PDA

Se full versjon : Hva ville dere valgt?

heidiii
03-01-2008, 14:15
Jeg skal lage et kassebur til Lucia fordi gnaginga hennes er blitt et problem og hun ikke får være ute av buret så mye. Jeg setter meg ned sammen med henne på badet og passer å henne, men hun begynner fort å gnage, og blir veldig irritert når jeg tar henne bort fra gnagestedet eller prøver å distrahere henne. Hun trenger derfor større plass med mange muligheter for hjememlagde utfordringer. Jeg skal "mekke" litt i lokket så det blir nok luft i kassa.

I hvert fall, her er mulighetene mine:

1. På Ikea har de ei stor kasse (Samla) med målene 79 x 57 x 42. Den er 130 liter. Pluss: Stor og relativt gjennomsiktig. Minus: Den har kanter innvendig, og det er en relativt stor fare for at Lucia kan gnage hull og rømme fra den. Jeg er heller ikke helt sikker på at de har den inne, men vi får kanskje låne bil til helga, så da kan vi se. Føler liksom at det haster litt, så mye som Lucia er innestengt nå.
Den koster 125,- + lokk.

2. Europris har en kasse på tilbud til 50,- inkl. lokk. Jeg så ikke målene, en den er på 50 liter. Pluss: Den er litt mer rømningssikker. Minus: Den er ikke gjennomsiktig, annet enn i lokket. Velger jeg den må jeg kjøpe to og finne ut en måte jeg kan koble dem sammen på uten å lage rømningsvei. Jeg har noen rør jeg ikke bruker, så det kan gå, bortsett fra at jeg ikke er så hendig :oops:

Ikea-kassa blir jo mer praktisk, og minst jobb, men jeg er veldig usikker på de kantene. Slik ser den ut: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30102974

Jeg har vært på Clas Ohlson, men de kassene var ganske dyre i forhold til størrelse. Er det noen andre steder som kanskje har noen bedre?

Kalamari
03-01-2008, 15:37
Siden dere skal på IKEA, hva om dere ser i "restekroken" eller hva det heter om de har en bokhylle eller kommode? Den er ikke gjennomsiktig, men "veggene" er så høye at det skal mye til å komme seg ut derfra selv uten lokk, evnt putte netting over men da blir det jo så dyrt igjen at du likegodt kan kjøpe det dyreste bur du kan finne. Hmm, men om det går an å tenke litt videre på kommodeideen på en eller annen måte.
Men tenkte siden Trygve prøver tappert å komme seg over utegården sin uten hell, men samtidig kommer han seg enkelt ut av kattesandboksen siden det er en knøttliten utheving i plasten og han får tak med fingrene.

heidiii
03-01-2008, 15:48
Det var lurt, jeg kan se etter et møbel som evt. kan gjøres om i billigkroken. Jeg har sett ett par bilder på nett (husker ikke hvor), av skjenker som er omgjort til bur, men det så litt vel avansert ut for meg.
Er litt usikker på høyden da, for det virker som om Lucia har litt overnaturlige krefter når det gjelder det å komme seg høyt opp - hun klarer å klatre på veldig lite, opp etter veggen og sånn. Nesten i hvert fall. Det er egentlig også litt av "problemet", hun er så utrolig handlekraftig og får stort sett til det hun vil når hun er ute. Ikke at jeg ville hatt henne annerledes, sånn egentlig, men hun gjør det litt komplisert.

Kalamari
03-01-2008, 16:55
http://www.dapper.com.au/cages.htm

heidiii
03-01-2008, 17:09
Oi, så stilige bur!

heidiii
03-01-2008, 17:20
Skulle ønske jeg (eller noen jeg kjenner) var nevenyttige nok til å få til noe slikt. Det hadde også vært litt ryddigere på kjøkkenet med slike.

Kalamari
03-01-2008, 18:09
Jeg prøver overbevise meg selv at Trygve ikke trenger et slikt bur, ville hatt god plass ved enden av reolen min, der han står nå og jeg har velsignet med en nevedyktig stefar. Så det er ikke lurt av meg å se på slike sider. Men jeg tror faktisk ikke det er så vanskelig, på flere av burene står det skikkelig bruksanvisning

heidiii
03-01-2008, 18:56
Ja, det er jo noen som ikke ser sånn kjempevanskelige ut. Du er heldig med stefaren din da :) Det eneste jeg tenker litt på er strø, men det hadde sikert gått an å lage en etasje med et brett med kanter eller noe, så man kan få gravd litt også.

Kalamari
03-01-2008, 19:09
Det går an, sette inn en liten plastbalje eller noe lignede også.
Ja, har vært skikkelig heldig med han. Og jeg kan låne han ut i korte perioder, men vil gjerne ha han tilbake etter bruk:) hihi

heidiii
03-01-2008, 19:24
Hehe. Å nå klør det i fingrene mine, hadde vært fint om vi fant noe på Ikea. Ellers vet jeg om en bruktbutikk i nærheten.

Tror du du kommer til å (få stefaren din til å) lage et til Trygve?

Kalamari
03-01-2008, 19:26
Jeg vet ikke, antar ikke siden Trygve trives godt i det buret han har.

heidiii
03-01-2008, 19:32
Trygve har jo et veldig fint bur allerede.

heidiii
05-01-2008, 20:05
I dag var vi på Ikea, og de hadde kassa. Jeg fikk nesten litt hjertebank og rødbrus i magen, og begynte å tenke på innredning, før kjæresten min kom bort og sa bestemt at vi ikke kan ha en container på kjøkkenet :cry:

Såh, da får Lucia buret til storeburet Ludvig igjen, mens Ludvig får lillestoreburet - som skal stå åpent - og løpehjulet ved siden av buret på badet.
Og så skal jeg kjøpe en liten plastkasse med lokk som skal bli en gravekasse på deling. Håper dette kommer til å fungere.