PDA

Se full versjon : Far sammen med ungene?

elinebj93
28-03-2010, 18:04
Idag kom det 5 små ørkenrotteunger. Hadde faren og moren sammen, og lurer derfor på om det gjør noe om faren forblir der?
Leste på hamsterforeningen sin forside om at gutten skulle være der sammen med jenta, ettersom han hjalp til, men hvis vi ikke vil ha flere unger, går det da ann å ta ut faren uten at dette påvirker moren?

Haster med svar ..

ZakuraRabbit
28-03-2010, 18:51
Hvis det først er kommet unger så er det vel sannsynlig at de har parret seg allerede, så flere unger kommer trolig uansett.
Jeg mener å ha hørt at du kan fjerne faren så lenge moren har annen hjelp med ungene, i form av en hunn fra kull 1.

elinebj93
28-03-2010, 19:19
Det blir nok ikke noen fler unger, ettersom jenta har avvist gutten i det siste.
Jeg tok vekk gutten, og lar jenta være alene. Hatt en samtale med ei som kan om ørkenrotter, så da lar jeg jenta være alene med ungene.

Lene
28-03-2010, 22:35
Vi pleier å si at om man først skal ha kull med ørkenrotter, så bør man få to, ikke bare et, og grunnen er det at hunnen trenger og ønsker hjelp med ungene. Så det man gjør er å ta ut far rett før andre fødsel, sammen med en sønn fra det første kullet, så da er gammel nok til å flytte fra mor. En datter blir boende hos mor som hjelp, og ny venninne. Selv om hunnen virker avvisende nå overfor hannen, så kan de godt ha paret seg likevel. Paringen starter mens fødselen fremdeles er i gang, og vil fullbyrdes så fort siste unge er ute. Siden kullet ikke er så stort nå, så kan hun klare seg alene, men jeg ville fremdeles foretrukket at hun hadde hjelp. Dessuten så vil muligheten for å sette far sammen med en sønn bli mye mer komplisert, og delt-bur må brukes når den tid kommer.

elinebj93
28-03-2010, 23:08
Takk for raskt svar. Satte inn faren rett etter at vi tok han ut, ettersom han stresset så veldig.