PDA

Se full versjon : Få ørkenrotter?

Rotta
30-04-2007, 23:31
Jeg har tenkt litt på å få meg ørkenrotter, men jeg har noen spørsmål:
Holder det med to stk?
Er et 72 liters akvarium alt for lite?
Er silikonen i akvariet usunt for ørkenrotta?
Om 72 liter er for smått, går det an å bygge den opp med en slaks kasse på toppen, eller er det bare bunnflaten det går på?
Og, er det ulurt å kjøpe de i dyrebutikk?
Jo, også en ting til; vil de tåle at pusen ser på dem?
Tror det var alt..

Marianne S
01-05-2007, 05:26
Mongolske ørkenrotter (= "vanlige" ørkenrotter) trives godt i selskap med et søsken av samme kjønn som seg selv. I fangenskap er det ofte lettere å få ørkenrotter til å trives to og to sammen i ulike bur, enn mange dyr i en stor gruppe.

Mange nettsteder anbefaler minimum 100 liters akvarium til 2 ørkenrotter. Vi har våre to ørkenrotter i et 120 liters akvarium.
72 liters akvarium er i minste laget, men ikke så lite at jeg vil kalle det "alt for lite", men heller "litt for lite".

Akvariesilikon skal ikke være farlig for ørkenrotter. Jeg har aldri hørt snakk om at det er farlig for noen små gnagere som man har i akvarier. Akvariesilikon er spesielt sammensatt for å ikke være giftig for dyr. Ørkenrottene pleier ikke å spise veldig mye på silikontetningene, men noe små hakk i silikonen vil man finne.

Ørkenrotter kan hoppe høyt hvis de må, men vanligvis holder de seg på bakken eller ganske nær bakken, så det er bedre med stor grunnflate og høyde på ca en halv meter, enn et høyt akvarium med liten grunnflate.

Ørkenrotter kjøpt i dyrebutikk kan komme fra private oppdrettere eller fra en dyreleverandør. Kommer ørkenrottene til dyrebutikken via en privat oppdretter, er de vanligvis ganske tamme, mens ørkenrotter (og andre gnagere) fra dyreleverandører som f eks Imazo, vanligvis er ganske redde, og krever en del av eieren for å bli tamme.

Ørkenrottene tåler helt fint at pusen ser på dem. Det viktigste er å lage et kattesikkert lokk til akvariet, slik at pusen ganske fort forstår at disse små dyrene går det ikke an å fange. Pusen vil mest sannsynlig miste interessen etter hvert, det har iallfall alle våre godt voksne katter gjort. Vi har både katter og ørkenrotter.

Mer om ørkenrotter finner du blant annet her:
http://www.hamsterforening.no/info_dyr/gerbil/om.shtml
Bruk menyen til venstre på denne sida for å lese om andre temaer som omhandler mongolske ørkenrotter.

Rotta
01-05-2007, 11:54
Om jeg prøver å lage en etasje til på en eller annen måte, vil det bli bedre da? Eller holder de seg bare på bakken, kanskje.

Tina
01-05-2007, 13:48
Vet ikke ikke helt sikkert, men min elsker hvertfall flere etasjer og klatremuligheter! Om det fortsatt blir for lite tør jeg ikke svare på, det overlater jeg til ekspertene. :)

hel1
22-10-2007, 22:29
jeg har 2 etasjer.de greier fint å komme seg opp dit men jeg har gitter bur. 8) jeg tørr heller ikke å svare helt på slike spørsmål håper at marianne eller lene kan svare deg slik at du er helt sikker ;)