Se full versjon : Hjelp ene ørkenrotta mi har rømt!!
Kom hjem i kveld og skulle se til ørkenrottene mine. men var bare en der. den andren var borte vekk. Jeg har delt buret i 2 og ser at han har gnagd hull i forposen som står nedi der, og videre så er han borte vekk.
Noen som har noe råd til meg?
elinebj93
04-09-2010, 19:27
Bruk metoden til lene, som ligger inne på forumet her. Legg litt mat rundt om kring, og se etter om det blir spist noe. Ville anbefale å ta vekk alle ledninger fra gulvet.
Er den inne på at rom eller har den hatt mulighet til å komme seg rundt i hele huset/leiligheten? Sjekk under alle møbler, kjøleskap og sånn også.
sett fram huset som den vanlig vis har inne i buret legg også fram litt lokke mat.
den bor under kjøkken benken, den har vært å spist.. og jeg fikk nesten tak i den i sta.. men det med ledinger er litt vanskelig da jeg ikke får til å gjøre noe med de som er under der
Legg solsikkefrø litt borte fra der den er, sitt HELT stille og vent. :) Når den kommer for å hente solsikkefrø må du fange den kjempefort, den vil sannsynligvis prøve å løpe å gjemme seg for å spise.
jeg skal prøve det.. venter til det er mørkt.. så skal jeg sitte klar med en hånduk.håper jeg får tak i den.. hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. vet ikke hvor lenge den har vært på rømmen.. og hva om den tørste i hjel. bør vel sette fram en skål med vann t den
Du burde sette frem vann ja
Har ørkenrotta kommet til rette igjen?
Rømte ørkiser er vanskeligere å fange inn igjen enn hamstere. Det vanlige trikset med en bøtte med trapp opp så hamsteren ramler nedi fungerer ikke på ørkiser, de spretter rett ut igjen. Og fordi ørkiser er mer ekstreme til å både gnage og grave enn hamstere, så lager de seg gjerne egne hulrom, og kan derfor være veldig vriene å finne. Fordelen er at ørkiser er våkne mange ganger i løpet av et døgn, og de gir fra seg mer lyd.
Det viktigste først er å å finne ut hvilket rom ørkenrotta befinner seg i, slik du har gjort. Det gjør man ved å holde alle dører igjen, og legge ut solsikkefrø i alle rom, for så å se hvor de blir borte. Når det kommer til å fange inn ørkisen, så krever det tålmodighet, eller en human felle til levende innfanging av mus. Siden de fleste ikke ha en slik tilgjengelig, så blir det å sitte på post og vente tålmodig. Ørkiser er nysgjerrige, så det kan utnyttes. Ha et høyt glass eller lignende, legg det ned og putt solsikkefrø inners. Sitt helst stille, og forhåpentligvis vil ørkisen etterhvert komme. Når den er inni glasset må man være kjapp, og stenge igjen. Dette kan nok kreve noen forsøk.
Mens jeg sitter her og skriver, så slo hjernen til :P Selv om vanlig bøttetriks ikke vil fungere, så kan det kanskje prøves med litt justering. Hvis man på en eller en annen måte får festet et lokk på bøtta, og laget et hull, så minsker det sjansen for at ørkisen kommer seg opp igjen. Hullet må være på midten, så ikke bøttekanten kan brukes til å holde seg fast i, det bør være rundt, og det bør ikke være større enn 3-4 cm i diameter. Og solsikkefrø i bunnen av bøtta. En driftig ørkis vil komme seg ut før eller siden, så man må sjekke bøtta ofte, men med litt flaks kan man rekke å få småen inn igjen i buret før de skjønner tegninga. Ikke en idiotsikker metode, men verdt et forsøk, tror jeg.