Se full versjon : slanketips
Noen som har noen gode slanketips til speedy?? Førstebud er vel og kutte ut all "snop" og solsikkefrø....
Hva slags fôr får han?
Det anbefales gjerne pelletsfôr hvis man skal slanke hamsteren, siden de ikke kan bare plukke til seg godbitene da. Men det er ikke alle som har tilgang til det, og det er ikke alltid de er like gode heller.
Hvis han er overvektig fordi han har fått kjempemye snop, ville jeg i utgangspunktet kutta ned til normale mengder med godt fôr (mange bruker Prestige) og snop. For hvis han bare har fått for mye, vil det stabilisere seg ved normal mating. Grønnsaker og litt mindre frukt kan også være bra. Men det er viktig å ikke kutte ut alt av fett og (naturlig) sukker, for han trenger jo fortsatt energi, og man vil jo heller ikke at han skal sette seg i sultemodus.
Spiser han abnormalt mye tørrfôr kan du tenke på å posjonere det, og gi til fast tid hver kveld det han trenger for et døgn framover. Jeg vet ikke hva du gjør i utgangspunktet.
Ellers kan det jo også tenkes at overvekten også har litt å gjøre med mangel på mosjon (?), eller ensidig mosjon, siden han ikke har fått komme så mye ut av buret. Da ville jeg sluppet han mer ut av buret, og gitt han et variert og artig bur som inspirerer han til å røre å seg.
Ja,som sagt overtok jeg han i går,og det er tydligt att han har fått for mye mat og for lite mosjon!! Han hadde jo knapt vært ute av buret på to mnd,da de fikk han!!! Jeg tror jeg får gjøre som du sier og porsjonere opp hver kveld!! Har jo de to andre hamstrene,og de er jo slett ikke overvektig,så kansje det kommer seg etter hvert når jeg forer speedy på samme måte som dem!! Men takk for tips :wink:
Mine hamster elsker også pasta,men hvor bra er det og gi..altså kokt pasta....
BenteJ14
19-11-2007, 15:39
En av mine hamstere (Sylvester) han er overvektig jeg plukker ut solsikkefrøene å gir han ikke så mye godteri lenger.Men han har fått vert ute av buret og trimmet i løpeballen men han har ikke hatt stort nok springehjul da,fordi de ikke har fått inn i butikken:( . Skal han da få løpe mer i løpeballen da?