PDA

Se full versjon : Hvilket tørrfor anbefales?

bubba
06-12-2007, 19:17
Hei! :)

Registrerte meg på forumet fordi jeg snart skal så meg en Syrisk hamster! Gleder meg! :)

Buret og alt er klart, men jeg lurer litt på hva slags tørrforblanding jeg skal bruke. I dyrebutikken selger de noe som heter Prestige. (Tror det var rett :P) Noen som kjenner til dette?

Eller hva bruker dere andre? :)
Jeg har aldri hatt hamster før, så jeg er litt usikker.
Har lest sider opp og ned på nettet, men ikke funnet så mye om akuratt dette.

Håper noen vil svare. :)

Anne-Hedvig
06-12-2007, 21:46
Prestige er et bra fôr, som du trygt kan bruke. Jeg bruker det samme til min hamster.

bubba
06-12-2007, 23:25
Takk for svar. Da kan jeg bruke det med god samvittighet.:)

Anne-Hedvig
07-12-2007, 00:19
På den posen jeg har, står det Prestige 'Hamster Nature - Fruits & Herbs'. Viktig at du kjøper fôr som er sammensatt for hamstere alene - ikke noe fellesfôr for hamstere, rotter, kaniner etc!

Forstår det sånn at du skal skaffe deg en ung hamster - da kan du godt kjøpe litt valsede erter, tørkede gulrøtter og usukret mysli og ekstra-berike blandingen med. En oppdretter jeg kjennner i Sverige gjør det, og hun har friske og fine dyr. Ertene gir proteiner, som er bra for dyr i vekst.

bubba
07-12-2007, 00:57
Ok, det skal jeg se etter. :)

Selger de det på dyrebutikken?

Robb
07-12-2007, 02:09
hei... vil anberfaler deg og bruke Beaphar XtraVital som kun er for hamstere. Husk at den maten du vil komme til å velge bør du holde deg til.;)

Lykke til med hamsteren :D

bubba
07-12-2007, 16:53
Takk. Ble Pristige for nå, siden det var det de hadde på dyrebutikken her. :) Gleder meg til hamstert kommer nå! :)

bubba
07-12-2007, 20:12
En ting til.. Kan jeg bruke bommulstråd til og lage leker? Eller er den skadelig og bite på? :o

Marianne S
07-12-2007, 22:33
Du bør styre unna bomullstråd, fordi hamsteren kan ende med å svelge små biter av tråden og få fordøyelsesbesvær som følge av det.

bubba
07-12-2007, 22:39
Ok, men finnes det tråd/tau du kan anbefale? :)

Anne-Hedvig
08-12-2007, 05:25
hei... vil anberfaler deg og bruke Beaphar XtraVital som kun er for hamstere. Husk at den maten du vil komme til å velge bør du holde deg til.;)

Lykke til med hamsteren :D

Beaphar er også et kvalitetsfôr, i pelletsform. Jeg prøvde det på Tamtara, min forrige hamster, men hun ville overhode ikke ha det. Prestige er liksom mer 'naturlig', synes jeg, dog har jeg hørt om hamstere som liker Beaphar. - Hold deg trøstig til Prestige-fôret, du!

bubba
08-12-2007, 13:20
Ja, holder meg til prestige så lenge hamsteren vil like det! :)
Bitene oppi så gode ut. :P hehe

Jeg har lest at en skal gi 1 - 1,5 SS tørrfor hver dag. Er dette rett?
Jeg vet jo at dette må tilpasses litt til hver hamster, men det er kanskje noe og gå etter? :)

Tusen takk til alle som svarer meg!!

Anne-Hedvig
09-12-2007, 05:43
Ok, det skal jeg se etter. :)

Selger de det på dyrebutikken?

Ja, det bør de ha. - Også kan du spe på med litt hundekjeks som snacks av og til. Noen serverer også barnemat (med kjøtt) fra glass (6 måneder eller yngre - må ikke inneholde løk eller krydder). En teskje av barnematen er vel passe.

Hamsteren skal alltid ha tilgang til tørrfôr, så du kan ha det stående fremme hele tiden i buret. Prøv med den mengden du nevner, og se hvor fort det går unna. Husk å ha en dispenser med vann også. Ikke sikkert at hamsteren din drikker særlig av det når den også spiser friske grønnsaker, men h*n bør ha muligheten til det. Byttes hver eller annenhver dag. For friske grønnsaker: sjekk listen over ja- og nei-mat her på forumet .

bubba
09-12-2007, 12:39
Ok, takk for svar igjen. :)

Når det gjelder vann så har jeg selvsagt frisk vann hengende i buret hele tiden.