PDA

Se full versjon : 4 ørkenrotter

Japsee
09-08-2007, 10:20
Ja hvor stort akvarium trenger jeg om jeg skal ha 4 ørkenrotter sammen?

MulletOgMixel
12-08-2009, 11:40
Du trenger ikke kjempe stort, men sånn at de har plass til å løpe rundt. Det finnes sikkert mange typer i dyrebutikken. Også kan du lage et eget akvarie. Ørkenrotter trenger ikke så mange ting ettersom de underholder seg selv:)

Lene
12-08-2009, 18:04
Faktisk, Mullet, så stemmer ikke det. Jo flere ørkenrotter man har sammen, jo større plass trenger hver av dem. Dessuten er det ganske vanskelig å få 4 ørkiser til å bo sammen i lengden, hvor vanskelig er litt avhengig av kjønn. Fire gutter kan bo godt sammen, men de må ha stor plass, minst 160l. Selv da kan det gå galt. Når det gjelder jenter, så er de veldig vanskelige å få til å bo flere sammen, og de må ha veldig stort plass, 75l per dyr.

Uansett kjønn, så må du ha mye innredning, for kjedsomhet er det vanligste årsaken til at de begynner å slåss. Du må ha et hus til hver, minst to drikkeflasker, og maten godt spredd. For å skape mer aktivitet, så anbefaler jeg å ikke bruke matskål, men å spre maten rundt i sponet så de må samle mat.

Hvilket kjønn tenker du å ha? Er litt enklere å gi spesifikke råd da ;)

cooike
24-08-2009, 12:33
Jeg har tre ørkenrotter, 2 hoer + 1 hann det går ganske bra. men det er ikke noe trøbbel. men det motsatte 2 hanner + 1 ho funker ikke so godt har ej erfart.:( Faren til 1 kullet mitt ble no drept, det var no trist så ej anbefaler ikke å ha det da..

Lene
24-08-2009, 13:57
Cooike, det du har er heller ingen god kombinasjon. Det vet jeg av erfaring. Vi hadde mor og datter sammen med en hann. De fikk begge unger med noen dagers mellomrom, og datra endte med å spise morens unger. Det var ingen hyggelig opplevelse å oppdage dette mens det på gikk, det kan jeg love deg.

Dette skjedde i starten av vårt ørkenrotteoppdrett, altså for en del år siden, og vi var ferske i gamet. Da dette skjedde, så gikk jeg på undersøkte jeg nøye om dette var vanlig, og det er det dessverre. Selv om ørkenrotter lever i kolonier i det fri, så fungerer det ikke på samme måte i fangenskap. Begrenset plass er vel den største årsaken til at slik familiegrupper ikke fungerer like godt hos oss. Det er dessuten hunnen som er dominante, slik at jo flere hunner en har, jo større er sjansen for at noe går galt. Faktisk så er sjansen større for at det går bra ved den komboen du har dårlige erfaringer med, selv om det heller ikke er spesielt god sammensetning heller.

En slik kombinasjon du har kan gå bra gjennom et par ungekull, men sjansen er overveldende for at det før eller siden vil eksplodere. Det er derfor vi anbefaler, på det sterkeste, å ha kun to dyr sammen dersom man har begge kjønn i samme bur. Med mindre de har flere kvadrameter å boltre seg på. Jeg vil anbefale deg å skille ut den ene jente før det er for sent. Om hun har halvvoksne unger, så vil en av døtrene hennes fungere som en flott nye samboer til henne.

cooike
24-08-2009, 14:43
Jah, men det som jeg syns det er rart da at dem har no ikke fått noen unger i det hele tatt. =s Kan det være at hannen er 1 år elr noe slikt?

Lene
24-08-2009, 18:11
Jøss, så merkelig da. Hannene er som regel fruktbare hele livet, men det finnes selvsagt unntak. Noen er rett og slett sterile fra starten av. Det kan også være andre årsaker. Ørkishunner kan til en viss grad selv styre om en paring skal være vellykket eller ei, og de "velger" kun å bli gravide dersom de trives godt og føler seg trygge. Det kan godt være at situasjonen de er i gjør at de føler at eventuelle unger ikke vil være trygge. Eller at de ikke trives slik de bor.

Må bare understreke at det ikke nødvendigvis er noe du har gjort galt som gjør at de av en eller annen grunn ikke formerer seg. Det kan være små detaljer. F.eks. så hadde vi et par som var lenge sammen uten at det ble barn, og vi prøvde alt mulig for å få hunnen til å trives bedre. Til slutt viste det seg at hun ville ha ferskt sandbad hver dag, og da vi skjønte det, så ble hun gravid med en gang.

Ønsker du at disse skal få barn? Hvis ikke, så kan du jo la dem bo sammen inntil videre, men i motsatt fall så bør jo prøve å forandre litt, bl.a. skille ut den ene hunnen.

cooike
24-08-2009, 21:48
Kan no prøve med sandbad hver dag da =) få se om det hjelper.

Men trur du at det er no i det at hannen har "oppfostrett" den eine fra den var lita? er det en innvirking i det? For faren ble no drept da =-s men no trur ej at Groene den svarte er drektige da. For han har vært på dem i 2 uker no da :P

Jaja, men no har ej skilt den eine i eget bur, da er det vel ikke so lurt å ta dem i hop igjen nej:?