PDA

Se full versjon : Trenger råd

Mariann
25-08-2010, 22:00
Heisann! Jeg har to ørkenrotte jenter, de er søstre og har levd sammen i et halvt år nå og alltid vært bestevenner. Plutselig i det siste har det blitt mye slossing. Nå halter den ene, og gjemmer seg i et hjørne av buret. Hver gang de "møter på" hverandre i buret blir det krig. Den dominante rotten biter seg fast i den andre. Det er heldigvis ingen ytre skader bortsett fra noen små bitt.

Nå har jeg delt buret i to, med en glassplate i mellom dem. Den underdanie rotten, sitter fortsatt stille og drikker unormalt mye vann, men med en gang jeg kommer med hånden min, spretter den opp for å være med ut av buret. Når den er ute, er den så å si normal med nesten den farta den pleier.

Er det verdt å prøve den tilvennings metoden? Eller er det tapt sak at de blir venner igjen? Og er det noe spesielt jeg kan gjøre for den "skadde" rotten?

Håper på raskt svar

Mvh Mariann:)

Nochan
26-08-2010, 14:29
Jeg ville ikke prøvd å sette dem sammen igjen med tanke på at de har vært sammen så lenge og at den ene har blitt skadet. Delt-bur metoden er jo for at de skal bli kjent med hverandre og hverandres lukter, noe jeg antar at de er.

Symptomene på nyresykdom: vekttap, liten matlyst, muskelsvinn og overdreven drikking.
http://www.hamsterforening.no/info_dyr/gerbil/sykdommer.shtml#nyre

Håper det ordner seg..