Se full versjon : Trær og andre buskevekster
1. Har et forholdsvis stort bur, men uten så mye klatre muligheter. Planen var dermed å fylle opp med endel grener/røtter som kunne brukes. Spørsmålet er, har det mye å si hva slags trær man bruker? Hørt at selje, pil, bøk og frukttrær er fint å bruke, men at man skal holde seg unna eik og bartrær. Nå har det seg sånn at det ikke er så mye selje, pil eller frukttrær rundt der jeg bor og egner seg uansett ikke så godt til klatrestativ (slik jeg ser det for meg). Har det noe å si hva du bruker egentlig? :?
2. For å utvide arealet enda mer hadde jeg planer om å bygge en liten labyrint som plasseres oppå buret som hamsteren kan krype inn i. Best egnet matereale til dette er selvfølgelig å kutte opp en treplate. Men disse er forholdsvis tynne (1 cm, 1 1/2 ca). Kommer hamsteren til å gnage hull? Og går det evt ann å beise (selvfølgelig giftfritt) eller olje det så han ikke syns det smaker noe særlig og holder seg unna? :P
Marianne S
11-09-2007, 16:50
Du har helt rett i det du skriver om anbefalte og ikke anbefalte treslag til buret. Bartrær og eik egner seg ikke.
I tillegg er barlind fullstendig bannlyst, siden det er giftig. Sedertre skal man heller ikke bruke, men sedertre vokser ikke vilt i Norge (det er for kaldt her), så det blir neppe noe problem.
Osp, rogn, selje, hassel, epletre er alle fine treslag å ta greiner fra.
Når det gjelder dette med hamstere og gnaging på lekene man kjøper/lager, må man nesten bare regne med litt "svinn", siden hamstere er gnagere... Å smøre på noe for å hindre biting, vil jeg ikke anbefale.
Hvis man skal behandle treverket i buret, er giftfri, vannbasert klarlakk det eneste som kan brukes. Maling, beis og oljebasert lakk skal ikke brukes.
Skal man lime, er "Skolelim" det eneste sikre alternativet.
Skolelim, er det sånt lim som liksom er i sånne avlange ''bokser'' eller er jeg helt på bærtur?
Uff, jeg er ikke god i forklaring.
Som sagt er det å smøre på noe for å hindre biting ikke anbefalt nei.
Pass bare på at når du lager sånne klartemuligheter at hamsteren ikke kan falle å treffe en spiss pinne eller noe ;)
Lykke til meg bygging av bur ^^
Ok. Det er jo klart jeg regner med svinn, er bare redd for at siden det skal bli en del av buret, at han gnager seg ut.. Men blir jo ikke værre enn at man må passe på å sjekke jevnlig. Men takk for tretipsene. Var ikke klar over at barlind var på lista (nå vet jeg vel ikke hva en barlind er, men hva har man ellers floraen til :) ).
Skolelim, er det sånt lim som liksom er i sånne avlange ''bokser'' eller er jeg helt på bærtur?
Uff, jeg er ikke god i forklaring.
Som sagt er det å smøre på noe for å hindre biting ikke anbefalt nei.
Pass bare på at når du lager sånne klartemuligheter at hamsteren ikke kan falle å treffe en spiss pinne eller noe ;)
Lykke til meg bygging av bur ^^
Det pleier å være i sånne flasker med en litt spiss tut. Det er hvitt, flytende og lukter egentlig litt godt. Da jeg gikk på barneskolen pleide vi å gni et tynt lag utover hendene og så dra det av i svære flak da det var tørt...
Da jeg gikk på barneskolen pleide vi å gni et tynt lag utover hendene og så dra det av i svære flak da det var tørt...
Hehe. Ja det er fortsatt gøy :D Fåes i alle hoppyforetninger bare spør etter skolelim så kommer de med en sånn hvit flaske ja.
Men kom plutselig på poenget med spørsmålet mitt om trærne. Veldig greit med ja trær til å spise og holde seg unna nei trær, men alle andre trær: Går det greit å bruke dem og? Så mange andre som fungerer bedre sånn rent estetisk og praktisk til akkurat klatreformålet.
Har forresten endelig funnet en skikkelig dyrebutikk som innfrir alle kriteriene mine. Veldig fint sted, flinke mennesker og tydeligvis god kontakt med oppdretter. Bare klare å bli ferdig med oppgavene min (mule*teitedusteuniversitetetsomforventeratjegskal gjørenoesomhelst*sutre) så henter jeg tassen neste onsdag. Kan ikke vente! Er bare hamster i hode mitt om dagen :azn:
Marianne S
12-09-2007, 15:52
Veldig greit med ja trær til å spise og holde seg unna nei trær, men alle andre trær: Går det greit å bruke dem og? Så mange andre som fungerer bedre sånn rent estetisk og praktisk til akkurat klatreformålet.
Kan du komme med eksempler på trær du kunne tenke deg å bruke, så kan jeg lettere si ja eller nei. Er ikke alltid jeg husker alle trærne vi har her i landet.
Når det gjelder barlind, så er det et eviggrønt nåletre som vokser vilt noen få steder i Norge, men som også er ganske vanlig å ha som prydtre i hagen.
Mer om barlind, utseende, og hvorfor den er giftig, finner dere her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Barlind
Andre trær/busker som ikke skal brukes til dyr, er blant annet Gullregn, Rhododendron, Tysbast, og Krossved. Plantene eller deler av plantene er giftige.
Ja nå sitter jeg ikke på noen navn nå da, men kan kansje ta det som en generel regel at hvis det er planter og trær som er giftige i det hele tatt så skal ikke han ha det heller.. Men det går nok sikkert veldig bra. Ellers takk for gode svar. Sier ifra om det er noe mer jeg lurer på :)
Marianne S
12-09-2007, 20:35
Hvis du er i tvil om et tre egner seg eller ikke, kan du jo ta et bilde av det og poste bildet her hvis du ikke vet hva treet heter.
Jeg spurte min onkel (fordi han har så mye verktøy av div slag) om han hadde mulighet til å borre et hull i en planke for meg fordi jeg skulle lage sovehus til hamsteren. Men da fikk han blod på tann og ca 30 min senere dukker han opp med en boks han har rota frem i kjelleren sin og borra høl i. Den var veldig fin, men.. boksen måler 20x20x5, vanligvis står det den skal være 10x20x10. Blir ikke 5 cm litt lav takhøyde selv om han får større areale. Tenker det blir jo ikke plass til at han kan sitte å spise en gang.. Eller går det greit? Var en veldig søt boks:)