Se full versjon : Diameter på matskål til gullhamster
Anne-Hedvig
18-04-2007, 03:57
Var inne på Avifauna.dk's nettside for å bestille diverse. Er riktig diameter på matskål til gullhamster 8 cm eller 11 cm? Eller kan man bruke andre størrelser? Hadde vært kjekt med flere skåler - hver sin farge til forskjellig type fôr. Foreløpig har Tamtara spist av brukte syltetøy- og youghurtlokk, men etterhvert kan hun godt få det litt mer 'standsmessig'!
rottegal
18-04-2007, 07:15
I dyrebutikken kjøpte jeg det med 11 diameter,for det er jo greit med en litt stor skål :wink:
Marianne S
18-04-2007, 07:52
Det har ikke så mye å si akkurat hvor stor diameteren er, så lenge skåla er stødig, solid og lett å holde ren. Blir skåla for liten, kan hamsteren velte den eller grave den ned i sponet.
Vi bruker en type skåler som henger på gitteret. De er i gjennomsiktig plast så det er lett å holde oversikt over hvor mye mat det er i skåla, og hamsteren må klatre litt for å få tak i maten.
Slik ser våre fôrskåler ut (egentlig beregnet på undulater):
http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.php?Artinfo=%20%20330.0093
Vi foretrekker slike matskåler som man henger på gitteret, men det er jo en smaksak. Fordelen med slike skåler er at de blir der man plasserer dem, de blir ikke gravd ned med spon og andre ting, og man har langt flere alternativer til steder å plassere dem. Man kan altså varierer med å henge skåle litt høyt slik at hamsteren må klatre for å få mat.
ZakuraRabbit
18-04-2007, 10:45
Da jeg kjøpte Temari hadde jeg ikke noen matskål, så hun brukte skåla til kaninen min. En enorm skål kjøpt på felleskjøpet 8) Det endte jo selvsagt med at hun satt i skåla og spiste...
Nå har jeg en trekantet keramikkskål for hamstere. Vet ikke hvor stor den er men den passer bra :D Hamstere trenger jo ikke akkurat så voldsomt mye mat heller :wink: (Fikk med en plastskål med det gamle buret til Tempus og den var enorm :roll: Den ble brukt til vannskål før jeg fikk tak i flaske)
Anne-Hedvig
18-04-2007, 11:20
Takk for tipsene!