Se full versjon : Sette ungene sammen med tidligere unger?
elinebj93
05-06-2010, 16:29
Hei.
Jeg fikk tidligere 3 ørkenrotter. 2 gutter og en jente. (den ene gutten er ungen til de to) Jenta fikk unger en gang, og deretter skilte vi jentene fra guttene. Men på 17 mai, så kom det enda ett kull til.
Jentene vil gå sammen men jenteungene ettersom de allerede bor i sammen, men hvordan blir det med gutteungene? vil de gå sammen med de andre større søskene og faren?
Bør man bruke burmetoden der også, eller er det lettere å sette sammen små unger sammen med eldre?
Takk på forhånd :)
elinebj93
07-06-2010, 15:57
Noen som vet? :)
Hoppsann, har missa denne tråden, jeg.
Vet ikke helt om jeg skjønte helt hva du mente. Har du planer om å ha større flokker permanent? Det vil jeg ikke anbefale, spesielt ikke med jentene. Vi anbefaler ikke å ha mer enn to jenter boende sammen, med mindre man er særdeles interessert i flokkliv, kan gi dem flere kvadratmeter med plass (vi snakker 1 kvm gulvplass til fire, og halv kvm per ørkis over det), og ha tiden til å følge med med haukeblikk. Også gutter trenger god plass om de er flere, men jentene er altså mest territorielle.
For å svare på spørsmålet ditt, så vil nok sannsynligvis voksne gutter akseptere små unger uten noe særlig dikkedarrer. Unger er mestere i å være underlegne, de spiller den rollen helt utmerket, og voksne gutter er generelt mer aksepterende enn jenter. Jeg vil tro det går fint, men anbefaler å være forsiktig, for å være på den sikre siden. Introduser dem for hverandre på et nøytralt sted, en seng f.eks., og la dem gå sammen en times tid. Hvis alt ser fint ut, så vil det nok gå bra. Bare følg godt med de første timene. Jeg renger med du vet at en del piping og boksing er normalt i sånne sammenhenger, og det både skal og må skje for å vise hvem som er sjefen. Unger piper enda mer enn voksne når de måter noen som er eldre enn seg. En unge piper overfor en voksen for å vise og minne den på at han er liten og underlegen, og forstår det. Det forteller at den ikke har noen plane rom å yppe seg.
elinebj93
13-06-2010, 10:38
Boksing og piping ser jeg stadig når jeg setter sammen de, men aldri skjedd noe at de skader hverandre. Jentene er ikke så mange, og har ett ganske stort bur til ørkenrotteguttene. Jeg holder alltid øye med de jeg setter sammen. Minst 3 timer før jeg går i fra de :)