PDA

Se full versjon : Hva skal jeg gjøre?

Japsee
23-07-2007, 12:38
Melis den gamle ørkenrotta mi har atturat mistet samboern sin. Å nå har hun blitt kjempe sky, vil ikke ha noen kontakt med noen mennesker. Bare springer å gjemmer seg. Jeg prøvde å kjøpe nye rotter til henne, men hun lå for det meste bare i hjørnet sitt og ikke brydde seg.
Er så redd for at hun har det for grusomt.
Er det noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre?
Er så bekymret :cry:

Marianne S
23-07-2007, 15:52
Spiser og drikker hun noenlunde normalt?
Har hun gått ned i vekt?

Det er vanlig at ørkenrotter som blir aleine reagerer med enten å bli mer sky, eller rett og slett å sulte seg og/eller skade seg selv. Hvis det siste er tilfellet, bør ørkenrotta få slippe å leve mer.

Ofte vil den gjenlevende ørkenrotta ikke akseptere nye ørkenrotter i buret, så det mest vanlige er at den jager alle nye ørkenrotter den kommer i kontakt med.

Japsee
23-07-2007, 23:47
Idag har den spist og oppført seg normalt. Hun ha lekt i løpehjulet sitt og gravd rund så det ser ut som det går bra. men kommer det til å forandre seg? har hun det bra alene? eller burde hun få slippe? jeg vil bare det beste for henne, selv om det må ende med avlivning.

Marianne S
24-07-2007, 00:33
Hvis hun oppfører seg omtrent som normalt, bare at hun er blitt litt mer sky, kommer hun til å klare seg fint aleine. Hadde hun hatt det grusomt, ville du sett henne gjøre masse unormale ting, eller bare legge seg ned, sultestreike og vente på å dø.

Det mest ekstreme tilfellet av sorgreaksjoner jeg har sett, var ei ørkenrotte som gjentatte ganger løp rett i veggene i akvariet, så fjeset til slutt ble helt blodig.
Jeg har også sett ørkenrotter som bodde aleine (i dyrebutikk) bli svært aggressive eller ekstremt redde, og en satt faktisk bare og gnagde på sin egen hale så halen ble full av stygge sår.

Ørkis4ever
24-07-2007, 01:32
Hvis hun oppfører seg omtrent som normalt, bare at hun er blitt litt mer sky, kommer hun til å klare seg fint aleine. Hadde hun hatt det grusomt, ville du sett henne gjøre masse unormale ting, eller bare legge seg ned, sultestreike og vente på å dø.

Det mest ekstreme tilfellet av sorgreaksjoner jeg har sett, var ei ørkenrotte som gjentatte ganger løp rett i veggene i akvariet, så fjeset til slutt ble helt blodig.
Jeg har også sett ørkenrotter som bodde aleine (i dyrebutikk) bli svært aggressive eller ekstremt redde, og en satt faktisk bare og gnagde på sin egen hale så halen ble full av stygge sår.

Det hørtes IKKE godt ut! :(

Japsee
24-07-2007, 11:16
ok takker forsvar. nei det ser ut som hun har det bra, utenom at hun ikke vil ha kontakt med meg mere, hun fikk en eplebit av meg igår og den tok hun fra hånden min, så det er jo fremgang, men tror jeg skal la henne være litt for seg selv de neste dagene ikke ase henne så mye opp.

kanskje det kan være en idè og aktivisere henne litt mere, bytte leker litt oftere, kjøpe noen nye eller no.
Sånn at hun ikke skal kjede seg så mye.

Marianne S
24-07-2007, 16:23
Det er en god ide å sørge for at hun har mulighet til en aktiv alderdom med variert trim.

Vær tålmodig med henne.
Husk at det er veldig vanlig at den gjenlevende ørkenrotta blir mer tilbakeholden og sky, og at det ikke er din feil.

Japsee
28-07-2007, 00:29
Nå må jeg bare komme med noen oppdateringer. Gamla ser nå ut som hun er veldig feit og rar i pelsen, hun er også veldig bustete i ansiktet og ser skitten og lurvete ut. Selvom hun har ny sand stående fremme hele tiden. Hun ligger nesten bare i huset sitt og hun har ikke gravd noe i flisa si i det siste. Er dette et dårlig tegn?

Japsee
30-07-2007, 00:38
Det har ikke blitt noe bedre det siste døgnet. Hun er ikke noe fremme er ikke ute å spiser, eller drikker. Sitter bare inne i huset sitt. Tror jeg ringer dyrlegen i morgen å spør hva jeg skal gjøre. Hun har det IKKE bra.

Marianne S
30-07-2007, 08:49
Hadde hun hatt det grusomt, ville du sett henne gjøre masse unormale ting, eller bare legge seg ned, sultestreike og vente på å dø.

Hvis du tror noe av det jeg beskrev her er hva som holder på å skje, har du svaret der. Da bør hun få slippe før hun får det for vondt med seg selv.

Japsee
30-07-2007, 10:10
Ja tror det er dette som skjer nå :cry:

Japsee
04-08-2007, 18:38
Idag ble gamla avlivet. Det var kanskje til det beste for henne men alikevell, utrolig trist. Miste to ørkiser på kort tid :cry: :cry:

Ørkis4ever
10-08-2007, 00:16
Å! så trist! :cry: