PDA

Se full versjon : Mat- spise/ikke spise- forvirret

Kalamari
12-04-2007, 17:23
Ser i matoversikten. Det står at sukkererter er ja-mat men bønner og erter er nei-mat. Men erter er jo "fullvoksne" sukkererter, så jeg skjønner ikke helt. Er erter trygg mat?
Står også at ikke de skal få hermetisk eller fryst mat, men vannkastanjer er trygg mat. Har bare sett vannkastanjer i hermetisk form, også på innvandrerbutikkene, er da de hermetiske vannkastanjene trygge?
Så potetene, poteter skal kun gis i kokt variant, akkurat som hos undulaten. Men når det står søtpotet på listen, skal den også kokes eller kan den gis rå?
Steiner og kjerner i frukt og grønt skal fjernes, og det er jo ikke noe problem med eple, pære, drue o.l. Men steinene er jo frø og i banan og kiwi er det en drøss med frø/steiner. Om jeg gir Trygve kiwi, skal jeg grave vekk steinene og at han kun får det som er nærmest skallet? Og ikke la han få frøene fra banan? Ikke noe problem med fersk banan, da er det jo bare å kutte av "utkantene" og holde meg unna midten der de sorte prikkene er men det blir jo værre med de tørkede bananene. De sorte prikkene er visst frø her også og da er det vel å regne som steiner slik som i epler/pærer?

Det ble litt mye og forhåpentligvis ikke for rotete. Og dessverre litt mange snåle spørsmål, jeg bare tenker og leser og så tenker jeg plutselig litt for mye og da må jeg spørre.

Marianne S
12-04-2007, 22:27
Det som står under nei-mat i lista er enten mat som alle er enige om at er farlig for hamstere, eller mat som det hersker tvil om.

Med vannkastanjer menes det ikke de hermetiske.
Om ferske vannkastanjer er å få tak i her i landet, er en annen sak. Det veit jeg faktisk ikke. Lista er basert på ei liste fra Storbritannia, som er skrevet av en av verdens aller fremste hamstereksperter.

Når det gjelder sukkererter kontra erter og bønner, så skal ferske sukkererter være trygge. Det er litt ulike typer erter i brekkbønner, aspargesbønner, sukkererter osv. Ingen av våre 9 gullhamstere liker sukkererter uansett, og det er ikke akkurat kjent for å være hamsternes favorittmat.

Alle typer potet må kokes godt før hamsteren kan få den. Det er også tryggest å fjerne skallet, fordi groene + det grønne som det av og til også er litt på skallet på enkelte potetsorter (hvis de har fått sollys på seg) er giftig for hamstere.

Når det gjelder kjerner i frukt, så er det steiner i plommer, fersken, aprikos, kirsebær, moreller osv (altså steinfrukter) som er farlige for hamstere.
Frøene i kiwi og banan er ikke farlige, men du skal jo uansett gi bare en liten bit (ikke større enn en yatzy-terning), så da er det nok lettest både for deg og for hamsteren om du velger å gi av den fasteste delen av fruktkjøttet. Banan er det egentlig best å gi tørket, for banan er veldig klissete og kan skape problemer for hamsteren hvis den putter banan i kinnposene.

Anne-Hedvig
13-04-2007, 03:24
Har forstått det slik at man helst ikke skal gi kiwi til hamstere i det hele tatt? Fint med avklaring her!

Marianne S
13-04-2007, 14:24
Kiwi skal være trygt å gi til hamstere. Våre hamstere syntes ikke kiwi var noe særlig godt, så vi har bare gitt det den ene gangen.

Her finner dere lister som er skrevet av Lorraine Hill, en av de aller mest erfarne hamsteroppdrettere i verden. Disse listene inneholder en del mer enn NHF sine lister, blant annet fordi noe av det på listene ikke er vanlig/tilgjengelig i Norge.

http://www.petwebsite.com/hamsters/hamster_fruit_vegetables.htm

http://www.petwebsite.com/hamsters/hamster_plants_flowers.htm

Kalamari
13-04-2007, 14:33
Ga Trygve basilikum i går, han gikk helt i hundre. Aner ikke om det var lukten eller smaken, men det bladet var hans. Det var tydeligvis noe som var Trygvemat. Han var også rimelig klar for sukkererten, men tørket banan er foreløpig favoritt. Synd for han egentlig siden det ikke er hverdagsmat.

Kalamari
13-04-2007, 14:37
Inne på den øverste linken står det

Vegetables and herbs that are safe to feed a hamster are:

Alfafa
Apple (seedless)
Asparagus
Avocado (skinned and seedless)

Men på matsiden her står det at avocado er neimat

Nei-mat

Disse skal ikke gis under noen omstendigheter:
Frukt og grønt
Avokado

Marianne S
13-04-2007, 17:04
Matsiden til NHF har ikke vært oppdatert på en stund, dessverre.
Derfor kan noe som har stått på nei-lista før, ha blitt funnet trygt seinere. PetWebsite skal være en svært pålitelig kilde når det gjelder hamsterinformasjon. Jeg skal be Lene sjekke dette.

Ja-lista er den basert på hva absolutt alt av bøker og websider vi har lest er enige om. Er det tvil, så står maten på nei-lista inntil det blir enighet. Det er så masse som er ja-mat uansett, at det er bedre å la være å gi det som noen mener er nei-mat inntil man får bekreftet at det er OK.

Kruspersille er forøvrig en sikker vinner hos alle våre 9 gullhamstere.

Anne-Hedvig
14-04-2007, 00:41
Tamtara er bare sånn passe begeistret for basilikum. Ble med den ene gangen. Sådde gress og det vil hun ikke ha. Persille derimot er populært, og løvetann-- da går hun i hundre!!

Marianne S
14-04-2007, 03:51
Jeg har postet spørsmålet om avokado til hamster på PetWebsite hamsterforum, så håper på en del svar fra hamstereiere verden over.

Marianne S
17-04-2007, 20:49
De som har svart på spørsmålet mitt om avokado (på PetWebsite Forum), har svart at det er trygt å gi til hamster så lenge man gir av kjøttet, ikke i nærheten av skallet eller kjernen, og selvfølgelig bare en liten bit, siden avokado er proppfull av kalorier.

rottegal
18-04-2007, 07:14
Kult :lol: *løpe å gi*

Lille Bille
16-01-2008, 15:44
Finnes det en oppdatert matliste et sted?

Jeg fikk og litt "oi" når jeg så at de ikke skal ha avocado. Leste et sted at de kunne ha det, så Bille har fått det som litt kos innimellom. Leste på denne tråden nå at det faktisk er trygt, så nå slapper jeg av ang det (hønemor:p hehe).

Foreldrene mine skal ha henne i helga da jeg skal bort, og de ville gjerne ha med en matliste. Så finnes det en oppdatert en et sted?

heidiii
16-01-2008, 15:47
Du kan gå etter den på hamsterforeningens nettsider.