Kalamari
19-04-2007, 17:17
Jeg har hatt Trygve i et helplastbur under "temmeprosessen" og mener han er klar for å flytte over i det som skal bli hans faste bur. Den egentlige grunnen til at han bodde i et helplastbur var at jeg forelsket meg i Trygve men buret var ikke klart, så for å være helt sikker på at Trygve ble min måtte jeg kjøpe han da og jeg hadde jo et bur til han som blir et slags feriebur senere. Uansett, det jeg prøver si er at nå er alt klart for at han kan flytte over til sitt hovedbur. Etasjene er på plass, han har stiger for å komme opp og ned, blir litt problematisk med doen siden den er for stor til luken men det er bare å løfte av selve gitterdelen på buret og når jeg ellers tømmer den en gang om dagen, så fikses det greit gjennom døren i første etasje.
Det huset han har nå skal selvsagt være med over, også papiret han sover i, men jeg lurer på maten. Leste tidligere at når man skifter på buret så bør maten legges tilbake i huset slik hamsteret selv la det men gjelder dette også når man bytter bur? Han har delt opp huset sitt i to, en sovedel og en spisedel så sånn sett er det jo ikke noe problem å bare legge inn noe mat i den siden han selv la maten sin, men jeg vil jo ikke ta med samme mat for den er blandet sammen med spon og papir så vil han skal ha ny mat.
Legger jeg inn ny mat eller lar jeg han samle opp sin egen mat?
Er det noe annet jeg må huske på når jeg bytter bur til ham?
Det huset han har nå skal selvsagt være med over, også papiret han sover i, men jeg lurer på maten. Leste tidligere at når man skifter på buret så bør maten legges tilbake i huset slik hamsteret selv la det men gjelder dette også når man bytter bur? Han har delt opp huset sitt i to, en sovedel og en spisedel så sånn sett er det jo ikke noe problem å bare legge inn noe mat i den siden han selv la maten sin, men jeg vil jo ikke ta med samme mat for den er blandet sammen med spon og papir så vil han skal ha ny mat.
Legger jeg inn ny mat eller lar jeg han samle opp sin egen mat?
Er det noe annet jeg må huske på når jeg bytter bur til ham?