PDA

Se full versjon : Animalsk protein og andre spørsmål om mat

Anne-Hedvig
02-05-2007, 00:22
Jeg ser at Tamtara hamstrer ganske mye av basisfôret sitt. Jeg bare lurer på om hun får i seg nok næring? Har ikke oversikt over hvor mye hun spiser, og hva som ender i spiskammerset hennes sammen med opptygget dopapir. Gir jeg henne for mye ferskfôr (idag: agurk, økologisk squash og økologisk broccoli)? Virker som alt blir spist der, og ikke lagret. Regulerer hun inntaket selv, slik at det blir riktig for henne?

Ad animalsk protein: hun er lite interessert i hardkokt egg, ser det ut som. Sporadisk om hun vil ha (lett) Norvegia. Bekymrer meg litt om hun får i seg nok proteiner. Yoghurt vil hun ikke ha - er noe kresen, tror jeg! Er det aktuelt å prøve med hundekjeks e.l.? I så fall hva slags merke? Å styre med melormer er litt voldsomt..

Takknemlig for råd og tips! :)

PS Tamtara virker for øvrig kvikk og frisk, så tror ikke hun har noen grunnleggende næringsmangel.

Anne-Hedvig
02-05-2007, 05:10
Bør hun ha vitamintilskudd for sikkerhets skyld? (Merke som kan anbefales?).

Anne-Hedvig
02-05-2007, 05:20
Bør jeg evt. ta bort ferskfôret enkelte dager slik at hun tvinges til å spise av frøblandingen? ':cry:'

Anne-Hedvig
02-05-2007, 05:28
Hvordan er det i den ville natur (Aleppo, Syria) - det er vel ikke alltid kornet er tilgjengelig for hamstrene, men kun når det er modent? Kanskje kan bøndene høste to ganger i året pga varmt klima og kunstig vanning, men uansett må det vel være perioder hvor gullhamstrene ikke får i seg annet enn ferskt fôr? -

Er det noen på forumet som har kunnskaper om dette?

Hamsterlovervip
02-05-2007, 18:32
Du burde gi E vitaminer i vannet. Det er mye du ikke vet at de får i seg. det har vært et par ganger jeg har trodd at hun ikke liker maten men når hun tømmer kinnposene sine i hånden min har hun spist masse. de klarer nok å passe på dette selv 8)

Lene
02-05-2007, 20:35
Huff, nå føler jeg at jeg hele tiden flyr og retter på deg, Hamsterlovervip, men jeg håper du forstår at jeg ikke er ute etter deg, eller noe sånt.

At E-vitamin må tilsettes vannet er et gammeldags råd. Tidligere var det vanlig at tamhamstere slet med E- og K-vitaminmangel, men nå har fôret blitt så godt at det ikke er nødvendig lengre. Den gjennomsnittelig eieren har også blitt flinkere til å gi variert tilleggskost, så antall mangelsykdommer generelt har sunket betraktelig de siste 10 årene.

Aheb: Hamstere er forskjellig når det gjelder smak, akkurat som oss. Noen liker ditt, mens andre liker datt. Men uansett skal det ikke være noe problem for en ansvarlig hamstereier å dekke kjæledyrets næringsbehov.

Når det gjelder tamme hamstere og deres daglige matinntak, så skal hovedfôret være tørrfôr. Tilleggsfôr bør også gis hver dag, men kun som suppliment til hovefôret. For å være helt ærlig, så høres det ut som du gir Tamtara for mye ferskmat per dag. For mye grønt kan gi diare, og det du nevnte, agurk, squash og brokkoli, inneholder mye vann. Det kan bli for mye for en liten hamstermage. Variasjon er flott, men du trenger ikke å gi alt på en dag :wink:

Jeg ville anbefale deg å gå ned til fersk frukt og grønt kun annenhver dag, og da kun en liten bit. En kvart agurkskive, liten brokkolibukett, kvart skive gulrot osv. Lite nok til at hun spiser opp alt med en gang. De andre dagene kan du gi henne annen tilleggsmat, med hovedvekt på proteiner. Har du prøvd kjøttdeig eller kylling? Det er utmerkede proteinkilder. Husk at kjøttdeigen skal være rå, og kyllingen skal være kokt. Skal du ha en av delene til middag selv, så tar du bare vekk en liten ertestor bit kjøttdeig, eller en liten kyllingbit som du koker, og så kan hamsteren kose seg. Har du fersk fisk, så kok en liten bit til Tamtara ved siden av, altså uten salt. Kokte poteter og kokt eller rå pasta er også snadder.

Vitaminer i vannet bør du unngå. Det er en lettvint utvei, men av prinsipp så mener i hvertfall jeg at det beste er å sørge for at alle næringsbehov dekkes med kosten. Selvfølgelig finnes det unntak. Noen dyr, som marsvin, kan ikke overleve uten, og enkelte hamstere kan ha sykdommer som gjør at spesielt B- og C-vitaminer bør tilføres ekstra.

Nøyaktig hva ville hamstere spiste, vet man ikke så mye sikkert om. Syriske hamstere regnes nå som tilnærmet utdødde, og det har ikke blitt observert ville syriske hamstere siden 70-tallet. Man vet at de spiste frø, nøtter, frukt, bær og grønnsaker, samt insekter, men hvordan fordelingen av disse var i en hamsters gjennomsnittsdiett vet man, så vidt jeg har klart å finne ut, veldig lite om.

Håper dette hjalp noe, og at Tamtara etterhvert lærer seg at det er tørrfôret sitt hun skal spise :wink:

Anne-Hedvig
02-05-2007, 21:37
Takk for gode råd - de skal bli fulgt!

De ville hamstrene er ikke HELT utdødd ennå. i 1998 dro prof. Gattermann til Aleppo og brakte med seg syriske tilbake til Tyskland. Idet hans artikkel blir skrevet (2000), har de 22 dyr ved Universitetet i Halle. - Nærmer seg slutten på første art. av Linda Price (hamsteroppdrett..) - når jeg er ferdig med å oversette begge, skal jeg skrive resymé av Gattermanns artikkel og sende til deg og Marianne.

Hamsterlovervip
02-05-2007, 22:50
Huff, nå føler jeg at jeg hele tiden flyr og retter på deg, Hamsterlovervip, men jeg håper du forstår at jeg ikke er ute etter deg, eller noe sånt.

:

det får helt fint vettu :D men er alle for bra nok :? med e-vitaminer

Anne-Hedvig
03-05-2007, 23:28
Fulgte en mat-tråd under dverghamstere - men går nå tilbake til Syriske. Spør der om 'Beaphar Care+ XtraVital for hamstere' - er et bra fôr? Tamtara virket ikke begeistret over disse tørre bitene og rørte dem ikke. Synes det er fælt hvis hun skal tvinges til å leve på dette BOKSTAVELIG tørre tørrfôret. Tenk om VI skulle leve kun på inntrørkede biter som inneholdt alle næringsstoffer!! Har lest på sidene her at Prestige er et bra fôr for hamster. Hvem fører det/hvilken (dyrebutikk)kjede? Er dette fôr med mer naturtro utseende?

Marianne S
04-05-2007, 00:36
Beaphar Care+ skal være et veldig bra fôr. Hamsterne våre elsket det da vi testet ut en prøvepose vi fikk.

Prestige Premium inneholder litt solsikkefrø, en og annen nøtt, noen maisflak og litt annet som kanskje gjør denne maten litt mer spennende enn Care+ maten.

Veldig mange dyrebutikker selger Prestige Premium og Prestige Standard, siden det er flere av de vanligste vare-leverandørene (iallfall Imazo og ZooPartner, mener det er flere også) som fører Prestige.

Anne-Hedvig
04-05-2007, 04:03
Godt å vite at jeg ikke har kjøpt et dårlig fôr. Gir det en sjanse fremover, så får vi se hvordan det går med Tamtara og spisingen. Elsk på fôret var det i hvert fall ikke!! Lurer på om hun er litt sær i matveien? Riktignok er hun viljesterk og vant til å tvinne meg rundt værhårene sine,men denne gangen skal det bli satset seriøst på å få henne over på mer tørrfôr (Beaphar eller Prestige) Det er jo for hennes egen helses skyld, lille pels-darlingen!

Hamsterlovervip
04-05-2007, 17:11
Fulgte en mat-tråd under dverghamstere - men går nå tilbake til Syriske. Spør der om 'Beaphar Care+ XtraVital for hamstere' - er et bra fôr? Tamtara virket ikke begeistret over disse tørre bitene og rørte dem ikke. Synes det er fælt hvis hun skal tvinges til å leve på dette BOKSTAVELIG tørre tørrfôret. Tenk om VI skulle leve kun på inntrørkede biter som inneholdt alle næringsstoffer!! Har lest på sidene her at Prestige er et bra fôr for hamster. Hvem fører det/hvilken (dyrebutikk)kjede? Er dette fôr med mer naturtro utseende?

jeg bruker foret til min dverg. jeg trodde hun ikke spiste det men når jeg kjente forsiktig på kinnposene hennes kjente jeg at hun hadde spist det :P

Anne-Hedvig
04-05-2007, 23:20
Takk for rådet!

Hamsterlovervip
12-05-2007, 16:07

At E-vitamin må tilsettes vannet er et gammeldags råd. Tidligere var det vanlig at tamhamstere slet med E- og K-vitaminmangel, men nå har fôret blitt så godt at det ikke er nødvendig lengre. Den gjennomsnittelig eieren har også blitt flinkere til å gi variert tilleggskost, så antall mangelsykdommer generelt har sunket betraktelig de siste 10 årene.

:

mener du at det er e-vit i foret ???