PDA

Se full versjon : sand til hamstertoalett

miranda
11-09-2007, 08:21
Hvilken sand bruker dere? Jeg har brukt de små pakkene til 49kr på dyrebutikken,men det blir fort dyrt når jeg har flere hamster"!! Ble anbefalt kattesand i går,men går det bra eller?? chinchillasand går vel også eller?

heidiii
11-09-2007, 10:05
Jeg har nettopp blitt anbefalt Rådasand Spesial 0.33 (akvariesand). Den kommer i 25 kilo-sekker, og i den dyrebutikken jeg var i kostet sekken 140 kroner. Altså er det en del å spare hvis du kan få med deg sekken hjem.
Men akkurat nå bruker jeg chinchillasand. Den eneste forskjellen på det og rådasand etter det jeg kan se - er at sistnenvnte er billigere men kommer i litt upraktiske pakninger.

Kattesand vil ikke jeg umiddelbart anbefale, fordi den sanda kan ha litt for skarpe kanter i forhold til hamsternes hud. Men det tror jeg det er litt delte meninger om. Jeg bruker det i hvert fall ikke :wink:

miranda
11-09-2007, 10:37
ok...men jeg såg på kattesand som de hadde på dyrebutikken...og den såg helt lik ut den sanden som de selger i småpakninger som sand til hamstertoalett...!! Jaja...vill gjerne høre meninger fra flere!! :)

Amanda
11-09-2007, 11:06
Chillasand brukar jag använda...det funkar jättebra:)

heidiii
11-09-2007, 11:57
ok...men jeg såg på kattesand som de hadde på dyrebutikken...og den såg helt lik ut den sanden som de selger i småpakninger som sand til hamstertoalett...!! Jaja...vill gjerne høre meninger fra flere!! :)

Etter det jeg har kjent, er den grove hamstertoalettsanda fortsatt noe glattere i kantene enn det kattesand er.
Med fin badesand (som chinchilla- eller rådasand) får hamsterne badet også, og det setter de fleste hamstere pris på.

Japsee
11-09-2007, 13:16
sandblåsersanden til biltema.

Kalamari
11-09-2007, 13:22
På dyrebutikkene selger de ofte kattesand som de selv pakker inn i små poser. Jeg har gått til innkjøp av ren kattesand som Trygve bruker som dosand og til å bade i, men det er fordi chinchillasanden er for fin til han og luftveiene hans. Han nyser og klør med en gang han er nær den så chinchillasand er bannlyst her i huset, men han bader fint i kattesanden.

Du kan jo spørre dyrebutikken hvilken sand de har brukt, om det er kattesand så vil det lønne seg å kjøpe en sekk av den framfor de små posene om hamsterne likevel liker den.

heidiii
11-09-2007, 13:27
På dyrebutikkene selger de ofte kattesand som de selv pakker inn i små poser. Jeg har gått til innkjøp av ren kattesand som Trygve bruker som dosand og til å bade i, men det er fordi chinchillasanden er for fin til han og luftveiene hans. Han nyser og klør med en gang han er nær den så chinchillasand er bannlyst her i huset, men han bader fint i kattesanden.

Du kan jo spørre dyrebutikken hvilken sand de har brukt, om det er kattesand så vil det lønne seg å kjøpe en sekk av den framfor de små posene om hamsterne likevel liker den.

Hvilket merke er det? Alle de kattesandtypene jeg har vært borte i synes jeg er så skarpe. Må kanskje forsøke å bytte sanda til Ludvig, for han har begynt å nyse litt i karet (sanda) også.

Kalamari
11-09-2007, 13:51
Den kattesanda "min" dyrebutikk bruker til hamsterdo, er en kattesand som koster rundt seksti kroner for fem kilo. Jeg samlet inn forskjellige kattesander fra venner med katt og prøvde ut hva som virket best domessig og for Trygve, og endte med luksuskattesand. Står på toppen av posen "cat exsclusive litter", posen sitter dønn fast i en knallgul plastpose siden jeg trodde jeg kunne bære den hjem i en vanlig pose, og nå vil jeg ikke fjerne den. Men det var en liten avsporing. Det er femten kilo kattesand, koster rundt to hundre kroner, inneholder litt babypudder som Trygve ennå ikke har reagert på. Den dagen det skjer, så sender jeg kattesanden til naboen og går på ny jakt.

miranda
11-09-2007, 14:43
Takk for tips...var og snakket med de på dyrebutikken i dag,og da sa hun att chinchilla sand kunne brukes...men den fjernet ikke lukt sånn som kattesand,og det ble mer grisete og gjøre rent i.o.m att den ikke trekker fuktigheten til seg på samme måte!!! Så nå har jeg kjøpt kattesand og skal prøve det :)