PDA

Se full versjon : Div spørsmål om ørkenrotter

Just_Me
24-05-2007, 20:14
Har lyst til å kjøpe ørkenrotte men noen ting jeg må få avklart først (og overtale mamma :| ).

Enten Kanin buret eller Marsvin Buret eller Hamster buret som er sånn gjennomsiktig lokk på. (http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.sundbydyrehandel.dk/bpm/content_pages/gnaverbure/Rodycavia%2520%252070x45x31.jpg&imgrefurl=http://www.sundbydyrehandel.dk/bpm/content_pages/gnaverbure/Gnaverbure.htm&h=270&w=425&sz=59&hl=no&start=14&um=1&tbnid=uyGfx9pytDlJrM:&tbnh=80&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3Dmarsvinbur%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl %3Dno%26sa%3DN)

Kan jeg kjøpe et sånt bur å bruke toppen ute i hagen til å ha de inni?
Ikke som bur til vanelig men ha de under der ute i hagen. Det burde jo gå fint vis de er i skyggen og jeg ser på dem hele tiden og det er varmt nok ute og at de ikke er lenge ute eller hva?
Kanin buret var best siden det var størst ;)
Eller finnes det en annen måte ørkenrotter kan f¨å være ute på?

Når man skal på ferie og skal la andre passe dyret. Hva skal man gjøre da? Ta med det buret som dem har hjemme til den som skal passe dyret eller skal man ha et mindre bur som de kan ha til ferie bur? Har tenkt å ha et aakvarium på 122 liter ( L=80 cm, B= 35 cm, H= 40 cm) til dem hjemme og det er litt stort å drasse med når de skal til noen andre. Går 30 liter da? Vis jeg skal være vekke i 1 uke?

Marianne S
24-05-2007, 21:01
Angående det å ha ørkenrotter ute i hagen: Dyrene er mestere i å komme seg ut av bur, så å bare sette en burtopp på bakken, vil innebære stor fare for at de rømmer. Kommer en ørkenrotte seg ut på plenen, kommer du til å få store problemer med å få tak i den igjen.
Det går an å ha den ute i et gitterbur som også har gitter i bunnen. På denne måten vil gresset stikke opp inne i buret, uten at dyrene kommer seg ut. Man må uansett alltid sitte og passe på dyrene, og man må sørge for at de har vannflaske på uteburet.

Når det gjelder ferier, er det helt klart best om dyrene får være i buret de er vant til å være i, men de kan være i et mindre bur for en kort periode. 30 liter er for lite også til feriebur. Ferieburet bør ikke være noe mindre enn 60 liter, og skal du være borte lenge (over to uker), vil jeg absolutt anbefale at du enten flytter det store buret til dyrepasseren, eller får dyrepasseren til å komme hjem til deg for å passe på dyrene.

Just_Me
24-05-2007, 21:14
Hva med å ha toppen av et gitter bur med plastik bund på plenen da?
Bare lurer, vis det blir vanskelig for meg å få tak i helgitter.
Altså jeg tar av plastikk delen og setter gitter delen ned på bakken slik at de går på gress og har samtidig gitter både rundt og over seg.

Marianne S
24-05-2007, 21:21
Du kan bruke gitteret på et bur som vanligvis har plastbunn utenpå gitteret, ja. Det er det vi har gjort når vi har hatt ørkenrotter, rotter eller hamster ute på plenen, og det fungerer helt fint.

Husk at ørkenrotter er veldig gode til å hoppe, så det MÅ være noe rundt dem på alle kanter, også oppå, når de er ute. Det er også en fordel å lukke igjen dørene på burtoppen med en ståltråd eller noe annet som holder dørene igjen, slik at ikke du risikerer at ei dør plutselig åpner seg mens dyrene er utendørs. Bedre å sikre for mye enn for lite.

Tina
26-05-2007, 23:10
Når mine løper rundt i sofaen spretter de plutselig en halvmeter opp i lufta, så sprett har dem ja.. :P