PDA

Se full versjon : Ørkenrotter ønskes

Nochan
16-08-2010, 23:53
Jeg ønsker meg ørkenrotter i fargene: siamese, burmese, schimmel, blue og diluted slate. :) Kjønn har ikke så mye å si, men vil helst ha av begge kjønn.

Er helt perfekt om du har noe av dette og bor i rogaland...

Lene
17-08-2010, 04:28
Det tror jeg blir veldig vanskelig å få tak, spesielt lokalt. Schimmel, blue og d. slate har jeg aldri sett i Norge, og Siam og burmese har jeg kun sett 2 ganger, begge settene var importert fra Sverige. Jeg har ikke helt oversikt hva som er mulig å få tak i derfra, men du må nok se ut av Norge for å få tak i disse fargene. Fordi alle disse fargene krever kombinasjoner av gener, eller sjeldne recessive gener, dukker de ikke opp ved uhell, de må avles etter spesielt.
Beklager å skuffe deg, altså, men tenkte det var bedre å si fra ;)

Nochan
17-08-2010, 11:48
Tenkte kanskje det ble vanskelig å få tak i =/ Vet du om noen i noe land som har de fargene? Har ikke så mye å si om det er sverige eller danmark eller et annet land, jeg bor langt borte fra alt. xD
Hva koster det å få dem lovlig til norge fra forskjellige land? Hvilke farger må man krysse for å få de forskjellige fargene? Må begge foreldrene være f.esk blue for at ungene skal bli blue?

Lene
18-08-2010, 03:47
Vet ikke om noen som avler på blue og d. slate, men vet as Åsa Nyberg i Sverige i hvertfall pleide å avle på siam og burmese. Om hun holder på ennå aner jeg ikke. Anbealfer at du sjekker med den svenske foreningen, www.hamsterforeningen.se (http://www.hamsterforeningen.se). Danmark har ingen forening for ørkenrotter, men du kan høre med hun som driver www.gerbil.dk (http://www.gerbil.dk), kanskje hun vet om noen.

For å importere gnagere, må du søke Mattilsynet. Det går omtrent automatisk å få tillatelse, men du må ha papirene i orden. Sjekk med ditt lokale Mattilsyn, eller på www.mattilsynet.no (http://www.mattilsynet.no), mulig de har skjemaer der du kan skrive ut. Regner med at foreldrene dine må skrive under, siden du ikke er myndig.
Alle seriøse oppdrettere, som alle som avler på disse fargene nok vil være, vil kreve at du henter dyrene selv. Å sende dyr med fly alene er noe man ikke bør ta sjansen på. Så da må du nok ha hjelp av foreldrene dine, og ta dere en tur.

Fordi disse fargene er recessive, eller mutasjoner på recessive gener, så trenger ikke foreldrene å selv ha disse fargene, men de må begge være bærere. Selvfølgelig, om begge foreldrene er blue, så blir alle ungene blue. Men alle genene som lager disse fargene er spesielle, de finnes bare i sine spesielle grupper av farger, så man kan ikke krysse seg frem til dem ved hjelp av de mer vanlige fargene, slik man kan med de fleste andre farger.

Både blue og d.slate er det som kalles diluted, som betyr utvannet. Det er en mutasjon på D-genet, og med to recessive gener blir fargen utvannet. I tillegg må du ha black, som er to recessive a-er, og for d.slate må du ha både black og grått, to recessive g-gener. For å få blue eller d.slate, må du altså blande inn diluted i black eller slate.

Både Schimmel og siam/burmese er mutasjoner på recessive gener. Schimnmel og Red eyed schimmel er de eneste som har det genet som gir disse fargene, så man må ha schimmel i genene for å disse. Siam og burmese er litt enklere, for de genene finnes i litt flere farger. Og om man parer to Siam, så vil man også få noen burmese unger,

Fordelen med at disse spesielle genene er recessive, er at du ikke trenger hele par for å videreføre, men du må vente en generasjon. Om du f.eks. parer en burmeser med en vanlig black, så vil alle ungene bli black, men de vil også alle sammen bære burmese. Så hvis du parer to av ungene (ørkenrotter tåler innavl godt, men man bør få inn frisk blod hver andre generasjon), så vil noen av ungene deres igjen bli burmese.

Dette blir veldig komplisert, og vanskelig å forklare enkelt. Jeg kan forklare nærmere hva du bør gjøre når du klarer å få tak i noen av disse fargene.