PDA

Se full versjon : Mor aggressiv mot ungene - skille dem?

heidiii
08-09-2007, 10:33
Lotta begynner å vise aggressivitet mot ungene sine, og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg la merke til det da jeg sto opp i går tidlig, og det fortsatte utover dagen, og ser ut til å bli tydeligere etter som tiden går. De er 3 stk, 12 dager og har øynene halvveis åpne.

Hun oppfører seg som jeg husker Embla gjorde i forhold til Knøtte (mor og sønn) da han var 17-18 dager - og det var tydelig at hun var lei av å være mor. Da vi skilte dem dag 19, gikk det en stund hvor hun lette etter han, men ga opp og ble den Embla hun hadde vært før hun ble gravid/mor veldig raskt. Vi var derfor ganske sikre å at vi hadde gjort det rette ved å skille mor og sønn på det tidspunktet.
Men jeg er litt usikker på Lotta og ungene hennes. Skal jeg vente og se? Hva om hun faktisk skader/dreper dem? Vil de klare seg selv (i flokk) om jeg griper inn? Alle kroppslige funksjoner er jo der, men jeg tenker også på dette med sosialisering, læring av ferdigheter osv.

Jeg er litt frustrert over situasjonen. Hun burde ikke vært mor i utgangspunktet. Så stor som hun ble i forhold til kropsstørrelsen hennes vil jeg tippe hun fikk et ganske stort kull. Vi gir henne mye mat, av forskjellige typer, og følger mattips herfra og fra andre kilder vi stoler på, men hun er blitt ganske tynn. Jeg er glad for at tre av dem har klart seg (bank i bordet). Samtidig som en bitteliten del av meg tenker og ønsker at jeg kunne gjøre noe så hun slapp.
Og det er her det vanskelige også ligger, hva er best for mor og unger? Hvor ille må det bli før man ikke vil ta sjansen lenger?

Bare for å ha sagt det så ser jeg at det ikke er vanlig samle-opp-ungene-oppførsel. Hun virker sint, og jeg hører hun "bjeffer" mye på ungene.

Noen forslag?

heidiii
09-09-2007, 12:25
I dag begynte Lotta å gneldre og bite, så vi skilte dem for en time siden. Lotta har roet seg ned, etter febrilsk leting, og barna virker som om de har det bra.
I mangel av et bur, er de plassert i ei balje med høye kanter. De har spon, masse strimlet dopapir et et hjørne, matskål (lave kanter), skål med revet gulrot, skål med agurk i små biter, lavkantet beholder med badesand, ett par tomme dorullhyser. Jeg har også hatt dem i hendene mine og gitt dem agurk for å være sikker på at de får i seg væske. I tillegg har jeg strødd litt pellets i små biter foran reieret siden de ikke har begynt å utforske så mye. Særlig en av dem hamstrer mye, men alle har spist litt av dette. Varmen i rommet er skrudd opp.

Noe mer jeg må tenke på?

Marianne S
20-09-2007, 22:45
Har alt gått bra med ungene selv om de ble skilt fra mor for tidlig?

heidiii
21-09-2007, 10:31
Ja, jeg synes det virker som om de klarer seg godt. Takk som spør!
Vi har nettopp gitt bort to av ungene da, men har beholdt en, og hun er veldig leken og nysgjerrig. Det eneste er at det virker som om hun kanskje har støvallergi. Har snakket med de to andre eierne, og de har ikke merket noen symptomer.
Lurer litt på om det har sammenheng med at de ble skilt fra moren, og derfor ikke ble ammet så lenge de burde ha blitt. Jeg mener de ble ammet opptil Lotta begynte å forandre seg. Det er jo en sammenheng mellom ikke å få morsmelk - i det hele tatt eller lenge nok -og utvikling av allergi hos mennesker. Men hvordan hun er blitt allergisk er vel heller ikke det viktigste, og du vet sikkert bedre enn meg hvor lenge det er meningen de skal amme. Dette er jo uansett noe man kan gjøre noe med. Vi støvsugde sponet, og det hjalp, men vi skal få kjøpt en annen type som støver enda mindre.

Marianne S
21-09-2007, 14:30
Du kan jo prøve sponet som heter Alspån fra Imazo. Det er nesten helt støvfritt, og består av små trebiter i stedet for høvelspon. Fungerer iallfall supert til langhårede hamstere, for det fester seg ikke i pelsen.

Takk til Tary for tipset om Alspån til langhårede hamstere :D

heidiii
21-09-2007, 15:12
Da får jeg prøve det :D