Se full versjon : Punnett's square og farger - vinterhvit dverghamster
ILoveHamsters
04-03-2010, 18:04
Heisann :)
Jeg holder på å lese litt om genetikk og farger hos vinterhvite dverghamstere. Men så har jeg en del spørsmål og ting jeg ikke skjønner:
€ http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/farg_gen/vinterhvit.shtml Nederst på siden her, i tabellen, under "Gener" - er det fargekodene? Er f.eks. fargekoden for Agouti "D-" (jeg trodde faktisk at agouti ikke hadde fargekode)?
€ Punnett's Square får jeg ikke helt til...
Prøver meg litt frem. :PHvilken av disse tre er riktig, eller er alle feil?
http://img402.imageshack.us/img402/342/ssquare1.jpghttp://img522.imageshack.us/img522/5300/ssquare2.jpghttp://img256.imageshack.us/img256/544/ssquare3.jpg
Alle ungene blir Pearl Sapphire
EDIT: Tror jeg gjorde en tabbe her. I tabellene skrev jeg at hannen er Pe, altså Pearl, men går det an å være "bare" pearl? Altså ikke Pearl Agouti eller Pearl Sapphire men Pearl? Hvis ikke blir de tabellene veldig rare eksempler...
€ Så har jeg litt problemer med å fylle inn Punnett's Square når hunnen er Agouti og hannen er Sapphire (eksempel). Siden jeg ikke vet hva fargekoden for Agouti er, eller om den har en fargekode i det hele tatt, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det :D Noen som kan gjøre det for meg/vise det?
Oi, dette er kompliserte saker. Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan, så får vi bare krysse fingrene for at jeg klarer å holde tungen rett i munnen.
Starter med første spørsmål, om Agouti. Alle farger og egenskaper en organisme har, har også en genkode. Dette gjelder alt fra nevnte farge, til lengden på fingrene dine, om du kan rulle med tungen, eller antall føflekker du har. Disse genskapene kan enten være dominante eller recessive (det finnes mellomtinger, men for enkelhets skyld, så holder vi det på de to alternativene her). Hos hamstere så det vi kaller normalfarge, eller villfarge, være det som fra naturens side er standard for dyret. I de fleste tilfeller vil standarutgaven av hvert enkelt fargegen være dominant, mens mutasjoner være recessive, men ikke alltid (som f.esk. Pearl). Vi bruker stor bokstav på dominante gener, og små bokstaver når genet har den recessive utgaven.
Når man skriver f.eks. dd, som hos Sapphire, så beskriver det et genpar. Det er to gener som sitter sammen. Det ene kommer fra moren, det andre fra faren. Når man da skal sette opp Punnett's square, så er det får å se mulige resultater av en paring. Hver av foreldrene sender kun fra seg en utgave av hvert gen, ikke hele genparet. Altså, om mor er Sapphire, så har hun dd. Hun sender da fra seg kun en d. Hvis far er Agouti, men også bærer av Sapphire, så har ha Dd. Han kan da enten sende D eller d. Da setter man opp mulighetene slik (litt klønete å sette opp på forumet, så bær over med meg):
Far / Mor d d
D Dd Dd
d dd dd
Forklaring:
Mors gener er på den øverste linjen. Hun har kun mulighet til å sende ut d (husk, kun en om gangen).
Fars står nedover til venstre. Han har Dd, og kan dermed sende videre enten D eller d.
Til sammen som skal dette bli genpar, altså to av dette genet.
I rødt ser du at resultatet blir Dd. Disse blir da Agouti.
I blått får du dd, og disse blir Sapphire.
Så resultatet av en slik paring blir altså statistisk sett 50/50 Agouti og Sapphire.
Det er altså veldig viktig når man setter opp Punnett's square at man husker på at mor og far bare kan sende fra seg en utgave av et gen til hver unge. Dermed er ingen av dine eksempler riktige.
Du har rett i at Pearl ikke opptrer alene. Pearl er et mønster, ikke en farge, og en farge må jo da nødvendigvis være med på lasset. Hvis du vil pare f.eks. en Sapphire Pearl mor (som vi antar ikke har dobbelt med Pearl) med en vanlig Agouti far, så blir oppsettet litt mer komplisert.
Mor har da dd Pepe (dd = Sapphire, Pe = pearl og pe = standard). Mor kan sende fra seg: dPe eller dpe
Far har DD pepe (DD = Agouti, ikke bærer av Sapphire, pepe = standard). Far kan kun sende videre Dpe, for han har like genutgaver begge steder.
Far / mor dPe dpe
Dpe DdPepe Ddpepe
Dpe DdPepe Ddpepe
Alle ungene her vil bli Agouti, for alle vil få en stor D.
I rødt får Pepe, som betyr at disse blir Pearl, men blått blir pepe, og dermed standard.
Resultatet blir da 50/50 Agouti og Agouti Pearl.
Vi har foreløpig kun en fargemutasjon hos vinterhvit, altså Sapphire. Dette er en mutasjon på D-genet. Vinterhvit har også andre fargegener, men disse vet vi lite om fordi de ikke blir gjort fulle kartlegginger av disse. Men etterhvert vil det dukke opp andre mutasjon, og da vil de komme på andre gener. Genene vil da få navn etter hva slags mutasjon som oppstår, man kan da finne ut hva de ulike genene påvirker. F.eks. hvis det plutselig dukker opp en vinterhvit med røde øyne, så kan det genet få et navn som beskriver dette, f.eks. Red eyes, eller bare r. Da vil Agoutis genkode bli utvidet til å være D- R-, i stedet for bare D- som det er nå, mens en med røde øyne vil være D- rr.
Jeg håper dette ble noe i nærheten av forståelig, men jeg vet hvor komplisert og vanskelig det kan være, så det er bare å be om oppklaringer eller nye forsøk på forklaringer ;)
ILoveHamsters
05-03-2010, 14:59
Tusen takk for langt svar og gode forklaringer :). Nå skjønner jeg i hvert fall Punnett's square. Likevel dukker det opp noen nye spørsmål.
Siden genkoden for Agouti, bærer av Sapphire, er Dd, er D- da genkoden for Agouti, hvis hamsteren ikke er bærer av en annen farge? Eller vil det bli DD eller DD pepe? (Jeg forestiller meg at det er D-, og at DD står for at begge foreldre er D-, altså Agouti. Men kanskje den tanken er helt feil :P)
Hos hamstere så det vi kaller normalfarge, eller villfarge, være det som fra naturens side er standard for dyret.
Far har DD pepe (DD = Agouti, ikke bærer av Sapphire, pepe = standard)
Hva menes med pepe eller standard? Er det det man bruker for "Agouti, bærer av ingen andre farger"? Siden du sier at villfarge er det som fra naturens side er standard for dyret?
Hvis du vil pare f.eks. en Sapphire Pearl mor (som vi antar ikke har dobbelt med Pearl)
Hva menes med det? At moren har arvet Pearl fra begge foreldre?
Igjen, tusen takk :D Dette hjalp meg veldig mye med å forstå:) Må si at dette emnet krever en del tenking, hehe.
EDIT: Forresten, er ikke Pearl x Pearl letalt (dødelig)? Hvis det er, vil f.eks. Sapphire Pearl x Sapphire Pearl eller Sapphire Pearl x Agouti Pearl være letalt?
Begynner øverst ;)
Streken - bruker vi når genet ikke har betydning for utfallet. For en spesifikk hamster, så bruker vi det når vi ikke vet hvilket gen som ligger der. Så når vi skriver f.eks. D- i en generell sammenheng, så betyr det at vi vet at minst den ene D'en må være stor (dominant), og at om den andre delen er dominant eller recessiv ikke spiller noen rolle for hvordan hamsteren ser ut. Det er vanskelig å vite helt sikkert om en hamster har to dominante utgaver av et gen, fordi det nesten alltid vil være en mulighet for at den bærer noe recessivt. De eneste tilfellene man kan vite det er der genet er dobbeldominant letalt, altså hvis en unge får en dominant utgave fra begge foreldrene så blir det ikke levedyktig. For å ta et eksempel, så vet vi at alle spotted ørkenrotter har Spsp, fordi dobbelt er dødelig. Så, for å gjøre ting ekstra vanskelig, så kan noen egenskaper vises forskjellig enten det er en eller to dominante utgaver. Et eksempel er Silver Grey hos gullhamster, der man kan se på hvordan fargen vises om hamsteren har en eller to dominante Sg-gener.
Nå kom jeg litt ut på viddene her. Selv om begge foreldrene er Agouti, så kan man altså ikke vite helt sikkert om noen av dem er bærere av Sapphire, så selv om alle ungene er Agouti, så bruker vi D-, og ikke DD. Og den fulle genkoden for en Agouti per dags dato er: D- pepe.
Standard er det uttrykket jeg bruker for å vise hva som er, vel, scratch. Altså det vi beregner ut fra, og det er ganske riktig villfargen. Så fordi mønsteret Pearl er dominant, så vil standarden være pepe.
Dobbelt Pearl betyr at dyret har arvet Pearl fra begge foreldrene, ja. Det heter homozygot.
Nei, Pearl er ikke letalt, men jeg tror noen kan ha trodd det en stund. Før ble det antatt at alle hanner med Pearl var sterile. Nå vet vi at dette ikke alltid er riktig, men jeg kan skjønne at det kan ha bidratt til litt forvirring.
ILoveHamsters
05-03-2010, 20:15
Ok, takk for svar igjen :D