Se full versjon : Hva kan brukes som badekar?
Ludvig har nettopp blitt omplassert til oss, og det går egentlig veldig fint. Han har en litt så-som-så helsetilstand, men det håper vi retter seg opp etter en stund.
Han har det meste av det han trenger, men vi mangler noe å ha badesand i. Hva bruker dere med syriske hamstere til badekar?
Nå har vi sand i en sånn stor matskål som fulgte med buret (ferplast, ovalaktig i plast). Han har rulla seg i den men det ser litt trangt ut.
Til nå har jeg bare hatt dverger, og de kan jo rulle seg hvorsomhelst :P
Jeg bruker katteskål i porselen.
Anne-Hedvig
25-08-2007, 00:59
Jeg fikk med en oval iskremboks (rel. lave kanter) fra oppdretteren jeg kjøpte Rosie av. Fylte opp med ca. 2 - 2 1/2 dl Rådasand før hun sto opp. Da stelte hun seg og badet i boksen. Senere tisset hun i sanden. Byttet sanden daglig. Anbefalt av Silverdalens Hamsteruppdrett å sette boksen i et hjørne av buret, og slik at hyllen dannet et slags tak over. Antar at dette skaper en trygg stemning for hamsteren - har jo sett at plastdoene mange har, også har et slags 'tak' over sanden. Etter min mening er de doene litt små - iskremboksen er større! Du kan selvfølgelig kjøpe en solid plastboks i grei størrelse på jernvare også..
Anne-Hedvig
25-08-2007, 01:03
Glemte å gratulere deg med Ludvig! Så hyggelig at du har fått en syrisk hamster i hus. Koselig om du senere legger ut bilder! Med godt stell fra deg og samboeren håper jeg han kommer fort til hektene.
Kalamari
25-08-2007, 02:36
Trygve har en litt stor boks, vil si den har plass til en skive i omkrets, men er høy. Mulig 8 cm. Tenker han kan streve litt for å komme seg opp i badekaret sitt, og jeg slipper samtidig all kattesanden utover gulvet.
Glemte å gratulere deg med Ludvig! Så hyggelig at du har fått en syrisk hamster i hus. Koselig om du senere legger ut bilder! Med godt stell fra deg og samboeren håper jeg han kommer fort til hektene.
Takk :) Ludvig er veldig koselig og god. Han er litt forkjøla, men håper det går over innen ett par dager, om ikke drar vi til dyrlegen med han. Skal få tatt noen bilder av han snart
Fant forresten en sånn liten avlang lett-isboks på butikken som jeg tror vil passe bra som badekar.
Anne-Hedvig, hva er forresten Rådasand? Hvordan ligger det i pris i forhold til chinchillasand?
Anne-Hedvig
25-08-2007, 20:17
Her er jeg på gyngende grunn, men mener å ha hørt at kornene på chinchillasanden er så små at hamstere og mennesker kan puste dem inn og få dem ned i lungene. Kan være irriterende.
Umulig å sammenligne priser for deg, for jeg bestilte i sin tid en liten pose chinchillasand fra Avifauna.dk (via nett). Senere ble jeg anbefalt Rådasand Special 0,33 og har brukt den. Sanden kommer i sekk på 25 kg, og føres av dyrebutikker som bruker grossisten Imazo. Er sikker på at du får fatt i den i Bergen!
Hvis jeg har skrevet feil om chinchillasanden, får noen rette meg! Men har aldri hørt noe negativt om Rådasanden i alle fall.
Hvor mye betalte du for sekken?
Den sanda jeg kjøper koster drøye 100,- for 2 liter. Jeg synes egentlig det er litt mye, ettersom det går en del sand med flere dyr.
Det kan godt stemme det med chinchillasanda. Den jeg bruker nå (husker ikke merket) er en god del grovere enn et østeuropeisk merke jeg prøvde meg på først, som var veldig finkornet - den likte heller ikke hamsterne.
Jeg bruker stor hunde matskål til mine ørkenrotter når de bader. å den digger de, ellers bruker jeg den fineste sandblåsersanda til biltema(jeg fryser den et døgn først for å få bort bakterier osv). og den koster bare 49,- for 25kg. den digger de :D Den bruker jeg også til hamsteret.
Anne-Hedvig
25-08-2007, 23:30
Hvor mye betalte du for sekken?
Den sanda jeg kjøper koster drøye 100,- for 2 liter. Jeg synes egentlig det er litt mye, ettersom det går en del sand med flere dyr.
Det kan godt stemme det med chinchillasanda. Den jeg bruker nå (husker ikke merket) er en god del grovere enn et østeuropeisk merke jeg prøvde meg på først, som var veldig finkornet - den likte heller ikke hamsterne.
Prisen på 2 kg chinchillasand høres helt rå ut! Tror jeg betalte en drøy hundrings for 25 kg Rådasand (husker ikke eksakt pris, da kjøpte mange ting på én gang). VET at Rådasand er en type som anbefales av oppdrettere. Aner ikke hvordan sandblåsersand er for hamstere, men den høres jo enda billigere ut. Viktig at sanden er sunn for hamsterne, og at de trives med den. Tror det har vært et tema rundt 'sand' tidligere her på forumet - mulig at Marianne har uttalt seg om hva som er best. Innbiller meg at hun og Lene bruker Rådasand.
Da tror jeg at vi prøver oss på Rådasand ved neste kjøp - hvis vi klarer å få det med oss hjem på et vis. Det var jo veldig billig for en sekk på 25 kg. Da kan vi være litt mer spandable med sanda også. Jeg er jo student så det er ikke alltid vi har hatt råd til å gi dem så mye sand av gangen.
Anne-Hedvig
27-08-2007, 04:26
Må ta forbehold om at prisen jeg nevnte er rett! Men sanden er i hvert fall utmerket til hamstere.
Jo, det er nå så, men prisen kan umulig ha steget så mye at vi ikke kommer til å spare på det - med tanke på den enorme prisforskjellen det i utgangspunktet blir per kilo.
Fant forresten den tråden der Marianne (eller var det Lene?) nevner sanden, og der blir samme pris nevnt, og sanden blir anbefalt.
Jeg kommer alltid litt i hoppe-i-stolen-humør når jeg kommer over enda bedre løsninger for hamsterne.
Det bästa är att använda en tygre glas eller keramikskål. då går den inte att tippa..
Var forresten i en dyrebutikk i dag og sjekka prisen på Rådasand. 25-kilosekken kosta 140 kroner, og det er jo ikke så mye. Porblemet ligger heller i hvordan fotgjengeren skal få det med seg hjem.
Kalamari
28-08-2007, 19:54
Trygves badekar. Knipset noen andre bilder i stad og tenkte jeg kunne slenge på badekaret samtidig.
http://i101.photobucket.com/albums/m60/fuglepratbilde/august28---------024.jpg
Anne-Hedvig
29-08-2007, 01:50
Var forresten i en dyrebutikk i dag og sjekka prisen på Rådasand. 25-kilosekken kosta 140 kroner, og det er jo ikke så mye. Porblemet ligger heller i hvordan fotgjengeren skal få det med seg hjem.
Jeg er fotgjenger jeg også! I dette tilfelle kjøpte jeg så mye av annet også at jeg tok drosje hjem. Til vanlig handling og slikt bruker jeg en stor trillebag.
Hmm, det hørtes lurt ut. Begge deler egentlig. Jeg hadde trillebag før, men så knakk hjulet av. Jeg tror jeg overbelasta den litt..
Ørkis4ever
10-09-2007, 03:23
Jeg bruker bare en sånn matskål i kjeramikk som du får kjøpt i butikken. De elsker å bade i sanda :D