Se full versjon : Hamsterball
Anne-Hedvig
13-06-2007, 05:10
Hva er deres mening om hamsterball til mosjon? Personlig synes jeg det høres forferdelig ut å sperre et dyr inne i en plastikkball, og så ruller det rundt inni der i leiligheten. - Rosie, som snart kommer til meg, er vant til en slik. Er det nødvendig for henne, - skal jeg anskaffe det? Det byr meg altså i mot - helt unaturlig! Men gleder det Rosie, gjør jeg det.
Hva sier dere andre?
rottegal
13-06-2007, 07:54
Hamsteret mitt elsker det,hun kravler frivillig oppi,slik at hun kan bestemme,også er det en ålreit måte de kan få mosjon og faktisk utforske selv på,uten at vi må ha hånden klar for å fange den inn hvis hamstret smetter inn et sted.
Anbefaler deg å prøve,men gjør det slik at hamstret kan bestemme :wink:
Anne-Hedvig
13-06-2007, 18:11
Da gjør jeg det!
rottegal
13-06-2007, 20:32
Meget lurt,tipper tamtara og rosie kommer til å elske det! :)
Marianne S
13-06-2007, 21:48
Hamsterne våre elsker å rulle avgårde på parketten.
Husk at hamsteren ikke bør være mer enn 15-20 min i ballen av gangen. På noen av hamsterballene man får kjøpt, står også denne advarselen på emballasjen.
Anne-Hedvig
13-06-2007, 22:47
Fint, men Tamtara skal få slippe! Hun er en eldre dame nå og har alltid hatt en slags angst for å bli innesperret. Men bra at Rosie får mosjon på den måten, da hun trenger å gå ned i vekt etter kullet sitt. Ungene er igjen i Sverige hos oppdretteren, mens Rosie flytter til meg. Regner med å hente henne den 28. ds.
Jeg har vært og kjøpt hamsterball til tassen i dag,tror dere det går bra og ta han i en sånn selv om han ikke er vant??? Han er jo ca ett halvt år,og har kun brukt hjul til nå....
Jeg kjøpte en motorsykkel til mine (en slags ball da xD) Og de kjønte ingen ting til å begynne med men når de hadde forstått poenget var det helt greit og de gikk frem og tilbake jeg hørte bare at de kræsja i i veggen under senga mi xD
Hvilke størrelse har dere på deres hamsterballer? Jeg kjøpte en i dag i størrelse medium (da small så alt for liten ut til tross for at Theodor bare er 6 uker) men denne ser utrolig stor ut! Diametermål på denne er 18 cm.
Marianne S
23-03-2008, 00:28
Ca 20 cm i diameter er passe til en gullhamster, bortsett fra hvis gullhamsteren er en del større enn gjennomsnittet for "norske" gullhamstere.
Tommelfinger-regel:
Diameteren på ballen skal være større enn lengden på hamsterens kropp.
Vi prøvde den i stad og det gikk som bare det :D Han er litt liten enda så det var morsomt å se men han fikk fart på den og det så ut som han koste seg for han ville jo ikke ut igjen :azn:
Mine tre hamstere ser ut til å ha litt forskjellige meninger om hamsterballen.
Flee elsker den. Man kan se det på hele henne at hun storkoser seg når hun får løpe i den. Hadde det vært opp til henne hadde hun sikkert løpt i timesvis om gangen i den.
Mozart likte ikke ballen i begynnelsen men nå har han fått teken på det. Noen dager koser han seg i den, ganske lenge om gangen. Andre dager vil han ikke være i den i det hele tatt.
Hendrix kan løpe litt i den, men han er usikker og blir fort lei. Derfor lar jeg han ikke løpe så lenge i den.
Alle hamsterene mine får bestemme selv om de vil gå inn i ballen, og når de synes det er nok.
De har forskjellige måter å si ifra at de vil ut på.
Mozart stiller seg på to og skraper forsiktig i veggene på innsiden av ballen med potene.
Flee stikker tunga ut hullene og gnager der hun får til.
Hendrix legger seg ned og legger på ørene.
Jeg synes at med riktig bruk kan hamsterballen være en positiv aktivitet for dyrene. (Særlig med hensyn til mosjon, og Mozart som slanker seg.)
Forutsatt at de selv trives med det og at de får komme ut med en gang de føler at det er nok.
Er sterkt imot å bruke hamsterballen til dyreplageri, og uforsiktig bruk.
Hvis man ikke kan "lese" hamsterens språk godt nok er ikke hamsterballen en aktuell aktivitet, i mine øyne.
Selvfølgelig er det viktig at de går inn i hamsterballen på egne premisser, det vil si at den selv velger når den vil inn og at man er oppmerksom nok til at man ser når den er "ferdig", men så lenge jeg ser Theodor koser seg i den og han går inn i den frivillig vil jeg fortsette å bruke den. Jeg synes det er en bra ting om man bruker den riktig :)
Birgitte
23-03-2008, 15:28
Hmm.. Lurer på om jeg kanskje skal kjøpe en sånn? Dere sier jo så mye fint så kanskje det er en idè?Hvordan er det i forhold til å løpe som de vil? De får stort sett løpe på stuegulvet uansett liksom, men... hmmmm :?
Hamsterball er vel gjerne greit der man av ulike grunner ikke vil/kan ha hamsteren løpende fritt på gulvet. Jeg har hatt hamsterball, men mine har foretrukket frittløping bedre, så den ble ikke mye brukt. Hamsterball er blitt brukt der jeg ikke har kunnet følge med å hamsteren som nødvendig, eller da Lucia gnagde på sitt meste. For folk som også har andre dyr eller ikke har hamstersikra rom kan hamsterball være veldig lurt. Jeg tenker uansett på det som en nest-beste-løsning, men forskjellige hamstere opplever det ulikt.
Stormbringer
30-05-2008, 18:27
Har kjøpt en, men er usikker på om min hamster kommer til å like den da han uansett får løpe rundt fritt ganske mye. Men han beveger seg kanskje litt mindre enn jeg kunne ønske selv om han får gå fritt. Det blir ofte til at han koser seg under sovesofaen.
Og det er kanskje ganske opplagt, men om man har hund er absolutt hamsterball noe man burde unngå. Særlig hvis hunden kommer inn i rommet der hamsteren holder på. Da er det nok en liten en som får noen ufrivillige ekstra runder i ballen.
Jeg har hatt en slik ball i 2 år nå, og han elsker den.. eller det vet jeg jo ikke, men han bruker den vertfall.. Tørr ikke la han gå rundt på egenhånd da her er mange hull han kan smette inn i og jeg er altfor glad i han til at han skal bli borte..
Stormbringer
31-05-2008, 19:54
Han ser ut til å absolutt hate hamsterballen. :( Han vil ut igjen med engang og han bare krafser febrilsk på den for å komme ut tror jeg.
Jeg bor i en liten leilighet så det er begrenset med muligheter for hvor han kan stikke av til. Det farligste er bak kjøleskapet, men der har jeg satt opp sperringer nå.
Vi har hatt ball, og brukte den sjelden. Hos oss er det fritt fram i stua.
Vi tråkker forsiktig, passer på at det ikke står noen planter på gulvet og passer på når vi lukker dører, så en kan fint velge å ikke bruke hamsterball også :)