PDA

Se full versjon : Hvilket bur bør Ludvig få?

heidiii
06-09-2007, 09:45
Ludvig skal få nytt og større bur og valget står mellom Rc Jimmy Hamsterbur og RC Tower hamsterbur fra denne nettbutikken:
http://www.mamut.com/nettdyret

Hvilket tror dere er best?
Det står altså mellom disse to. (jeg heller litt mot Jimmy.) De store burene jeg vet jeg kan bestille fra dyrebutikken i Bergen koster mye mer, og det har jeg simpelthen ikke råd til. I så fall må Ludvig vente mye lenger, til jeg har spart nok, og det tror jeg ikke han har lyst til. Han får løpe ute mye også, bare så det er sagt.

Jeg har forøvrig et stort hamsterhjul fra før, så jeg skal bytte ut det kjipe som følger med.
Vet også at jeg må sikre dørene på disse burene ekstra.

Da jeg kjøpte bur først, tok jeg det største dyrebutikken her i Bergen hadde, men det var fremdeles bare på størrelse med de vanlige ferplast helplastburene. Jeg vet jeg kunne bestilt større, men på det tidspunktet ville jeg bare få han hjem til meg siden han ikke hadde det så godt der han var og jeg var redd for at han kunne bli skadet. For de som ikke leste innleggene om Ludvig, så ble han omplassert hjem til meg, og bodde tidligere i et bur med to mye større brødre (jepp, syriske!) hvor han ble mobba og "banka opp".
I hvert fall, innspill settes pris på :)

Kalamari
06-09-2007, 11:57
Personlig likte jeg Jimmy best, med et par ekstra hyller i det. Likte det pga renholdsmulighetene. For meg ser det ut som om det kan være gøyere med Tower, ikke at jeg har noe anelse, går kun ut fra synsinntrykk. Men jeg ser for meg dersom Ludvig har noen små skvetteuhell i de forskjellige etasjer og lurer litt på hvordan man tørker det opp best mulig? Ut fra Trygves syn, så liker han å klatre på veggene. Han har hatt mulighet til stige, en trevei opp til etasjene og ellers andre muligheter, men han vil klatre opp, derfor har jeg flyttet øverste etasje fire-fem cm ut fra veggen slik at han kan komme seg opp bak. Så i hans øyne, så ville Jimmy vært best.
Om ikke det er mulig å få laget et par ekstra hyller, så er jeg heller litt i tvil, men tror jeg fortsatt ville gått for Jimmy. De har jo den hengegynga til Trygve på Nettdyret. Ser den ikke er på lager nå, typisk nok. Men kommer kanskje inn igjen. Lurer også på om det kan være plass til klatrestativet i Jimmy-buret?
Ble masse tekst her, ville bare fortelle hvorfor det og ikke det. Men nok tanker fra meg:) Lykke til med valget, håper jeg ikke forvirret for mye

heidiii
06-09-2007, 12:42
Du har ganske mange gode poeng. For det første det med renhold; Jimmyburet virker enklere å vaske. I tillegg har det større muligheter for variasjon av dilldall i buret. Eneste er at jeg ikke er så kreativ i forhold til å lage hyller. Hvordan lagde du Trygve sine?
Ludvig liker også å klatre på veggene, og Tower-buret åpner ikke opp for så mye av det ikke etter det jeg kan se i hvert fall.

Jeg tror jeg går får Jimmy jeg. Men må vente med å bestille til de får inn kokosnøtthus. Det skulle komme om noen dager

Anne-Hedvig
06-09-2007, 13:16
Lykke til med valget! Er Ludvig kvitt forkjølelsen sin? Håper han har det bedre, og fått mer kjøtt på bena. Du, mens du venter på kokosnøtt-huset, er det mange hamstere som liker å sove i en tom cornflakes-kartong (med dopapir inni). Eget, dyrt hus er strengt tatt ikke noe must. Legg kartongen i et hjørne, så har han det topp!

heidiii
06-09-2007, 13:27
Akkurat nå sover han under en sånn bøyebro (med mange pinner festet i ei rekke), og han "lukker" begge åpningene med strø og papir om natta. Ellers liker han også å sove i esker, men han liker å variere litt virker det som. Noen ganger finne jeg han sovende i spisehuset sitt også (egentlig en habitrail-do, for han liker å gjemme seg mens han spiser).

Han er frisk fra forkjølelsen sin, men jeg lurer på om han kanskje er allergisk mot støv eller midd. Evt. grønnsåpe. Han nyser når han løper på gulvene våre men ikke i buret - og særlig på de stedene som samboeren min også har sterkest reaksjoner (han er allergisk mot det meste av slike ting). Jeg synes så synd på han. Men det virker som han har det bra da, legger på seg og greier.

Har forresten Tamtara kommet seg etter flyttinga?

Kalamari
06-09-2007, 13:31
Jeg leverte ned buret til stefaren min, sa jeg ønsket tre etasjer som dekket halve buret og lurte på om han kunne lage. To dager etter fikk jeg tilbake bur med tre nye etasjer.

Han tok et tykk treplate, husker ikke navnet, men sånn treplate som ikke er laget av presset trerester, for de kan løse seg opp når de blir fuktige. Altså kunne jeg ikke vaske dem skikkelig. Han pusset kantene så ikke Trygve skulle få flis, så laget han huller på endene slik at skruer settes rett i. Platene er vel rundt en cm tykke, så det går store skruer på sidene uten at Trygve kan få tak i dem. Skruene er også på utsiden av buret, slik at etasjene hviler på sprinklene, og skruene skrues fast slik at etasjen sitter fast. Og om du skjønner noe av dette, så er du flink. Jeg skal ta bilder senere i dag og vise steg for steg.

Anne-Hedvig
06-09-2007, 13:38
Det gikk fint med Tamtara, heldigvis. Hun kom ut av kjøkkenskapet neste natt - var vennlig og nysgjerrig som vanlig.

Hvordan går det å støvsuge gulvene (godt støvfilter!), evt. bruke mikrofiber-mopp? Mange moderne vaskemidler er sterke! - Jeg er følsom for litt av hvert selv, og sverger til Sunlight såpe. Før pisket man ut Sunlight i vaskebøtta. Har du prøvd det - se om det gir mindre allergiske reaksjoner på gulvene. Med mindre gulvene er veldig skitne, bør Sunlight gjøre jobben bra nok!

heidiii
06-09-2007, 13:43
Jeg leverte ned buret til stefaren min, sa jeg ønsket tre etasjer som dekket halve buret og lurte på om han kunne lage. To dager etter fikk jeg tilbake bur med tre nye etasjer.

Han tok et tykk treplate, husker ikke navnet, men sånn treplate som ikke er laget av presset trerester, for de kan løse seg opp når de blir fuktige. Altså kunne jeg ikke vaske dem skikkelig. Han pusset kantene så ikke Trygve skulle få flis, så laget han huller på endene slik at skruer settes rett i. Platene er vel rundt en cm tykke, så det går store skruer på sidene uten at Trygve kan få tak i dem. Skruene er også på utsiden av buret, slik at etasjene hviler på sprinklene, og skruene skrues fast slik at etasjen sitter fast. Og om du skjønner noe av dette, så er du flink. Jeg skal ta bilder senere i dag og vise steg for steg.

Hehe, jeg er ikke flink :roll:
Du er så heldig som har en nevenyttig hjelper.

heidiii
06-09-2007, 13:50
Det gikk fint med Tamtara, heldigvis. Hun kom ut av kjøkkenskapet neste natt - var vennlig og nysgjerrig som vanlig.

Hvordan går det å støvsuge gulvene (godt støvfilter!), evt. bruke mikrofiber-mopp? Mange moderne vaskemidler er sterke! - Jeg er følsom for litt av hvert selv, og sverger til Sunlight såpe. Før pisket man ut Sunlight i vaskebøtta. Har du prøvd det - se om det gir mindre allergiske reaksjoner på gulvene. Med mindre gulvene er veldig skitne, bør Sunlight gjøre jobben bra nok!

Det var bra at det gikk fint med Tamtara!

Vi har ikke kunnet støvsuge på en stund, fordi det bråker for mye for Lotta og ungene. Jeg prøver i utgangspunktet å unngå sterke vaskemidler av hensyn til både samboer og miljø, men jeg brukte ganske mye grønnsåpe da vi vasket ned gulvet etter vi flytta inn så det an jo være det. Det er ubehandla tregulv. Men jeg kan evt prøve sunlight. Eller mikrofibermopp. Jeg håper nesten det er vaskemiddelet Ludvig reagerer på, for det er lettere å gjøre noe med enn støv eller midd. Samboeren min er jo som nevnt allergisk, og selv om vi skifter sengetøy og gjør rent etter hva som er anbefalt i forhold til allergikere, har han fortsatt en del allergiske reaksjoner hjemme.
Uansett, takk for tips!

Anne-Hedvig
06-09-2007, 14:00
Hei, ser at du fortsatt er på forumet, Heidi. Ikke gå av - jeg har tatt bilder av den avsats-platen Marianne satte inn i Rosies bur, samt skrueløsningen. Legger inn bildene nå, og så inn på Pixbox. Marianne har brukt tynnere plater enn stefaren til Kalamari - lar avsatsen hvile på de liggende prinklene, og har skruene rett igjennom på utsiden. Bilder kommer - gi litt tål!

Anne-Hedvig
06-09-2007, 14:46
Her er jeg igjen!

http://www.pixbox.se/alb_show_id360803_page0.html

Bilde 5 og 6. - Marianne i NHF har åpenbart brukt en slags fiberplate (ikke så tykk) - latt den hvile på sprinklene, og festet med skruer som går tvers igjennom. De er på utsiden (som Kalamari også nevner). Det eneste du vel behøver å gjøre, er å skjære til platen etter mål, lage hull, og skru i skruene. Kanskje noen der du kjøper platen, kan være greie og sage/borre den til for deg - for en rimelig penge?

Platen i Rosies bur stikker vel ca. en cm. utenfor selve buret.

http://www.pixbox.se/alb_show_id360803_page7.html

Flere bilder av Mariannes mesterverk! Du ser hele avsatsen tydelig på bilde 4 og 5.

Lykke til!

Anne-Hedvig
06-09-2007, 15:06
Heidii - sjekk også "Trygve er her" - s. 7. Kanskje lettere å skjønne Kalamaris forklaring når du ser tydelige bilder av Trygves bur.

Anne-Hedvig
06-09-2007, 15:12
Her er jeg igjen!

http://www.pixbox.se/alb_show_id360803_page0.html

Bilde 5 og 6. - Marianne i NHF har åpenbart brukt en slags fiberplate (ikke så tykk) - latt den hvile på sprinklene, og festet med skruer som går tvers igjennom. De er på utsiden (som Kalamari også nevner). Det eneste du vel behøver å gjøre, er å skjære til platen etter mål, lage hull, og skru i skruene. Kanskje noen der du kjøper platen, kan være greie og sage/borre den til for deg - for en rimelig penge?

Platen i Rosies bur stikker vel ca. en cm. utenfor selve buret.

http://www.pixbox.se/alb_show_id360803_page7.html

Flere bilder av Mariannes mesterverk! Du ser hele avsatsen tydelig på bilde 4 og 5.

Lykke til!

--------

Ser at jeg har skrevet fiberplate - jeg mente finérplate. Sponplater kan løse seg opp ved fuktighet, så de skal du ikke bruke.

heidiii
06-09-2007, 15:26
Det var et grådig fint bur da.
Det ser ut som noe vi burde klare å få til. Begge varianter egentlig. Må vise det til samboeren min når han kommer hjem :D

Anne-Hedvig
06-09-2007, 16:08
Fortell gjerne på forumet hva dere kommer fram til, og med bilde av Ludvigs nye hjem når alt er i boks!

Marianne S
06-09-2007, 17:07
Vil bare komme med en liten advarsel ang Ricco-burene Jimmy og Tower. Burene er ikke så solide som f eks Gabber, Savic og Ferplast, og Ricco-burene har dører som kan ende med å åpne seg "av seg selv", så bruk for all del en treklype, en ståltråd eller lignende for å unngå at hamsteren rømmer og dermed kan ende med å skade seg.

Netbutikken det linkes til skal ha stort pluss for hyggelige priser. Fint å ha litt til overs til å bygge inn trehyller i stedet for plasthyllene, og til å kjøpe litt annet til hamsteren.

Til de som evt lurer på det:
Jeg bygger hyller av 5mm finerplater. Finner rester i gratis-kassa hos Byggmakker, og tilpasser selv. Skruene jeg bruker, heter 4mm maskinskruer og kan kjøpes billig på Clas Ohlson. Lengden på skruene som brukes, varierer ettersom hvilket bur man skal sette inn hyllene i, ca 25 mm lengde holder normalt til å feste platene godt.

heidiii
06-09-2007, 17:18
Med så mange forslag, og informasjon burde vi i hvert fall klare å få bygget noe :)

Jeg er klar over at dørene på disse burene ikke er helt optimale, så de skal vi sikre.

Jeg er veldig glad for at noen på forumet tipset om denne nettbutikken. Har spart en del penger på det. Og kommer nå også til å spare en del på bur. I tillegg er de veldig hyggelige, og er åpne for tips i forhold til hva de legger ut i nettbutikken.