Se full versjon : Hva er løpetid?
Heisann Sveisann, spm
Jeg har aldri skjønt helt hva løpetid er... Kan noen forklare meg det? :)
Det er det samme som når kvinner får eggløsning. Egget slippes ned i livmoren, og mannens sæd kan derfor nå inn og befrukte egget. Har du lært om dette på skolen ennå?
Når hamstere har løpetid skiller hun ut et sekret fra skjeden, som forteller hannene at hun er fruktbar.
He- he. Dette lærte jeg for 2 år siden.
Tusen takk for svar, viktig info :)
Det er ikke helt riktig, Heidi. Vi som mennesker har ikke løpetid, vi har faste sykluser for eggløsning, og får eggløsning hver eneste måned, uansett om vi parer oss eller ei. Dyr som får løpetid har ikke eggløsning fast. Løpetiden er den perioden der dyr kan få eggløsning, men de får det kun om de parer seg. Det er den store forskjellen på menstruasjon-/eggløsningssyklus og løpetid.
Hvordan løpetid påvirker dyret, og hvor lenge den varer, varierer fra art til art. Hamstere får utfloden Heidi nevner i starten og slutten av løpetiden, de er mindre aggressive overfor hanner, og kan stille seg i paringsposisjon om de blir klappet. De har også kort løpetid, bare noen timer. Andre dyr markerer f.eks. med tiss, og løpetiden varer lenger.
Hoi, ja der læte jeg noe nytt.