jeg fikk meg 3 ørker rotter her. mor med to døttre. Hva vil skje om jeg setter inn en hanne med de? Bør jeg evt fjærne to av huene og kun ha den jeg vil avle på, og hvordan blir det å sette inn de to andre sammen med den som skal avles på etter kullet er født?? eller etter kull 2 da jeg har tenkt å fjærne hannen igjen da?
Å sette en hann inn der det bor flere hunner kan gå fryktelig galt. Dette lærte jeg dessverre på den harde måten da jeg var fersk i gamet. Jeg hadde mor og far boende sammen med en datter. Begge hunnene ble gravide, og datra drepte moren sine unger. Jeg fant ut etterpå at dette var normalt. Så ikke gjør det, det er ikke noe koselig syn.
Å sette sammen den som skal bli mor med de to andre hunnene igjen etter flere måneder er risky. Hun vil ikke lenger anse dem som familie, eller dem henne, så du må i så fall bruke delt-bur-metoden. Men selv da vil det være store sjanser for at det ikke vil gå. Som voksne hunner er de veldig territorielle, og det er alltid vanskelig å introdusere dem for nye hunner. At de er to som har bodd sammen hele tiden vil gjøre det enda vanskeligere. Vi anbefaler ikke å ha flere enn to hunner sammen uansett, nettopp fordi de er så territorielle. Og de danner "par" to og to. Tre hunner vil bli som tre fjortisjenter, en vil alltid være utenfor. Så på grunn av den store risikoen for at dette vil gå galt, så vil jeg ikke anbefale deg å prøve engang.
At du planlegger 2 kull når du først skal ha kull er fint, for vi anbefaler aldri å få kun et kull på en hunn. Dette er fordi hunnen trenger hjelp til å ta vare på barna, og fjerne man hannen etter før første fødsel, så vil hun måtte gjøre alt alene. Få hun et lite kull går det som regel bra likevel, men får hun et stort, så vil det slite henne helt ut. Så det vi anbefaler er å få det første kullet. Mor vil bli gravid igjen med det samme. Far hjelper mor med det første kullet, og fjernes før det andre kommer, ca 4-5 uker etter det første. En av jentene fra det første kullet blir igjen hos mor. Hun hjelper mor med kull nummer to, og blir mors nye samboer. En av guttene fra det første kullet flytter med far, og blir hans noe kompis.
Om du bestemmer deg for å ikke ta inn en hann i det hele tatt, og la de tre jentene fortsette å bo sammen, så må du være forberedt i tilfelle noe går galt. Ha et bur i beredskap, og følg ekstra nøye etter tegn på at en av jentene ikke har det bra. Litt piping og boksing er normalt, mens jaging rundt i buret, regelrett slåssing, hvor de sitter fast i hverandre, vekttap, slapphet osv., er ikke bra. Hvis en alltid sover vekk fra de andre to, er det et tegn på utfrysning, og det blir ikke bedre med tiden.
døtrene er vist født i 2009 men når vet jeg ikke. men trur de er året gammel og har levd med mora da. de ligger i en haug alle sammen. jeg har noen bur i beredskap. ettersom jeg ikke vet hvor gammel mor er vurdere jeg å bruke en av døttrene. og hadde vært artig med et kull ettersom de er føst i 2009 slik at jeg har noen yngre som lever lengre..
tusen takk for svar