Se full versjon : Hjeeelp...
hei...
min hamster er nå blitt gravid.. igjen... :)
og i går merket eg at det kom litt rød/oransj væske ut fra underlivet hennes :| det var ikke snakk om sånn blodbad, men bare en pitteliten skvett.. hva er det for noe?? er redd for at ungene kommer til å dø :cry:
men hun virket helt fin, løpte i hjulet å alt sammen.. håper på posetivt svar :wink:
klem
Serina
Marianne S
27-04-2007, 14:56
Det er faktisk helt normalt at dverghamstere har litt "lekkasje" i underlivet når det ikke er så lenge til fødselen.
Hvor lenge er det siden sist hun fikk kull?
Har hun kommet opp normal vekt og er i fin form igjen etter forrige kull, eller tror du hun egentlig ikke burde hatt kull ennå?
hei...
nå ble eg litt lettet... :lol:
Nei, det var en stund siden hun fikk sist... fikk kull 1. Januar 2007. så det er en stund siden.. dette blir nok det siste kullet. :( leste at man helst måtte vente 2 mnd men eg har nesten ventet 4 mnd, så håper det går greit.
:)
også er hun i helt fin form igjen!! full rulle rundt i buret...
men det har skjedd noe litt rart med hun.
eg kjøpte hun tam, og første gangen hun fikk unger bet hun ikke meg. men nå biter hun en del.. ikke så mye da, men mer enn det hun har gjort før.. er det fordi hun er mer redd eller noe?? :|
klem
Serina
Marianne S
27-04-2007, 15:09
Det er også helt normalt at hunnene biter og er hissige like før de skal ha unger. Selv om hun ikke gjorde det forrige gang, kan hun godt gjøre det denne gangen. Bare vær forsiktig med å håndtere henne, og gjør alt du kan for å forstå når hun synes du kommer for nær.
Biter hun etter deg, så la henne være mest mulig i fred, slik at hun få ro til å føde og deretter ta seg av ungene sine. Du får følge nøye med på kroppsspråket hennes, og lære deg å tolke når hun mener du ikke bør nærme deg. Gå forsiktig fram, slik at hun ikke blir stresset.
Åssen type dverghamster har du ?
hei...
Eg har to vinterhvite dverghamstere.
En jente og en gutt :D
var det noe mer du lurte på?
klem
Serina :wink:
hei igjen...
det er 2 ting eg lurer på. skal eg ikke ha hjulet inni eller noen annen leke når hun får unger? skal de ligge i et hus? eller skal eg rett og slett ikke ha inni noe unntatt papir og underlag? :|
må snart ned å bytte på buret.
klem
Serina
hei igjen...
det er 2 ting eg lurer på. skal eg ikke ha hjulet inni eller noen annen leke når hun får unger? skal de ligge i et hus? eller skal eg rett og slett ikke ha inni noe unntatt papir og underlag? :|
klem
Serina
Papir og underlag høres bra ut, men en dorullkjerne eller to kan heller ikke skade. Jeg foretrekker at foreldrene er uten hus, da får man bedre oversikt :)
Siden alle lekene blir tatt ut kan det være lurt å strø maten litt rundt så de får noe å holde på med.Mine hamstere elsker å gå rundt å samle mat :D
hei...
Eg har to vinterhvite dverghamstere.
En jente og en gutt :D
var det noe mer du lurte på?
klem
Serina :wink:
Neida, bare lurte :wink:
hei igjen...
klem
Serina
Papir og underlag høres bra ut, men en dorullkjerne eller to kan heller ikke skade. Jeg foretrekker at foreldrene er uten hus, da får man bedre oversikt :)
Siden alle lekene blir tatt ut kan det være lurt å strø maten litt rundt så de får noe å holde på med.Mine hamstere elsker å gå rundt å samle mat :D
oki, men eg vet ikke når hun ble gravid, men hun har fått veldig stor mage. kan eg bytte på buret idag, og ha inni det du sa? uten leker og det?
En ting eg MÅ ha inni er doen :wink: ellers holder hun seg.
klem
Serina
hei igjen...
klem
Serina
oki, men eg vet ikke når hun ble gravid, men hun har fått veldig stor mage. kan eg bytte på buret idag, og ha inni det du sa? uten leker og det?
En ting eg MÅ ha inni er doen :wink: ellers holder hun seg.
klem
Serina
Er litt usikker på om det egentlig er noen vits å å ta ut hjul og leker til hun har født. Noen?
Doen kan stå igjen, men da er det lurt å sjekke bak doen hver dag at det ikke ligger unger der :wink:
hei...
Mamma nektet meg å ta ut hjulet og det... men eg får vente til hun har fått unger..
mamma sier at eg må ha huset hennes inni. men det vil ikke eg.
også har eg sånn plastbur med en andreetasje. mamma sier at eg må ha det inni... hva er best?
eg spør dere som kan det!? det kan ikke mamma!
klem
Serina
hei...
Mamma nektet meg å ta ut hjulet og det... men eg får vente til hun har fått unger..
mamma sier at eg må ha huset hennes inni. men det vil ikke eg.
også har eg sånn plastbur med en andreetasje. mamma sier at eg må ha det inni... hva er best?
eg spør dere som kan det!? det kan ikke mamma!
klem
Serina
Hvis det er et slikt helplastbur med 2 etasjer vill jeg tatt bort andre-etasjen ja, ungene kan falle ned å skade seg.
Du bestemmer selv om du vil ha huset inni eller ikke, jeg foretrekker at huset ikke er der, da har man mye bedre oversikt over ungene og moren, det syntes jeg er viktig :)
Jeg mener du kan vente med å ta ut hjulet til hun har født, men er som sagt ikke sikker på dette. Hvis du vet at hun bare har få dager igjen, kan du like godt fjerne det nå. Hvorfor får du ikke lov av moren din å ta det ut forresten?
rottegal
28-04-2007, 21:22
Du burde ta ut alt bortsett fra huset for da konsentrere hun seg om ungene og ikke lekene :wink:
Marianne S
28-04-2007, 21:41
Hamster-mødre skal ikke ha hjul og leker i buret sitt fra et par dager før fødselen og fram til ungene er så store at de har fått øyne. Dette er både for at ikke mamma'n skal bli for opptatt av andre ting enn ungene, og for at ikke ungene skal kunne bli klemt eller på annen måte skadet av f eks hjulet. Ungene er veldig mobile lenge før de åpner øynene.
Litt mer om avl av dverghamstere finner du her:
http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/avl_dverg2.shtml
Hamster-mødre skal ikke ha hjul og leker i buret sitt fra et par dager før fødselen og fram til ungene er så store at de har fått øyne. Dette er både for at ikke mamma'n skal bli for opptatt av andre ting enn ungene, og for at ikke ungene skal kunne bli klemt eller på annen måte skadet av f eks hjulet. Ungene er veldig mobile lenge før de åpner øynene.
Litt mer om avl av dverghamstere finner du her:
http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/avl_dverg2.shtml
Men det skader ikke hamstermoren på noen måte å gå i hjulet frem til hun føder? Var det jeg var usikker på.
Marianne S
29-04-2007, 03:56
Det er mange som fraråder at hamstermamma'n skal løpe i hjul de siste 2-3 døgnene før fødselen.
Man bør gjøre fødeburet helt klart og flytte hunnen dit med en gang det er tydelig synlig at hunnen er gravid, for da er det som regel bare et par dager igjen til fødselen. Slik unngår man også at hunnen løper i hjul de siste dagene før fødselen, siden det ikke skal være noe hjul i fødeburet.
Det er mange som fraråder at hamstermamma'n skal løpe i hjul de siste 2-3 døgnene før fødselen.
Man bør gjøre fødeburet helt klart og flytte hunnen dit med en gang det er tydelig synlig at hunnen er gravid, for da er det som regel bare et par dager igjen til fødselen. Slik unngår man også at hunnen løper i hjul de siste dagene før fødselen, siden det ikke skal være noe hjul i fødeburet.
Ok, men jeg forstod det som denne hunnen skulle være i samme buret hele tiden :wink:
Da råder vi deg til å ta ut hjulet Serina :)
Ok, men jeg forstod det som denne hunnen skulle være i samme buret hele tiden :wink:
hallo... :)
ok. eg får ta ut hjulet..
mamma mener at det er best at eg har hus.. for ellers tror hun at eg kommer til å plukke oppi der.. håpløst :roll: noe eg ikke kommer til å gjøre..
men i går hadde eg ikke huset inni, da satt hun å sov i en krok. eg hadde mye papir og det di kunne ligge inni, men hun ville absolutt sove med drikkeflasken.
eg vet ikke om eg skal ha hus eller ikke.. :|
Mamma sier at hun vil føle seg mer beskyttet med et hus...
eg vet ikke...
klem
Serina
hallo... :)
ok. eg får ta ut hjulet..
mamma mener at det er best at eg har hus.. for ellers tror hun at eg kommer til å plukke oppi der.. håpløst :roll: noe eg ikke kommer til å gjøre..
men i går hadde eg ikke huset inni, da satt hun å sov i en krok. eg hadde mye papir og det di kunne ligge inni, men hun ville absolutt sove med drikkeflasken.
eg vet ikke om eg skal ha hus eller ikke.. :|
Mamma sier at hun vil føle seg mer beskyttet med et hus...
eg vet ikke...
klem
Serina
Noen hamstere føler seg mer trygge med hus, noen bryr seg ikke særlig om det. Du kjenner hamsteren din best :wink:
Marianne S
29-04-2007, 14:46
Hamsteren kan komme til å flytte litt på huset mens ungene er inne i det, og det kan føre til at en eller flere av ungene blir klemt under huset ved et uhell. Det er hovedsaklig derfor man fraråder bruk av hus mens ungene er små.
En ekstra stor haug med opprevet papir vil kunne holde ungene varme og beskytte dem. Dette er spesielt viktig før ungene får pels.
Hamsteren kan komme til å flytte litt på huset mens ungene er inne i det, og det kan føre til at en eller flere av ungene blir klemt under huset ved et uhell. Det er hovedsaklig derfor man fraråder bruk av hus mens ungene er små.
.
Det var fint du nevnte Marianne, skal huske på å også fortelle dette neste gang :)
Hallo...
Ok... nå har eg tatt utav huset og lekene hennes.. hun baler med å bygge huset av papir... men det går nok sikkert bra :wink:
babyene burde snart komme synest eg.. siden det stikker klumper ut av ryggen hennes :P
det må nok komme flere babyer enn det hun fikk sist gang.
klem
Serina :kiss:
Du får gi et pip så fort de har kommet :)
Hei..
I natt 1. Mai kjedde det eg har ventet på i dager.. :D
Babyene er i hus :)
Vet ikke hvor mangen det er, fordi det ikke gikk an å se noe... :P Og tror eg må vente noen dager før eg kan holde de.. :wink:
klem en Glad Jente :kiss:
Gratulerer med småtasser, håper alt går bra videre :)
Hei...
Eg var nede i sted.. Da så eg 5-6 unger... :lol: men tror det var flere... :)
Ville bare si det...
Og eg har et spørsmål.. Hvor mangen patter kan en dverghamster få?
Eg kan bare se 4 på hun..
klem
Gratulerer med småtasser, håper alt går bra videre :)
Takk :)
Vi får håpe alt går bra.. :lol: kanskje eg setter inn bilder etter hvert :wink:
Klem
Hei..
Idag fikk eg tatt en titt på ungene... 7 stk var det :D
Det som eg synest var litt rart var at natten før ungene kom til verden, drømte eg at Tinka (hamsteren) fikk 7 unger... Hun gjorde det også :P
Det var litt rart!! :o
klem
Serina