tinaworren
04-09-2010, 10:51
Har nå fått ca seks dverghamsterunger .. er helt uerfaren på dette . redet er laget av dopapir i et plastikk hus. gir mye mat og alt jeg skal til moren. Men hvordan er det med håndtering av ungenè? jeg tar ut huset en til to ganger daglig for å se på ungene, jeg passer på at jeg ikke tar i redet og på ungene. når kan jeg ta ut ungene å se på de? går dette greit hvis jeg bruker engangshansker, eller vasker hendene grundig? er dette feil? kan noen gi meg noen råd på hvordan jeg skal gjøre dette? :)
elinebj93
04-09-2010, 19:26
Er ungene i huset, skal du ikke en gang røre det. Dette stresser moren!
Du må la alle være i fred frem til de begynner å gå ut av huset sitt.
Gratulerer som bestemor! :)
Eline har helt rett, en hamsters hus er dens fristed, det skal kun forstyrres i absolutt nødsfall. Og det er spesielt viktig når det er unger der. En hamstermor kan bli meget gretten av forstyrrelser, og det kan de ta ut over ungene.
Det er ingen grunn til å ta opp huset for å sjekke på ungene. Det er nemlig ingenting du kan gjøre uansett. Om en dør, så spiser moren den enten opp, eller så flytter hun den ut av redet så du ser den og kan plukke den opp.
Så la mor og barn få være i fred til de selv begynner å utforske. Og selv da må du være forsiktig, for spesielt dverghamstermødre kan være noen grinebitere selv etter at ungene har fått øyne og begynt å avvendes. Så når tiden kommer, putt hånda forsiktig i buret, og se hvordan mor reagerer. Styrter hun til hånda di, prøver å bite, freser eller på noen annen måte virker opphisset, så venter du en dag eller to. La henne bestemme, det er hennes barn og hennes hjem, hun vet best ;) Men når hun lar deg få lov, da kan du ta med ungene ut av buret, la de få bli kjent med menneskehender, men vær forsiktig, de er ekstremt kjappe og har null høydesans, de spretter fra hånda di før du aner det. En seng er et godt sted å ha hamsterbabisser ;)
tinaworren
08-09-2010, 11:50
Tusen takk for godt svar! :)