt hun og gnagde på den:)
Anne-Hedvig
12-02-2008, 01:07
Høres bra ut!
ILoveHamsters
27-04-2009, 19:12
Oi sann, jeg så at du fikk løst problemet!
[Hamsteren min liker bl.a brokkoli, blomkål, gulrot, sukkerert, brekkebønner, rosenkål, kinakål og så liker hun paprika og eple litt. Kanskje noe av det du vil prøve?
Hvis du vil gi hamsteren noe annet enn grønnsaker eller frukt, og den ikke liker tørrfôr, kan du prøve en nøtt eller noen frø innimellom. For eksempel mandel eller hasselnøtt, og solsikkefrø/linfrø. ;) Jeg vet at hamstere ikke burde få mandel eller solsikkefrø, men hamsteren min har aldri hatt noen problemer med det. :D]
Lille Bille
27-04-2009, 22:12
Lille Bille lever ikke lengre. De to jeg har nå spiser som hamstere flest.Mandel tør jeg ikke å gi. Ellers takk for tips:)
Monica_S
27-04-2009, 22:42
Heisann :) Velkommen til dere begge :) søt liten krabat du har :D