Se full versjon : 1 kull fordelt på 2 plasser :S
Ørkis4ever
23-07-2007, 21:07
Hun Ørkisen min har sitt første kull som nå er 2 uker og 2 dager gammelt, men hun har noen et sted, og noen et annent sted. hva er årsaken til dette?
Marianne S
23-07-2007, 22:09
Ørkenrotter deler ofte kullet på to ulike reir, spesielt dersom det er mer enn 6 unger i kullet. Dette gjør de for å kunne sikre at alle får mat, siden de bare har til sammen 8 patter. Hvis alle ungene ligger i samme reir, vil noen alltid tape i kampen om tilgangen til melk, og dette løser altså moren ved å dele ungene i to ulike grupper.
Ørkis4ever
24-07-2007, 01:23
Ørkenrotter deler ofte kullet på to ulike reir, spesielt dersom det er mer enn 6 unger i kullet. Dette gjør de for å kunne sikre at alle får mat, siden de bare har til sammen 8 patter. Hvis alle ungene ligger i samme reir, vil noen alltid tape i kampen om tilgangen til melk, og dette løser altså moren ved å dele ungene i to ulike grupper.
Takk for svar. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle gjøre. Lurte kanskje på om jeg skulle sette sammen ungene til et kull, men gjorde det ikke. Dette er mitt, eller ørkisen min sin da, første kull, så.. ja.. men da vet jeg det ihvertfall! :) takk
Marianne S
24-07-2007, 16:11
Hvor er pappa'n til disse ungene, da?
Det er vanlig at pappa'n holder ungene i det ene reiret varme og rene, mens mamma'n ligger og ammer i det andre reiret. Etter ei stund bytter de plass, og sånn får alle ungene i kullet varme, omsorg og mat.
Ørkis4ever
24-07-2007, 16:41
Hannen er hos det "andre" kullet, ja. :) Men marianne..
Er det normalt at ungene, etter 19 dager, begynner å bli litt svarte rundt endetarmen? :S
Marianne S
27-07-2007, 17:19
Hvis svartfargen sitter i huden, så er det nokså normalt. Det er pigmentflekker som ørkenrotter av og til får der de har lite pels.
http://www.hamsterforening.no/info_dyr/gerbil/images/thumbnails/DSCF0254-2_small.jpg
Ørkis4ever
27-07-2007, 19:21
da vet jeg det!
Takk skal du ha :)