PDA

Se full versjon : Hjemmelaget utstyr

Synnøve
18-11-2007, 23:16
Kan ikke dette være en tråd hvor vi legger ut bilde og oppskrift på utstyr vi lager selv? :)

Utstyr til hamstere kan være dyrt, og ofte kan det lønne seg veldig, og også være veldig kjekt å lage egne ting. Sånne plastgreier som alltid følger med burene er nok ikke det beste for dyrene heller.

Jeg har nettopp kjøpt et sprinklebur som jeg skal innrede selv med tremateriale. Kan legge ut oppdateringer på dette etterhvert som jeg kommer igang.

Anne-Hedvig
19-11-2007, 00:51
Et bra tiltak!

Synnøve
19-11-2007, 15:09
Hengebro

Du trenger:

- En/flere pinne(r) som tilsammen tilsvarer ca 1,5 m i lengde. Den bør ha en diameter på ca 1 cm
- Ei sag
- Hyssing (av naturlig materiale så det er ufarlig å gnage på
- evt. et bor/drill

Slik gjør du:

Sag pinnen opp i 10 cm lange biter. Sag to små hakk i hver pinne på hver ende, hvor hyssingen skal festes. (Altså ikke helt på enden, men litt innpå pinnen. Se på bilde for å skjønne hvor jeg mener).
Puss litt på pinnene med et grovt sandpapir så hamsteren ikke kan skade seg på fliser ol. som stikker ut.
Så måler du opp ca 10 cm av hyssingen som må være fri på enden så du kan henge den opp etterpå. Deretter begynner du å surre tråden (husk å begynne 10 cm innpå tråden) en gang rundt inn i hakkene/sporene du laget, og knytt. Så lager du et par knuter til som da blir hengende mellom den pinnen og den neste. Slik at de ikke er helt inntil hverandre. Så tar du neste pinne og fortsetter til alle er festet sammen på ene siden. Så gjør du det samme på andre siden, og voila! så har du en fiks ferdig hengekøye.

Det finnes også en lettere måte å gjøre det. Da borer du et lite hull gjennom pinnen på hver side, trer tråen gjennom, knytter et par knuter, trer tråen gjennom en ny pinne, knytter et par knuter osv. Men siden jeg ikke hadde bore-pappaen min hjemme i går, så gjorde jeg det på måten over ;)

NB. Husk at du trenger ganske mye trå. Med alle knutene og sånn trenger du faktisk tråd som er dobbelt så lang som hengebroa er når den er ferdig - på hver side - !

Lykke til :)

http://i216.photobucket.com/albums/cc239/SynnveO/P1010594.jpg

heidiii
19-11-2007, 15:19
Den var veldig fin!

Jeg har egentlig ikke lagd så mye selv. Det hender jeg trer hyssing gjennom tomme dorullhylser, og henger dem i taket slik at barna får en huske/gyngetunnel, men mer avansert blir jeg ikke.

Synnøve
19-11-2007, 16:00
Hehe, men det var jo faktisk veldig smart det!

Anne-Hedvig
20-11-2007, 05:58
Hengebroen var stilig!

Hamsterungen
20-11-2007, 16:00
Jeg lager ikke mye leker selv, det går mest i doruller :D Men jeg setter inn mye forsellig, da... Hun er vedig glad i å bruke blant annet en bil det har vert bokstavkjeks oppi :P

Kinga27
09-12-2007, 14:27
Her er en enkel mosom ting du kan lage.

Klipp masse korte grener av rogn. pass på at det ikke er så mange rette kvister men mange med Y form og slikt. Samle de sammen til en "klump" og knyt solid bommullstråd rundt. Et artig klatrestativ og gnageredskap.

M_S_S
24-03-2008, 15:05
vet dere om noen bra internett sider der det er oppskrifter på hjemmelaget utstyr til hamster?