PDA

Se full versjon : Ferplast Jenny kontra Gabber Scoiattoli

Anne-Hedvig
15-04-2007, 05:38
Hva er fordeler og ulemper med Jenny-bur i forhold til Gabber-bur (den typen du har i 'hamster-blokka', Marianne?). Jeg har ennå ikke helt bestemt med med tanke på hamster-bur til Tamtara..

Marianne S
15-04-2007, 16:21
Jenny-buret er litt større (80x50x79.5 cm) enn det Gabber-buret er, og det er større dører på det (spesielt toppluka er mye større), og det følger med inventar (i plast) som er beregnet på rotter. Plasthyllene som følger med kan man selvfølgelig også bruke om man har hamster i buret, mens plasttunnelene er veldig store i forhold til en hamster. Gabber-buret har en metall"stige" fastsveiset inne i buret, og det følger med et løpehjul i metall (beregnet på degus).

Den kanskje største forskjellen er prisen:
Jenny-buret fra Ferplast vil nok koste nesten dobbelt så mye som Gabber-buret. Ferplast er et veldig anerkjent merke som man nok betaler i overkant for på grunn av at merket er så kjent. Det er ikke på langt nær så mange dyrebutikker som selger Gabber i forhold til Ferplast, men det begynner å komme seg.

Ferplast-bur pleier det å være mulig å få kjøpt ekstra plastbunn til dersom man skulle ende med å ødelegge bunnen. Om dette er mulig med Gabber-bur, vet jeg ikke.

Anne-Hedvig
16-04-2007, 02:40
Takk for svaret! Da har jeg enda flere faktorer å ta i betraktning.. Men forstår det slik at du av disse to typene hadde valgt Gabber til gullhamster? Jeg ville vel ikke trenge alt dette plastinventaret som følger med Jenny heller.

Anne-Hedvig
16-04-2007, 02:43
Hva slags løpehjul (merke) har du i 'hamsterblokka', og hvor stor er diameteren på dem? De ser ut som de er av grønn plast, og da er det kanskje ikke det degus-hjulet som du sier følger med Gabber-buret?

Marianne S
16-04-2007, 04:27
Gabber kontra Jenny:
Vi har et Jenny-bur som vi har brukt litt til gullhamster (akkurat nå bor to av svigers' rotter i det buret), men på grunn av den store prisforskjellen mellom Ferplast og Gabber så har vi valgt å satse mest på Gabber. Jenny-buret er jo litt større, men ellers er det ikke noen veldig merkbare forskjeller. Vi har heller ikke merket noen kvalitetsforskjell på de to merkene.
Siden vi skulle kjøpe 6 bur samtidig, og vi fikk en veldig god pris på Gabber-burene i forhold til det vi kunne få på Jenny-bur, ble det Gabber. Vi betalte bare 3000 kr til sammen for 6 Gabber-bur, mens vi kun hadde fått 2 nye Jenny-bur for den prisen. Ordinære priser er ca 1000 kr for Gabber-buret og mellom 1500 og 2000 kr for Jenny-buret. Man kan selvfølgelig være heldig å finne et godt tilbud (eller få kvantum-rabatt, som vi fikk), og da blir jo prisen lavere.

Når det gjelder løpehjulene vi har, så er alle sammen av typen Habitrail Safari. Stort helplasthjul som er nokså stillegående (iallfall det minst støyende vi har funnet), og hjulet har også god holdbarhet.
Dette hjulet har en ytre diameter på ca 19 cm.
Habitrail Space er det samme hjulet, bare at Space har en annen farge.

http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.php?Artinfo=%20%20530.5090

Anne-Hedvig
16-04-2007, 23:40
Takk igjen for oppklaring, Marianne! Da kan i hvert fall Jenny-buret kuttes ut.