Se full versjon : Gammel hamster - mindre proteiner?
Anne-Hedvig
31-07-2007, 05:44
Tamtara er nå snart 1 år og 10 måneder. Alltid vært vanskelig å få nok proteiner i henne, da hun ikke er særlig begeistret for 'protein-mat'. Jeg mener jeg har lest et sted at gamle hamstere trenger mindre proteiner enn yngre - er det tilfelle? Kan jeg i så fall slappe litt av med dette, eller bør jeg satse på å gi henne hundefôr? Har på fornemmelsen at hun ikke vil like det.. Hun får LITT nøtter av forskjellig slag, og nå gir jeg henne opptinte selskapserter. Hårdkokt egg, yoghurt, linser, barnemat m kjøtt er alle forkastet.
Takknemlig for svar! Dersom hun bør ha noe hundefôr, hva vil dere anbefale for en kresen hamster!?
Kalamari
31-07-2007, 14:41
Det er så mange forskjellige typer hundefor, har du en dyrebutikk i nærheten som du kan få en prøvepose eller to fra? De har gjerne prøveposer på de fôrene de selger
Har du prøvd melormer? Jeg bruker jo de tørkede. Nå har jeg prøvd å spørre her om de innholder like mye proteiner som de levende. Men molly elsker ivertfall de, så det kunne jo vært en idè å prøve de da.
Må bare legge til en ting. For de som ikke har vært borte i melormer, så lukter de overaskende nok nøtter. Så om hamstern din er glad i nøtter så er det kanskje noe av samme smaken (med tanke på en kresen hamster)
Anne-Hedvig
01-08-2007, 03:45
Har du prøvd melormer? Jeg bruker jo de tørkede. Nå har jeg prøvd å spørre her om de innholder like mye proteiner som de levende. Men molly elsker ivertfall de, så det kunne jo vært en idè å prøve de da.
Må bare legge til en ting. For de som ikke har vært borte i melormer, så lukter de overaskende nok nøtter. Så om hamstern din er glad i nøtter så er det kanskje noe av samme smaken (med tanke på en kresen hamster)
Hei - glemte å legge til at jeg har også prøvd tørkede melormer! Men ikke levende - aner meg at ikke så enkelt å hanskes med - de må jo holdes i live, og selges vel i større kvanta? Dersom Tamtara ikke liker dem, sitter jeg igjen med kanskje 1 kilo melormer som jeg må fôre.. Hjelp!!
Er nok best å satse på litt hundefôr. Men er det noen som vet om det faktisk er tilfelle at eldre hamstere trenger mindre proteiner enn yngre?
Marianne S
01-08-2007, 08:40
Levende melormer kan du kjøpe i små kvanta, og hvis du først "feter dem opp" litt, og deretter putter dem i kjøleskapet, er det minimalt med stress å holde liv i dem. Det eneste problemet er å de ikke kan være i lukket beholder særlig lenge, man må gi dem tilgang til luft og mat (agurkskiver og havregryn) så lenge de ikke er nedkjølte.
Skal forsøke å finne ut av det protein-spørsmålet. Vil være litt sikrere før jeg svarer.
Ja vet det at på dyreforetningene rundt omkring her får du kjøpt levende melormer enkeltvis.
Først, for å utdype det Marianne skriver, så går larvene altså i dvale når de står i kjøleskap. Da kan man bare plukke ut en og en, som livner til i løpet av noen sekunder, og er like frisk og fin for hamsteren. I kjøleskap kan de holde seg ganske lenge. Vi har hatt noen i hvertfall i noen måneder, muligens opp mot et halvt år.
Ellers, Anne-Hedvig, så stemmer det at eldre hamstere ikke trenger så mye proteiner. Det er faktisk en "regel" som gjelder for alle de dyrene jeg kjenner til, inkludert mennesker. Proteiner er vekstmiddel, så unger trenger mye for å vokse riktig, men de kan får for mye, de og. Da vokser de på en måte fra sin egen kropp, om du skjønner :P Eldre hamstere trenger jo ikke å vokse, og skal klare seg fint på proteinet i tørrfôret, forutsatt at man bruker fôr av god kvalitet, noe jeg vet du gjør. Man regner at en voksen hamster trenger 14-16% råproteiner per dag, og hvis fôret ditt dekker det, så skal det være godt nok for en eldre dame ;)
Når det gjelder eldre dyrs, også hamstere, kosthold, så er kalsium og B-vitaminer spesielt viktige. Hamstere er ikke så annerledes enn mennesker på det området, benstrukturen svekkes, og det kan forsinkes ved å tilføre litt ekstra kalsium. B-vitaminer hjelper spesielt på pelsen, som tynnes med alder, noe som gjør hamsteren ekstra mottakelig for luftveisplager.
Noen små tips ekstra: Hamstere er glade i melk. Vi har gitt H-melk uten problemer, men det var til en ammende frøken. En eldre hamster har mer sensitiv mage, så laktoseredusert lettmelk vil nok gjøre susen. Å sette en liten skål med melk inn til en hamster blir bare søl, og man får surt spon, så man kan slå to fluer i en smekk. La en grovbrødskive/skalk ligge fremme til den har blitt helt skonrokk. Så knekker du av en bit som du legger i bløt i litt melk (tørt brød holder på mer væske). Og voila! sølefri melkemat ;)
B-vitaminer finnes i bl.a. gjærtabletter. En halv tablett annenhver dag dekker det hamsteren trenger og mer til. Det finnes også andre ting du kan gi hvis hun nekter å spise tablettene. Sjekk Matvareportalens matvaretabell (http://matportalen.no/matvaretabellen). Den er kjekk å lese i uansett.
Anne-Hedvig
02-08-2007, 03:52
Takk for gode råd!
Anne-Hedvig
02-08-2007, 04:06
Selv spiser jeg Ezekiel brød som jeg liker å riste. Det er et økologisk brød, som iflg. forpakningen inneholder: sammalt spelt, speltkorn, grønne linser, hvite bønner, hirse, vann og salt. Svært lite gjær i brødet, og det er langtidshevet.
Kan jeg bruke ristet Ezekiel som ligger og tørker litt? Noen ganger lykkes jeg i å få noen biter brød i Tamtara, men det går opp og ned. Burde være mye B-vitaminer og mineraler her. Yoghurt vil hun ikke ha, og 'slapsete' mat med mos-konsistens styrer hun unna, men jeg skal prøve med litt laktoseredusert melk. Hvordan er det med Røros økologisk tettemelk? Evt. annen surmelk?
Skal gå til innkjøp av gjærtabletter. Nå har jeg 'Bjäst' (gjær i pulverform) i huset og kan prøve litt av det først, men hun er så vâr på maten at jeg har liten tro på at det går. Gjærtabletter - har de sterk gjærsmak, eller er de nøytrale? I tilfelle det siste, kan jeg jo drysse det over frøblandingen i bittesmå biter.
Skal ellers lese i matlista.
Anne-Hedvig
02-08-2007, 05:43
Flere spørsmål!
Ser at grønnkål og andre mørkegrønne bladgrønnsaker inneholder mye kalsium. Jeg dyrker grønnkål i hagen, og gir ofte Tamtara et lite grønnkålblad. I tillegg får hun et par nye skudd av løvetann ca. annenhver dag. I natt har jeg lagt ut en bit ristet Ezekiel-brød med yoghurt naturell på. Hun liker jo yoghurtdropsene veldig godt! Går det bra, kjøper jeg laktose-redusert melk til henne.
Ad yoghurt-dropsene: de skal inneholde A,C,D og E-vitaminer. Dekker et slikt drops dagsbehovet av D-vitamin hos en hamster? D trengs jo i kombinasjon med kalk for å styrke skjelettet! Er et blad grønnkål/2 små blader løvetann nok for dagsbehovet av kalk?
Ad B-vitamin: hvor mye av B-vitaminbehovet dekker Prestige Hamster-frøblandingen, pluss litt nøtter? Interessant å vite før jeg kjøper gjærtablettene!
E-vitamin: har prøvd å få i Tamtara hvetekimolje uten hell. Spiret hvetegress fra Helios spire-hvete er hun også skeptisk til. Er E-vitaminet i yoghurt-dropset nok? Noe annet som inneholder E-vit.?
For ordens skyld: kroppsvekt på Tamtara er 172 gram. Hun virker frisk og sprek, selv om hun er litt treg når hun står opp, og selvfølgelig beveger seg noe stivere enn en ung hamster.