Se full versjon : HEI HEI folksens!!
Marthemora
20-06-2010, 12:01
da setter jeg inn min første spørsmål her inne ;)
Har anskaffet meg en ørkenrotte mamma :Dmed 3 bebiser :lol::cool::kiss:som fikk auger for 2 uker siden. kjempe søte..
roter hverdag ned i buret deres for at de skal bli kjendt med min lukt og min oppførsel.
men får man egentlig ørkenrotter så tamme?!
når jeg har mammaen på skulderen er den i fullgir å skravler rundt fra ene siden til den andre og gnager i jakken min!! LOL :lipsrsealed:
har anskeffet en gnagestein og en spring mølle så de har og leke med samt en del gress og sagflis og bomull...
Må finne ut nå snart hva som er gutt og jente av flokken er det noen som kan fortelle meg forskjellen?
De er heeeeelt grå uten mønster. hadde self vært veldig gøy å sett barn på en men... det kan fort bli mange ;)
takker for et kjempe forum !!
Marthemora:azn:
elinebj93
20-06-2010, 12:22
Hei du :)
HVordan du ser kjønn der, syntes jeg selv også er vanskelig.
Men det er avstanden som har med å gjøre. Guttene har lengere avstand der nede enn jentene.
Hei på deg, og velkommen til oss. Koselig at du liker forumet :)
Det første jeg må si, fordi det er viktig, er at du må kaste ut bomullen du har i buret med en gang. Bomull og vatt er farlig, spesielt for unger, men alle dyr i alle aldere kan skades. Fibrene kan sette seg rundt armer og bein, og da kuttes blodtilførselsen. Da kan beina dø, og må amputeres, eller ramler av av seg selv. Fibre som surrer seg rundt halsen kan kvele. En annen fare er forstoppelse. Om dyrene svelger noe av bomullen, så kan det stoppe til tarmene, og hos så små dyr kan forstoppelse være dødelig om man ikke både skjønner i tide at noe er galt, og finner ut hva som er årsaken.
Du er langt fra den eneste som tror at alt som finnes i dyrebutikker er trygt, som det burde være, men dessverre er det ikke slik. Vi jobber med å få fjernet bomull og vatt, men inntil videre må vi bare advare så godt vi kan. Bytt til vanlig ubleket toalettpapir. Gjerne billigste merke, vi bruker First Price, men alle billigmerkene egner seg utmerket. En pakke dopapir koster halvparten av en pakke vatt eller bomull, og varer et helt liv og enda litt. Og det er 100% trygt på alle måter. I tillegg så foretrekker de fleste gnagere, spesielt ørkenrotter, papir fremfor bomull o.l. De elser å rive opp papiret, så bare dra av lange lengder og putt oppi, så order de resten selv. Eller putt oppi en halvfull rull.
Når det gjelder kjønn, så kan du kanskje komme en del på vei her (http://www.hamsterforening.no/info_dyr/gerbil/kjop.shtml#kjonn).
Ørkenrotter blir sjelden kjempetamme i den forstand at de sitter stille og koser, men det har ingenting med tillit å gjøre. Det er bare sånn de er, de liker å holde seg i fart. Jeg pleier å si de har kun to gir; enten full fres eller soving ;) Med litt tålmodighet og noen godbiter vil de etterhvert stole helt på deg, og elske å klatre rundt på deg. Du kan lære dem å komme til deg hvis du bruker en bestemt lyd når du gir et solsikkefrø. Etterhvert vil de skjønne at når du lager lyden, så kan de komme til deg for noe godt. Jeg har lært flere av mine opp gjennom åra til å ta solsikkefrø fra munnen min på den måten. Hannen jeg har nå elsker det, og klatrer over alle hindre og opp hele meg for å finne munnen min når jeg lager en spesiell smattelyd.
Marthemora
20-06-2010, 16:55
Jeg skal ta det med en gang!!!
rart at de får selge slike ting da når de skader dyret..
men ikkje dyrebeskyttelsen gjere nåke da?
jaja... har iallefall lært!
Dei er kjempe søte og liker fart og spenning har jeg sjønnt derfor er jeg på utkjikk etter større akvarium så de kan bygge å bo i ennda mer.
men haster juler har de ikke helt sjønnt ennå ;) LOL
tenkte de kunne få ut litt fart der men den gang ei :) kommer vell med tiden.. :)
ja det er nesten slik at jeg vil sette noen unger på en og holde et lite oppdrett ;) men men får se hva tiden byr på om det er flere som vil ha.
Nei, du kan så si, men dessverre så er det mye rart i dyrebutikker som verken en bra eller trygt for dyrene. Og de fleste butikkene vil prakke på deg en hel masse du egentlig ikke trenger, og noen ting som altså kan være direkte farlige. Dyrebeskyttelsen har ingen makt til å gjøre noe annet enn det jeg kan gjøre, og de har veldig mange andre saker å dekke opp. Men jeg jobber med saken, og skal når fellesferien er over sende inn klager, så får vi håpe noe skjer. Er i alle fall verdt et forsøk ;)
Når det gjelder hjul, så er det ikke alle som liker dem. Og noen er kresne på typen hjul. Det bør være stort nok til at dyrene kan løpe med rak rygg, noe som betyr minst 20 cm i diameter. Det skal ikke være av plast, det vil bli gnagd opp. Altså metall. Det kan være vanskelig å finne metallhjul som er heldekkende og som samtidig står støtt, jeg har ikke funnet noen gode ennå. Mange fraråder å bruke hjul med sprinkler, for halen kan bli hektet opp og dermed knekt. Vi bruker sånne selv i mangel på noe bedre, men vær klar over at det er en risiko. Det er dog ingen krise om de ikke bruker hjul, eller om du velger å ikke ha hjul, enten hele tiden eller bare noen ganger, men da må du sørge for at de har nok å drive med.
Avl er noe jeg sjelden anbefaler, fordi med ørkenrotter er det mer komplisert enn det kan virke, i hvertfall om man vil gjøre det riktig og på den måten som er best for dyrene. Jeg vil uansett anbefale deg å vente litt, som hovedregel mener jeg man aldri bevisst skal sette unger på det første dyret man har av en art. Så ha kun noen kjæledyr først, bli kjent med ørkenrotter som dyr, og les og lær deg mest mulig.
Den største utfordringen med å avle på ørkiser er at det kommer veldig mange unger. Man kan ikke bare sette hunn og hann sammen for paring, slik man gjør med f.eks. hamstere. Ørkenrottepar må bo sammen, være trygge på hverandre og ha et stabilt forhold før de formerer seg. Og fordi det er veldig viktig at mor får hjelp med ungene, så kan man ikke bare ta far ut før kullet kommer. Han må bli boende til det første kullet er så gammelt at en av døtrene kan hjelpe til med det neste. Derfor skal man aldri få kun et kull, men minst to. Og når man har skilt hann og hunn, kan man aldri føre dem sammen igjen. To dager fra hverandre, og hunnen vil anse han som fremmed, og forsøke og drepe han.
I tillegg kan det være vanskelig å finne nye hjem til ørkenrotter. Har man et fruktbart par, kan man få 10 unger per kull, og med minst to kull, blir det 20 unger. Ørkenrotter skal ikke bo alene, så det halverer antall nye hjem, men 10 må man ha på plass. Det nytter ikke å begynne å lete den dagen de avvendes. Og du kan risikere å måtte beholde mange selv, for om du vil det beste for ungene, så er ikke dyrebutikken et alternativ. Der vet du aldri hvor de havner, eller hva slags liv de får.
Jeg anbefaler på det sterkeste at du venter en stund, og ser om interessen fortsatt er like sterk neste år. Så kan du begynne å vurdere om du har tid, lyst, råd og plass nok til å avle. Og i mellomtiden bør du lese så mye du kan, både her på forumet, på hovedsidene våre, og på andre sider som omhandler ørkenrotter. Du finner de mest seriøse via linksiden vår.