PDA

Se full versjon : Pelletsfri hamsterblanding

heidiii
14-11-2007, 08:19
Er det noen som kjenner til en pelletsfri hamsterblanding som er god? Eller en blanding man kan ta ut pelletsene på for så å tilsette noe (evt hva?) for å erstatte næringsstoffene fra pelletsene?

Etter litt hjemmeeksperimentering og observering tror jeg faktisk det er noe i det dyretolken sa (at Ludvig sa) om at han ønsker friskere for - mindre behandlet.

Tidligere sa jeg at magen hans var blitt bedre, men der tok jeg feil. På lørdag ga jeg litt Vitakraft Life sammen med pelletsene han til nå har fått. Life inneholder også pellets, men han plukket ut de andre tingene, og etter det har han blitt bedre igjen. Jeg tenkte derfor det hadde vært greit å prøve med en blanding uten pellets. Nå bare unngår han dem selv, men det kan jo ikke gå i lengden, i og med at han går glipp av alt det sunne i pelletsene.

Som et lite tillegg er jeg veldig fornøyd med å gi pellets til resten av gjengen. De ble riktignok ganske fort lei den rene pelletsblandingen så jeg har spedd den ut med en annen mer variert blanding, men dete r fortsatt en overvet av pellets, og de spiser det opp og er sunne og glade - for det meste.

heidiii
14-11-2007, 08:22
Jo, og så tenkte jeg at en pelletsfri blanding også vil inneholde mindre av de gufne e-stoffene, hvis det evt. er de han reagerer på.

Kalamari
14-11-2007, 13:02
Jeg gir Trygve den blandingen de pakker selv i butikken. Den er det ikke pellets i. Jeg gir han den fordi det er den han liker best. Og så får han vitamindrops hver kveld samt grønnsak/frukt hver dag, så jeg tror han får i seg det han trenger av vitaminer.

heidiii
16-11-2007, 09:18
Hva slags ting er det i den blandingen?
Skulle ønske en av dyrebutikkene her i området var flinke nok til å lage sin egen blanding.

Kalamari
16-11-2007, 13:45
Det er forskjellige typer frø, havre, gresskar,litt solsikke, johannesbrød (?). Vet ikke helt hva frøene heter. I luksusblandingen er det tørket banan, litt grønnsakspelletsgreier i sterk farge, rosin, ekstra mye solsikke.
Det ser ut som om Trygve spiser alt i den, ut fra restene i sovehuset hans.

EliseKathinka
11-05-2008, 11:56
Hametrr nature fra prestige er pelletsfri med mye godsaker. Vil kanskje ikke anbefale det hvis man har hamsteren på slankern :)
Skulle selv hatt Linus på diett, men han spiser ikke annet enn det fôret :o

Leo Querer
11-05-2008, 23:17
Jeg bruker beaphar :)
Det er bra, men ganske dyrt :P
En pose som er ca 500g eller noe tror jeg,
koster 115kr.. Men det er med sånt som er bra for
hjertet, skjelettet osv. :)
Jeg ble anbefalt dette i butikken, men vet ikke om
det er det beste.. er det det??

Anne-Hedvig
12-05-2008, 03:12
Det er kjent som et kvalitetsfor og vitenskapelig sammensatt - men gud så kjedelig! 'Mat i pilleform' - ikke mye matglede. De to hamsterne jeg har hatt, vil ikke røre det! Mer 'naturlig' fôr går ned.

Leo Querer
12-05-2008, 21:08
Leo digger det :P Han får jo mye annen grøntfor osv. ved siden av da, men han spiser det like mye som grøntforet..
Leo har vært alene hjemme siden torsdag(ca 4-5 dager) og det har gått strålende :)
Han var litt skeptisk når vi kom inn døra, men etter en liten stund var han like rolig igjen :D
Han har spist nesten en skål med beaphar(storspist?? (A)) og ikke drukket så kjempemye :)

Marianne S
12-05-2008, 23:19
Vi blander Prestige Premium Hamster Nature og Beaphar Care+.
I tillegg gir vi variert ferskmat i form av forskjellige grønnsaker, persille, kokt egg, kokt torsk, kokt kyllingfilet, melormer (når vi har), løvetannblader, løvetannblomst og diverse annet fra ja-mat-listene (lista på NHF-sidene + listene til PetWebsite).