Se full versjon : Skaffe meg ørkenrotte
Hei!
Jeg har planer om å skaffe meg 2 hunn ørkenrotter i løpet av året. Og har derfor noen spm.
-Problemet med å skaffe de er bare det at det er ikke dyrebutikk her jeg bor for øyeblikket. Kan jeg reise et lite stykke med de, ca. 1 time?
-Kan jeg bruke vanlig fôr som man får kjøpt på dagligvare butikkene?
-Skal jeg ha ett eller 2 hus til de? Altså, slik at de får hver sitt.
-Nettside(r) jeg kan få tak i sugekopp flaske?
Har planer om å bruke et akvarium som bur. Både for at jeg for min del skal få slippe at de strør underlaget overalt og for at det ikke skal komme noen klåfingra småunger inn på rommet mitt, som dermed kan ta de ut av et vanlig bur.
På forhånd, takk :)
elinebj93
28-07-2010, 20:31
1 time reising gjør ingenting.
Ingen anbefaler noe mat til smådyr som er fra en dagligvarebutikk. Kjøp i dyrebutikk. Det er ikke så mye av det de trenger i den maten fra butikk.
Du kan jo bruke to hus, men de fleste sover sammen.
Du kan få tak i drkkeflaske med sugekopp. www.tropehagen-zoo.no (http://www.tropehagen-zoo.no) :)
Finner ikke den flaska innpå der jeg.. :s
Edit:
Foresten, kan de bruke dette hjulet? http://www.mamut.net/nebbogklor/100705.jpg
Står jo at den på 17 cm passer til ørkenrotte. Mens den på 22 cm passer for degus og rotte?
Sippyflaske: http://www.dyresjappa.no/shop/ Gå til Gnager --> Skåler og flasker (mye billigere enn Tropehagen)
Samme
1 time reise går helt fint. Bare bruk en reiseboks, og gi dem en agurkskive på veien til å slukke tørsten. Pass også på å få med litt av bunnmaterialet fra buret de har bodd i, slik at de føler seg mer hjemme.
Eline har rett, fôret i dagligvarebutikker er bare møl. Det gir feilernæring til absolutt alle dyrearter. Det er bl.a. alt for mye solsikkefrø og annen billig fyllmasse, og de gjør ørkenrotter fete. Ikke bruk løsvekstsfôr fra dyrebutikker heller, det er like ille. Vi anbefaler Gerbil Nature fra Versele-Laga (het tidligere Prestige). Dyresjappa har fôr fra Oxbow, men jeg er litt usikker på det fôret. Det kan brukes til både ørkiser og hamstere, og jeg er generelt skeptisk til fôr som kan brukes til flere enn en art. Det er dessuten veldig mye fiber i det fôret, mye mer enn anbefalt. Jeg har ikke prøvd det til ørkiser. Har fôret hjemme, men bruker det kun som godbiter til hamsterne.
Hjulet fra Trixie kan du bruke. Jeg ville gått for det på 22 cm, 17 kan fort bli litt lite, og det er bedre det er litt stort.
Hvilket fôr er det å anbefale til ørkiser da?:)
Edit:
-Skal de ha saltstein?
-Og de trenger vell ikke noe spesielt stor mengde med høy?
Gerbil Nature fra Versele-Laga er det beste vi har prøvd. Også andre fôr laget spesielt til ørkenrotter er nok bra, men hold deg unna Vitapol, har hørt mye rart om andre fôr derfra.
Nope, saltstein er ikke nødvendig. Heller ikke gnagestein, eller vitaminer i vannet, uansett hvor mye dyrebutikken prøver å prakke det på deg ;)
Høy trenger de en god dott av hver gang du vasker buret. Det er livsnødvendig for fordøyelsen deres, men de bruker det også til andre ting. De bruker det i redene sine, og som byggemateriale når de graver huler og ganger, og det aktiviserer dem når de gnager opp høyet. Så gi en god del høy, det setter de pris på. Og det blir morsommere for deg å se på dem, for du vil bli imponert over byggeferdighetene.
Men hvor kan jeg få tak i det fôret da? Tviler på at jeg finner det på noen dyrebutikk..:)
Mange dyrebutikker, inkl. Tropehagen, har dette merket. Posen er grønn, om det hjelper ;)
eg kjøper Snadder gnagerblanding til mine ørkenrotter på Rema 1000 det har di fått i 3,5 år nå. prøvde og kjøpe mat fra dyrebutiken men det vill dem ikke spise.