PDA

Se full versjon : Trenger hjelp, fort!

Nochan
20-06-2010, 04:25
Når jeg la meg var alle(9) ørkisene mine friske og raske.
Når jeg våkna for noen timer siden så sov alle og for litt siden hørte jeg at hun ene laget noen slags rare klikkelyder! Jeg løfta henne opp for å se nermere på henne og snuteområdet var utrolig sårt! Ellers så hun ut til å være i fin form, ikke slapp eller noe.

Det enestes om er nytt og som kan(?) ha gjort dette er ny pose med høy, ny pakke med mat (ny pakke, ikke nytt merke eller noe) og et sove/leke hus.

Hun ble satt alene for noen uker siden grunnet at hun var overdominant, vet ikke om hun kan ha gjort det med snuten selv..

http://bloggfiler.no/ophelilac.blogg.no/images/807860-7-1276999672484.jpg

http://bloggfiler.no/ophelilac.blogg.no/images/807860-7-1276999675780.jpg

Noen som vet hvilket tre karlie hus er laget av..?:

http://bloggfiler.no/ophelilac.blogg.no/images/807860-7-1276999679489.jpg

Har flytta henne til et nytt bur til jeg har fått vaska det andre(er utrolig trøtt nå så det blir senere) der hun bare har plastikk 'sovehule' og vannskål og mat.

Hun har alspån i bunnen og har aldri reagert på dette.

Hva tror dere det er som har skjedd?:? Det har jo skjedd på under 24 timer og ser ganske fælt ut..

Nochan
22-06-2010, 13:49
Har vært hos dyrlegen med henne nå, fikk ingenting ut av det. Dyrlegen hadde ikke sett en ørkenrotte før og jeg betalte 500kr for å se på at dyrlegen jaga henne rundt i reiseburet og nesten mista henne i gulvet (hun klarte å ta henne før hun traff bakken) og hun holdt henne etter beina
Fikk ikke svar på hva som var galt eller hva jeg kunne jøre heller. Hun vaska ike sårene eller noe heller.. SKUFFA.

Jeg kommer ADLRI til å dra til dyrlegen med en ørkis igjen.. Det er jeg 99% sikker på..

Lisa Marie
23-06-2010, 11:52
Det er stor forskjell på dyrlegers kunnskaper om smågnagere. Det er derfor viktig å dra rett sted. Vet ikke hvor de har erfaring med ørkenrotter, men kanskje noen her på forumet vet? Vi har iallefall hatt god erfaring med å ta hamster til dyrlege og sjekket dette nøye først. Måten hun håndterte ørkenrotten din hørtes helt feil ut. Skal ikke holdes i bena, men i nakkeskinnet.

Lene
24-06-2010, 04:02
Neimen, huff da, det var da en sår nesetipp. Skal vi sjå om vi kommer noen vei her. Dyrleger og ørkiser hører dessverre sjelden i hop, men vi får håpe vi kan finne ut av dette likevel. Først, jeg tror ikke det er allergi, det vil kaller for Rød nese, da blir nesen typisk rød oppå, ikke under. Da står vi igjen med to muligheter. Hvilken som er riktig, kan ikke jeg svare på, men jeg kan forklare, og så må du se an. Den ene muligheten er forkjølelse/luftveisinfeksjon, den andre er, som du selv er inne på, selvdestruksjon. Den klikkelyden du hørte tyder på at kanskje en luftveisinfekjon er mest sannsynlig, det kan være en slik lyd vi hører hvis de sliter med pusten. Se her (http://www.hamsterforening.no/info_dyr/gerbil/sykdommer.shtml#luftvei) om noe av dette stemmer. En mulig utløser er stresset ved å bli alene. Følg godt med på om hun nyser, eller gaper når hun puster. Følg rådene som står på linken, og hvis hun ikke har blitt bedre, eller har blitt verre, siden du startet denne tråden, be dyrlegen om antibiotika for sikkerhets skyld, det er ikke farlig med en kur for mye.

Vi kan dog ikke helt utelukke mulighet nr 2, som er selvskading. Jeg har sett ørkenrotter gjøre det utroligste når de har blitt alene. Det meste ekstreme har vært forsøk på å gnage av egen hale. Jeg har også sett ørkenrotter løpe med vilje inn i ting slik at nesen ble skadet, det lignet veldig på din, så det er noe du må følge ekstra med på. Hvis du ser henne holde på med noe sånt, da må hun dessverre få slippe, da er hun deprimert, og har det vondt. Og har de først begynt med slike destruktive handlinger, er det veldig vanskelig å få dem til å slutte.

Jeg tror altså mest på at dette er en luftveisinfeksjon, og det er også det beste alternativet. Det er lett å fikse, så lenge dyrlegen gidder å samarbeide. Får du problemer, kan du gjerne be vedkommende ringe meg på 97 18 22 50.

Lisa, det er ikke lett å holde en ørkis i nakkeskinnet, for de har ikke løst skinn slik hamsterne (og katter) har. Det er et par metoder som jeg synes fungerer greit. Med begge holder man rundt livet, men hva man ellers gjør avhenger av hvilken side av ørkenrotta man skal titte på. Skal man se oppå eller bak, holder man rundt ørkisen med hele hånden rundt livet. Fordi de altså ikke har flere nummer for stor hud, klarer de ikke å vri seg rundt i sitt eget skinn like godt som hamsterne, og man får dermed bedre tak. Bakdelen er selvfølgelig at man kan bli bitt. Hvis man bare skal titte bak, kan man holde forsiktig rundt livet mens dyret har beina godt i underlaget, da føler det seg tryggere, og så løfter opp halen ved roten. Må man ha ørkisen opp fra bakken, må man holde fastere, og man kan støtte med å holde i haleroten. Ikke dra i halen, bare hold.
Den andre metoden, altså den for å titte under, begynner på samme måten, med å holde rundt livet, men man snur ørkisen rundt slik at magen vender opp, og så bruker man tommel og pekefinger på den hånden man holder med til å klemme på hvert kinn, ikke for hardt, slik at hodet holdes fast, og så bøyer man hodet litt bakover. Da går i hvertfall en del ørkiser i en slags transe, og ligger bom stille. Veldig praktisk. Metoden krever litt trening, men så lenge man ikke klemmer alt man makter, er det vanskelig å gjøre noe galt.

Nochan
25-06-2010, 14:28
Takk for svar. :) Ser ut som det ene såret har forsvunnet og det er skorpe på det andre.

Skulle egentlig flytte henne i samme bur som en hann (med skillevegg i begynnelsen, selvsagt) og jeg lurer på om jeg kan gjøre det fordi om hun har sår?
Hun høres ut som hun er 'tett i nesa' når hun ligger på ryggen men tror kanskje det et pga. skorpen er litt i veien. Hun spiser og drikker normalt også, og klatrer opp når jeg tar handa nedi buret hennes. Eneste som er litt unormalt er at hun sover veldig mye, men hun kjeder seg sikkert litt da jeg har fjerna alt hun kunne skada seg på..
Hun har matskål, vannskål, drikkeflaske og et halvt ilder/rotte rør. :p