PDA

Se full versjon : Fôrblandinger med solsikkefrø

Andrea
22-09-2007, 15:06
Nå leser jeg jo over alt at dyret ikke skal ha for mye solsikkefrø eller nøtter fordi det er så mye fett i det.. Men når jeg skal kjøpe fôr i butikken har jeg ennå ikke funnet en uten.. Plukker det ut så jeg kan ha kontroll med hvor mye hun får i seg, og er jo nesten 1/4 som består av solsikkefrø. Føler meg for det første lurt fordi 1/4 av fôret aldri blir spist, men fortsatt må betales for, og for det andre skjønner jeg ikke hvorfor de har så store mengder i hvis dyret ikke skal ha det?

heidiii
22-09-2007, 15:20
Fordi det er billig, og da tjener de mer.

Andrea
22-09-2007, 15:29
Da er de teite.. Hehe. Hadde heller betalt litt mer for en blanding uten solsikkefrø..

heidiii
22-09-2007, 15:57
Jepp!
Jeg har begynt å kjøpe pelletsblandnger og heller gi litt frø og sånt ved siden av. Da bir det også litt mer "stas" over det gode, jeg er sikker på at de får i seg det de skal av næring, og når jeg gir det fra hånda, vet de hvor godbitene kommer fra.

ZakuraRabbit
22-09-2007, 17:01
Hvilke pelletsblandinger gir du? Prøver å finne noe selv. :P

heidiii
22-09-2007, 17:12
Den vi prøver ut nå er Zoo Vet Fullkost. Fant ingen andre pelletsblandinger i dyrebutikken. Er litt usikker på den, siden den ikke kun er til hamstere. Samtidig ser den (etter innholdsfortegnelsen å dømme) bedre ut enn alle de blandingene som er stappfulle av greier som hamsterne mine velger bort. Korn for eksempel, det spiser de aldri. Hvis jeg lar det stå ute, i påvente av at sulten skal melde seg og de må ta til takke med det de ikke vil ha, tisser de i maten, og da må jeg jo gi nytt.

Men jeg er fortsatt på utkikk etter den ultimate hamstermaten.
Var det du som hadde prøvd rotteblanding? Hvordan gikk det?

Åsa_N
09-11-2007, 08:01
Hos mig går det ju åt en del fröblandning och för min enkelhets skull så vill jag att fröblandningen ska passa både till guldhamster och gerbil, så jag har med hjälp av en annan uppfödare fått följande tips som jag numera följer.

Jag köper Prestige Hamster Crispy. Jag köpter 20 kilossäck men de finns även i 1 kg påse. Denna innehåller också solrosfrön, men det får de gärna äta men måttligt.

I Prestigen blandar jag valsade ärtor, torkade morötter, bananchips, papegojblandning, cornflakes, müsli med minimalt med havreflingor. Jag bryter ner hårt bröd också.

Denna blandning passar då till både guld och gerbil och jag har använt denna blandning nu i 6 månader och har mycket pigga och friska djur.

heidiii
14-11-2007, 00:08
Fant du på den blandingen selv? Hvordan kom du fram til blandingsforholdet, og hva du skulle tilsette hamsterblandingen?
Selv syns jeg sånt er vanskelig, så det blir til at jeg holder meg til de helt ferdige blandingene, men har noen ganger blanda ulike typer.

Åsa_N
14-11-2007, 05:11
Jag hörde med andra uppfödare och tänkte efter lite själv. Fröblandningen innehåller ju redan vad hamstern behöver, men för att minska mängden solsikkefrön så tänkte jag att man istället har i ytterligare saker i blandningen så det blir mer blandning men samma mängd solsikkefrön!

Så jag brukar blanda ungefär 5 liter Prestige Hamster Crispy, 0,5 liter cornflakes, 0,5 påse müsli light, 2-3 dl valsade ärtor, 2-3 dl torkade morötter, 2-3 hg torkad frukt, 3-4 dl Havrefras samt att jag bryter ner 2 skivor knäckebröd. Ibland har jag även i lite papegoj-blandning. Men detta är ungefärliga mängder.

Detta gör att jag istället för 5 liter får ca 7-8 liter blandning.

heidiii
14-11-2007, 08:02
Er forskjellen mellom ernæringsbehovet til ørkenrotter og hamstere at hamstere trenger mer fett?

ZakuraRabbit
14-11-2007, 14:25
Jeg har kjøpt meg Prestige Duo Rat and Mouse nå, (er også til hamstere) og det ser ut til å funke. Ser Temari ofte tygger av kantene men hun spiser da :P (Også er hun litt tjukk for tida :lol: Så noe må hun ha spist)
En ting jeg merket med den var at det var ikke noe protein i foret :P Så jeg gir henne hundekjeks attåt. Tenkte å ta med noen gratisprøver på hundemat fra dyrebutikken og se om hun liker dem og. :D