PDA

Se full versjon : Kinga27 og Dorte

Kinga27
09-08-2007, 00:00
Hei!

Jeg er en dame på 40 år som nå har min tredje hamster.
Jeg er gift men ikke hjemmeboende barn. Har alltid hatt dyr men etter at jeg fikk fibromyalgi som gir mye smerter og man blir veldig sliten av lite så valgte vi hamster.
Det blir rett og slett for stille og tomt for meg uten en liten ulldott til å holde meg med selskap.

Å ha dyr/ hamster når du har kroniske smerter er veldig positivt for meg.
Jeg er mye våken på natta og det er jo hamsteren også.

Jeg er litt småbekymret for at min nye hamster nå kan være gravid. Hentet henne i dyrebutikk på mandag denne uka. Hun var ca 3 mnd sa de og stod sammen med sine brødre. Det er jo en sjanse å ta men det får vi takle etterhvert.

Her hos oss får hun det hvertfall rolig og trygt hvis så skulle være at hun er gravid. Det vet jeg jo om et par uker.

Ellers må jeg nevne at mange synes det er rart at vi som er 40 år gamle og ikke har barn hjemme har hamster. Da rister de på hodet og ser overbærende på oss. La de tenke sitt, jeg trives med hamster så får de ha sine meninger om det så mye de vil.

Marianne S
09-08-2007, 00:07
Velkommen til forumet!

Du er forresten ikke den eneste voksne som får kommentarer av og til på dette med å ha hamster når man ikke har barn i huset...

serina
09-08-2007, 00:22
Velkommen her..
:D

Anne-Hedvig
09-08-2007, 00:36
Velkommen til oss - kan legge til at jeg blir 61 år om to uker, så du er ikke SÅ gammel her på forumet! Jeg bor alene med min langhårete, offwhite gullhamster Tamtara. Herlig å ha et lite liv å stelle med!

Anne-Hedvig
09-08-2007, 00:38
Velkommen til forumet!

Du er forresten ikke den eneste voksne som får kommentarer av og til på dette med å ha hamster når man ikke har barn i huset...

Folk får bare ha fordommene sine i fred - det kan ikke vi bry oss om.

Ansie
09-08-2007, 09:35
Velkommen :)

Japsee
09-08-2007, 10:20
Velkommen

Silje
09-08-2007, 11:31
Velkommen =)

ZakuraRabbit
09-08-2007, 13:36
Man kan aldri bli for gammelt for et kjæledyr. Velkommen :D

Ørkis4ever
09-08-2007, 23:52
Velkommen! :D

rottegal
10-08-2007, 11:05
Velkommen!
Jeg skriver bittelitt om hamsterfødsel ol.
Tenker det er litt greit jeg siden du har jo et drektig hamster :)
De går foressten drektige i ca 16 dager.
Hvis du vet at hamstret er drektig,flytt det inn i et medium bur ,helst plastbur.
Legg inn en pirkepåreiretsak som moren kan gjøre seg fortrolig med til ungene blir født,den kan du da pirke forsiktig med i reiret om du vil/kan sjekke.
Ha kun i bunnstrø,papir(til reir) og matskål.(vannflaske lavt nede i buret,så ungene kan drikke av den når de er store nok,vannskål kan de drukne i)Kun det mest nødvendige,for at moren skal konsentrere seg om ungene og ikke om leker.
Hvis kullet er med hensikt regner jeg med at det er fordi moren er frisk og den er tam.
I mitt tillefelle kunne jeg ta på ungene når de var noen dager,men ikke gjør det om du er usikker på hamstret(det er vel helst ved obskull).
Skift buret noen dager før utregnet termin,og skift det først når ungene er ca to uker.
Behold det mest luktfrie reirmatriale.
Nå kan du holde ungene,ukene framover er de viktigste ukene i hamsterungens liv.
Nå skal den sosialiseres med mennesker og skal presenteres for nye lyder.
Når de er tre uker skal kjønnene deles for å slippe uhellskull.
Guttene kan flyttes i nytt bur og bo der i en uke eller to(ikke for lenge pga hamstre er eneboere og begynner gjerne å sloss)
Jentene kan fortsette å bo med moren sin en uke eller to før de selges.(samme med jenter som med gutter,de begynner gjerne å sloss så det må ikke gå for lang tid )
Mer kan leses på http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/avl_syrisk1.shtml

Kinga27
10-08-2007, 19:13
Foreløpig VET vi ikke om hun er drektig men siden hun kommer fra dyrebutikk der hun har stått sammen med brødre og mor så behandler jeg henne som drektig til det motsatte er bevist.

Jeg har fått drektige dyr tidligere fra dyrebutikk. Burde vel kjøpt hos oppdretter men de stakkarne som er tilsalgs i butikker fortjener jo et rolig hjem de også.

Krysser fingre og håper på det beste.

Skal gi dere tilbakemeldinger etterhvert på riktig sted i forumet.

Tusen takk for omtanker og hjelp hittil.