PDA

Se full versjon : Sprinkel eller hel-plast bur??

Gilu
03-03-2007, 08:44
Ja, jeg har et hamster som driver å gnager på spirnkelene i buret, jeg har sett flere steder og der står det at hamstere kan få tenna oppvåkst i hjernen, eller brekke tennene. Jeg har tenkt til å kjøpe et hel-plast bur til henne, vil det hjelpe?? :?
Lizzi, min yngste hamster driver ikke sånn.
Jeg så at det stod at det kunne være kjedsomhet, men jeg har mange ting hun liker å drive med i buret. :roll:
Burde jeg kjøpe et hel-plast bur?? :?:

rottegal
03-03-2007, 09:17
Hvis du vil bli kvitt sånn gnaging,ja :wink:

Gilu
03-03-2007, 09:22
ok takk, for det er mange som har sagt til meg at jeg ikke burde gjøre det for da får de ikke klatre men jeg kan jo bare legge inn ting hun kan klatre på hehe. :P

Marianne S
03-03-2007, 11:45
Noen hamstere gnager faktisk på gitteret nesten samme hva man gjør...
Du kan prøve å variere inventaret i buret, lage nye utfordringer hver gang du gjør reint i buret etc.

Hva slags hamster er det snakk om, og hva slags bur har du nå?

Gilu
03-03-2007, 16:41
Jeg har en Syrisk Gullhamster, og den har et bur med sprinkler og 2 etasjer. Bilder på www.gilu-hamster.piczo.com

Carmelita
03-03-2007, 17:37
Når det er et syrisk hamster er det vel best med stort sprinkelbur, siden plastburene ofte er mye mindre.
Det jeg kanskje syns er best hvis du ikke skal ha sprinkelbur er et diiiigert akvarium på flere hundre liter, sånn at det er stort nok liksom.

Men det jeg helst ville ha gjort er å fortsette å ha hamsteret i sprinkelburet og gi den nøtter m/skall eller biter fra gulerøtter. Da får hamsteret brukt tennene sine, og det er mulig at den slutter å bite på sprinkelene..

Gilu
03-03-2007, 17:40
Jeg har prøvd det men det funker ikke, men jeg har sett et KJEMPE stort hamsterbur på nettet som jeg skal kjøpe

Carmelita
03-03-2007, 17:51
Kan du sende meg linken på PM(privat melding)? (A)

For om det er veldig stort går det jo greit, spesielt hvis du får noen klatremuligheter inne i buret. F.eks. sette noe nettig inntill den ene veggen eller sette inn en leke eller noe

Marianne S
03-03-2007, 18:42
Syriske hamstere pleier vanligvis å trives best med gode muligheter for å klatre i buret sitt. Vi har kun brukt helplastbur til syriske hvis de trenger et barnesikkert fødebur.

Vi har kjøpt store gitterbur og bygget inn trehyller etc selv, sånn at hamsterne blir mest mulig aktivisert.

Her er et eksempel:
Gabber Scoiattoli Special - Bur 3
http://www.ramseszoo.com/privat/De%20nye%20hamsterbura/Ferdig_Bur_3.jpg

Gilu
14-03-2007, 20:15
Men jeg har også et hamster som aldri klatrer på sprinklene i buret da;)
Så da kan det ikke skade med hel-plast bur

Lene
16-03-2007, 13:42
Jeg har også lest det med at hamstere kan få tennene opp i hjernen hvis de gnager for mye på gittere. Jeg har dog aldri hørt om at det har skjedd. Nå sier jeg ikke at det ikke kan skje, men det tilhører sjeldenheten. Nå man ser på hvordan hamsteren hode er laget, så har jeg litt problemer med å skjønne hvordan det i det hele tatt skal kunne gå til. En hamster har jo spiss snute, og tennene ville jo blitt presset gjennom nesen hvis de skulle ende med å dyttes gale veien. Jekslene kan jo forsåvidt treffe, men de sitter fast på samme måte som våre, og da skal det mye til for at de skal kune presses gjennom kjeven og inn i skallen. Nei, det er nok ganske usannsynlig, selv om jeg altså ikke kan utelukke det 100%.

At tenner knekker ved gittergnaging, er helt vanlig, og stort sett ikke noe stort problem hvis man klarer å klippe tenner selv. Man må da klippe den motstående tannen for at de skal slipes riktig. Altså, knekker høyre tann oppe, så må høyre tann nede klippes.

Forskjøvet tannstilling er et annet problem som kan oppstå av for mye gnaging på gitter. Det er heller ikke i utgangspunktet noe problem hvis man kan klippe tenner, for da må tennene klippes jevnlig for å holdes brukbare. Tennene bør altså sjekkes regelmessig hvis man har hamstere som gnager mye på gitteret. Vi pleier å sjekke tennene på alle våre når vi vasker bur.

Så, til det egentlig spørsmålet (dere som kjenner meg fra Dyrenett vet jo at jeg kan bable i du uendelige :P ). I utgangspunktet anbefaler jeg ikke helplastbur til syriske med mindre det er nødvendig. Overdreven gittergnaging kan være grunn nok til å bytte, spesielt hvis hamsteren har en tendens til å knekke tenner, eller har skjev tannstilling. Hvis hamsteren ikke er særlig glad i å klatre på gitter likevel, kan jeg ikke se at det skulle være noe problem å bytte i dette tilfellet. Pass bare på at hamstere har nok å drive med, og ting å gnage på. Liker den ikke å gnage på tre, må du bruke matvarer. Knekkebrød, tørket brød, hundekjeks, tørr pasta og harde grønnsaker er fint å bruke, og skader ikke uansett.

ZakuraRabbit
16-03-2007, 14:22
Lilly bor i helplastbur men hun gnager fortsatt på sprinklene i taket.
Så det er nok ikke så mye vits i å skaffe plastbur.

Gilu
18-03-2007, 20:14
Mitt hamster klarer ikke å gange i taket så jeg skal kjøpe hel-plast bur

Rodentopia
22-03-2007, 18:54
angående helplastbur så er de ikke gnagesikre de heller. de har ofte et svakt punkt, hullet til drikkeflasken. jeg har opplevd å finne et stort hull i forbindelse med drikkeflaskehullet, og de tre unge hamsterdamene som bodde der ble funnet under sofaen.
jeg har ikke opplevd rømningsekspedisjoner fra sprinkelbur i god stand, men derimot flere episoder med plastikkbur.

Gilu
22-03-2007, 19:21
men det er mange som har sugekopp da

ZakuraRabbit
22-03-2007, 19:22
angående helplastbur så er de ikke gnagesikre de heller. de har ofte et svakt punkt, hullet til drikkeflasken. jeg har opplevd å finne et stort hull i forbindelse med drikkeflaskehullet, og de tre unge hamsterdamene som bodde der ble funnet under sofaen.
jeg har ikke opplevd rømningsekspedisjoner fra sprinkelbur i god stand, men derimot flere episoder med plastikkbur.
I buret til Lilly (og naboen "Kjellfrid) er vannflasken på innsiden av buret :wink:
Den er festet fast i huset hennes.

Marianne S
22-03-2007, 20:34
Hamstere kan også gnage seg ut av helplastbur ved å begynne gnagingen der "klypene" som fester sammen toppen og bunnen på plastburet går gjennom toppen. Har sett en hamster i dyrebutikken som gnagde hull på den måten.

Vi har funnet ut at det sikreste er bur som egentlig er beregnet på deguser. Det finnes trolig ingen domestiserte gnagere som er verre til å gnage på alt mulig (av alle tenkelige materialer) enn det deguser er. Degus-bur har gitter som går ned hele veien ned på innsida av plastbunnen, i motsetning til de fleste hamsterbur, som har gitter som kun sitter fast på en kant på toppen av plastbunnen.

rottegal
22-03-2007, 20:37
Slikt bur har jeg,også er det sprinkler på bunnen..?
Fjernet det så hamstrene ikke skulle miste føttene..
Syns det er kjempefin måte å løse utbryterhamstre og deguser på!^^

Marianne S
22-03-2007, 21:33
Ja, degusbur har gitter i bunnen også, men gitteret er avtagbart, så vi bruker det ikke når det er hamster i buret.

ZakuraRabbit
22-03-2007, 21:46
Hamstere kan også gnage seg ut av helplastbur ved å begynne gnagingen der "klypene" som fester sammen toppen og bunnen på plastburet går gjennom toppen. Har sett en hamster i dyrebutikken som gnagde hull på den måten.

Vi har funnet ut at det sikreste er bur som egentlig er beregnet på deguser. Det finnes trolig ingen domestiserte gnagere som er verre til å gnage på alt mulig (av alle tenkelige materialer) enn det deguser er. Degus-bur har gitter som går ned hele veien ned på innsida av plastbunnen, i motsetning til de fleste hamsterbur, som har gitter som kun sitter fast på en kant på toppen av plastbunnen.
At deguser gnager som noen monstre det kan jeg skrive under på :roll: Har heldigvis bare opplevd det en gang at en degus har gnagd seg gjennom bunnen på buret sitt.
Skolens degusbur har ikke sprinkler i bunnen, men det har allikevel gått bra, alt inni buret derimot blir fort spist :roll:

Ubuntu
23-03-2007, 14:24
Hamsteren kan klatre med helplast bur, min klatrer i sprinklene på toppen av buret...
http://www.fotoknudsen.no/archive50/140120071442w6pXK1LBUWrAdojwJd/medium/230320071410UEVoh13UtuQCPOXjUj.JPG

Ansie
23-03-2007, 14:50
Det spørs åssen helplast bur man har det , hehe :azn: Her bor ene roboen min :)

http://i155.photobucket.com/albums/s309/Skotmyra/mars070.jpg

rottegal
23-03-2007, 15:49
Wooow SVært bur til lite dyr :o :D

Ansie
23-03-2007, 15:53
Wooow SVært bur til lite dyr :o :D

Shanti syntes det er akkurat passe :azn:

Marianne S
23-03-2007, 15:54
Svært bur til lite dyr

Robo'er trenger mer plass for å trives enn det andre dverghamster-arter gjør. Robo'er klatrer heller ikke så mye, så derfor trenger de stor bunnflate i buret sitt.

Therese
17-08-2010, 20:29
Shanti syntes det er akkurat passe :azn:

Roborovskier skal bo i par eller grupper. Roborvskier trenger dessuten stor plass siden de lever flere sammen. :P

Heddis95
30-11-2010, 14:20
Det er viktigå ha ett bur med god ventilasjon(altså sprinkel) siden hamsterer kan bli amoniakk forgiftet(ett stoff som finnes i urin) og det er derfor større risiko å ha ett helplast enn sprinkel:)

Siljee
31-12-2010, 17:16
Låner denne tråden litt jeg. Hva synes dere om dette buret? Stort nok til en syrisk?

http://www.equinecaninefeline.com/catalog/sale-narrow-cage-rats-hamsters-p-4925.html

kattja1
01-01-2011, 08:13
Låner denne tråden litt jeg. Hva synes dere om dette buret? Stort nok til en syrisk?

http://www.equinecaninefeline.com/catalog/sale-narrow-cage-rats-hamsters-p-4925.html

Ja det er stort nok.

KeepSmiling
09-03-2011, 15:18
Vi har plastbur fordi det er sikrest med tanke på kattene :)

kattja1
09-03-2011, 19:03
Vi har plastbur fordi det er sikrest med tanke på kattene :)

Samme her. Bare at jeg bruker akvarium. Det er tryggest