PDA

Se full versjon : Hamsterdo og "Badekar"

Tanya
20-08-2007, 16:55
Jeg lurte på, jeg har en syrisk hamster som tisser veldig mye i doen sin. Så lurte jeg på hvis jeg satte inn en skål med sand som hun kunne bade i, tror dere hun kommer til å tisse der også da?

Kalamari
20-08-2007, 17:31
Tror du egentlig bare må prøve deg fram. Min går på do i selve doen og lar badekaret være tørt til bading, men det er ikke alle hamstre som er av den oppfatning.

heidiii
20-08-2007, 19:58
Jeg vil tro det. Vi hadde både do og badekar en stund, men doen ble ikke brukt. Derfor synes jeg det er greit at de kan bade og gå på do på samme sted - ettersom jeg spar ut klumper og bytter sand jevnlig.

ZakuraRabbit
20-08-2007, 20:03
Temari har både og, men det hender seg hun tisser i badekaret.
Men da er jeg så heldig at jeg har en spade med sprekker som fulgte med en kanindo jeg kjøpte da jeg fikk min første kanin.
Flis og andre typer kaninstrø går ikke gjennom, så jeg så ikke helt vitsen med de sprekkene, men den passer utmerket til å sile ut chinchillasand :D Samme type spade har jeg sett følger med noen hamsterdoer, men de er mye mindre. :P

Anne-Hedvig
21-08-2007, 00:07
Rosie hadde en oval iskremboks (lave kanter) med Rådasand. Startet våkenperioden med å bade i sanden der. Etterpå tisset hun i boksen og brukte den som do. Ga henne ny sand hver morgen (dvs. 'morgen' for Rosie). Avføringen spredte hun derimot utover hele buret!

Pellejenta
09-10-2007, 21:32
Hei,

Min hamster gjør fra seg i hele buret, spesielt glad er han i å begrave maten sin i avføringen. Jeg har nå kjøpt et hamstertoalett hvor jeg har tenkt til å legge avføringen hans for å se om det kan hjelpe...

Noen ideer eller tanker?

Åsa_N
10-10-2007, 06:07
De lägger gärna maten de hamstrar tillsammans med sin avföring. Detta för att sätta "sin" doft på maten så att den får vara ifred. Det är alltså helt normalt.

Här hemma har jag ingen toalett till någon, de gånger jag försökt så har det bara resulterat i att de vänder uppochner på den :roll:

heidiii
10-10-2007, 11:01
Hei,

Min hamster gjør fra seg i hele buret, spesielt glad er han i å begrave maten sin i avføringen. Jeg har nå kjøpt et hamstertoalett hvor jeg har tenkt til å legge avføringen hans for å se om det kan hjelpe...

Noen ideer eller tanker?

Tre av mine bruker hamsterdo regelmessig til å tisse i, men bare et fåtall ganger for avføring. Det meste går i huset og i/under løpehjulet (og i hjørnene i stua vår).
Jeg vet egentlig ikke om planen er verdt innsatsen i forsøket.
Selv om det kan være litt ekkelt for oss at de sover med avføring, og ikke minst spiser noe av den og mat som har ligget ved den, så er det ikke noe vi bør bekymre oss for. Så lenge vi rengjør regelmessig osv.

Anne-Hedvig
10-10-2007, 18:41
De lägger gärna maten de hamstrar tillsammans med sin avföring. Detta för att sätta "sin" doft på maten så att den får vara ifred. Det är alltså helt normalt.

Här hemma har jag ingen toalett till någon, de gånger jag försökt så har det bara resulterat i att de vänder uppochner på den :roll:

Heisan! Rosie hadde en oval iskremboks under avsatsen med Rådasand som hun tisset i om morgenen, etter å ha badet først der. Hun fikk ny sand hver dag. Hadde vært kjekt om Caroline kunne vennes til å gå på en boks (ikke nødvendigvis en slik lukket liten plastdo).. I det minste at hun bruker et fast hjørne. Ellers blir det en herrens jobb å stadig bytte strø i det svære buret. - Jaguar har vel hatt noen slags kombinert sandboks/toalett mens hun bodde hos Nicolina (lært å gå på do av sin mor Rosie?). Lorten derimot spredte Rosie overalt!

Åsa_N
10-10-2007, 19:10
Ja när Jaguar bodde hos Nicolina så gick hon fint på toa, men när hon flyttade hit så bestämde hon sig för att det var en kul sak att vända upp och ner på!!! :lol:

Anne-Hedvig
10-10-2007, 19:15
Gud! - så hun kommer til å gi sine barn dårlig oppdragelse :o . Bruker hun ikke sandlåda heller?

Andrea
12-10-2007, 00:08
Hmm.. Så ikke farlig at avføringen ligger sammen med maten. Har prøvd å fjerne det hver dag jeg da, men skal kansje heller la det ligge? Hvor ofte skal man evt ta det bort?

Lola tisser både i doen og badet sitt nå, og fortsatt nå og da i huset sitt..

Åsa_N
12-10-2007, 05:29
Gud! - så hun kommer til å gi sine barn dårlig oppdragelse :o . Bruker hun ikke sandlåda heller?
Jag brukar ge henne en skvätt sand då och då men hon vänder upp och ner på den också, hon är inte så förtjust i det alltså. Men det är inget som säger att inte Caroline gillar det :)

Åsa_N
12-10-2007, 05:32
Hmm.. Så ikke farlig at avføringen ligger sammen med maten. Har prøvd å fjerne det hver dag jeg da, men skal kansje heller la det ligge? Hvor ofte skal man evt ta det bort?

Lola tisser både i doen og badet sitt nå, og fortsatt nå og da i huset sitt..
Färska grönsaker tar jag alltid bort nästa dag så de inte ligger och börjar bli dåliga men annars gör jag inget åt att de lägger frön och sådant i "kiss-hörnan" annat än när jag städar hela buren eller tömmer kisshörnan som jag gör ett par gånger per vecka.

Hus har jag inte till någon av hamstrarna just för att de lägger både mat och kissar där inne vilket medför att hamstern luktar. Mina har toapapper och sönderklippta t-shirts att boa med.

Andrea
12-10-2007, 08:14
Ikke hus? Tenker liksom de setter pris på litt privatliv jeg, de er jo vandt med å bo i huler som de innreder.

heidiii
12-10-2007, 09:02
Du velger selv om du vil ha hus til henne eller ikke, så sant hun har nok materiale ellers til å gjemme og varme seg i :)
Jeg har sovehus/hule til alle mine (men Ask har valgt å sove i ei lita eske i stedet for hus nå), for det virker som om de foretekker det, men så har alle slutta å tisse der de sover. De gjør det vel en sjelden gang, men jeg lukter oppi huset nå og da mellom burvask for å sjekke.
Hvis hamsteren tisser mye i huset sitt, og man vil ha hus, bør det være i et materiale som kan vaskes, og hvor det er god utluftning. Og så må man sjekke litt oftere enn ellers, men akkurat sjekkinga gjelder uansett om de sover i hus eller hva de nå gjør.

Åsa_N
12-10-2007, 09:03
Ikke hus? Tenker liksom de setter pris på litt privatliv jeg, de er jo vandt med å bo i huler som de innreder.
Nej inget hus, de bäddar så fint med t-tröjor och toapapper. I en bur behöver de ju heller inte gömma sig på samma sätt som de skulle behöva göra ute i det vilda. Samt att pälsen håller sig fräsch.

Några bor under sina träbroar som de har i burarna, men de flesta föredrar att bädda med enbart t-tröjebitar och toapapper.

Här är en bild på Ådi, pappa till Caroline, som har bäddat med sina "trasor"

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14770000-14779999/640x480/14775705.jpg

Anne-Hedvig
12-10-2007, 23:25
Et utrolig morsomt bilde! - Men hvordan stiller det seg med tråder i stoffet når hamsterne gnager? Kan de få tråder i seg som kan gjøre skade eller sette seg fast i tarmene? Mener å ha lest her på forumet at Marianne er litt skeptisk til å bruke stoff? Vet ikke helt hva jeg skal tro.. Selvsagt kan det utelukkende være snakk om naturfiber som er lette å gnage over.

Bilder etter Rosies opphold i skapet på soverommet:

http://www.pixbox.se/alb_show_id360803_page0.html - linje 2. Det siste bildet er en gammel damaskserviett!

Åsa_N
13-10-2007, 07:39
Et utrolig morsomt bilde! - Men hvordan stiller det seg med tråder i stoffet når hamsterne gnager? Kan de få tråder i seg som kan gjøre skade eller sette seg fast i tarmene? Mener å ha lest her på forumet at Marianne er litt skeptisk til å bruke stoff? Vet ikke helt hva jeg skal tro.. Selvsagt kan det utelukkende være snakk om naturfiber som er lette å gnage over.

Bilder etter Rosies opphold i skapet på soverommet:

http://www.pixbox.se/alb_show_id360803_page0.html - linje 2. Det siste bildet er en gammel damaskserviett!
Fördelen med t-tröjor är att de inte trådar sig. Däremot om man tar lakan eller liknande så trådar det sig. Merparten av uppfödarna i Sverige använder toapapper och t-tröjebitar.

De t-tröjor jag använder är tvättade hur många gånger som helst och mjuka och sköna.

Enda gången när jag bara använder toapapper är till honor med bebisar så hon inte kan gömma bebisarna i t-tröjebitarna.

Andrea
16-10-2007, 00:21
Du velger selv om du vil ha hus til henne eller ikke, så sant hun har nok materiale ellers til å gjemme og varme seg i :)
Jeg har sovehus/hule til alle mine (men Ask har valgt å sove i ei lita eske i stedet for hus nå), for det virker som om de foretekker det, men så har alle slutta å tisse der de sover. De gjør det vel en sjelden gang, men jeg lukter oppi huset nå og da mellom burvask for å sjekke.
Hvis hamsteren tisser mye i huset sitt, og man vil ha hus, bør det være i et materiale som kan vaskes, og hvor det er god utluftning. Og så må man sjekke litt oftere enn ellers, men akkurat sjekkinga gjelder uansett om de sover i hus eller hva de nå gjør.

Lola har også sluttet nå virker det som. Hun har plast hus, så plide vaske det, fjerne der hun tissa og legge i nytt strø og vaske litt først, men først etter jeg fikk vaska ned hele buret (storrengjøring) at hun slutta. Satt sikkert endel lukt i gulvet og derfor hun fortsatte å tisse der.

BenteJ14
16-10-2007, 18:03
Noen av mine hamstere tisser i badesanden sin og noen få tisser i sovehuset sitt :| .

Hamsterungen
11-11-2007, 14:10
Utrooolig fint bilde :)