Se full versjon : Spørsmål om ørkenrotter.
elinebj93
14-02-2010, 18:58
Vi fikk 3 ørkenrotter for en stund tilbake, der sønn og far var sammen, og mor alene.
Vi prøvde nå å sette faren og moren sammen, og dette funket fint. Vi prøvde også å sette ungen sammen med disse to, men ungen begynte å angripe moren.
Er det da bedre at ungen er alene, eller moren? (Frem til vi får skaffet en til)
Moren virket ikke som hun brydde seg når hun var alene, men ungen ser ut til å misstrives alene.. :-/
Tom Erik
14-02-2010, 21:13
Hvis dere vil ha enda flere ørkenrotter så tar dere ungene vekk fra moren og faren, hvis dere ikke vil ha unger så må dere nok la moren være alene, eller man Kan jo prøve på split cage metoden.
Ettersom ørkenrotter er sosiale dyr så er det litt slemt å la moren være alene? ettersom det er 3 unger så tror jeg de klarer seg fint sammen, bedre med 3 i lag enn bare 1 alene. Jeg er ikke noe ekspert, prøver iallefall og hjelpe til.
elinebj93
14-02-2010, 21:28
Tror du missforstod nå. Vi har 3 ørkenrotter. Mor, far og en unge. (ikke tre unger.)
Faren og moren , skal vi ha ett kull til på. Men så prøvde vi å sette ungen sammen med de, men da angrep ungen moren.
Derfor går det ikke å ha alle sammen i samme bur. Derfor må jeg finne ut om det er best å la moren eller ungen være alene. Moren har vært alene før, men det har ikke ungen. Derfor jeg spurte om kanskje ungen burde settes med faren igjen.
Tom Erik
15-02-2010, 03:22
Du tror jeg missforstod?
Hehe, ganske tydelig at jeg missforstod.
Vel hvis moren er vant til å være alene så kan det vel ikke skade og være alene til dere får en ny ørkenrotte, er nok ikke noe vits i å gamble på at ungen tåler å være alene like mye som moren.
Vanskelig og en lite ideell situasjon, men sånt skjer noen ganger. Det er ikke noe perfekt svar på dette, med mindre du vil skaffe en ørkenrotte til. Det ville vært det beste, å skaffe en hunn som venninne til mor, og la far og sønn bli samboere. Men siden mor da,om jeg forstår retti at hun bor sammen med far, nå mest sannsynlig er gravid igjen, så er ikke det optimalt heller. Det er stressende å bli kjent med en ny, spesielt om hun samtidig er gravid og etterhvert ammer. Er ikke mor gravid, er dette helt klart den beste løsningen, men det betyr at det ikke blir flere kull.
Når det gjelder hvem somskalvære alene, så har ikke jeg noen anbefalinger verken den ene eller den andre veien. Det blir på en måte like gæli uansett. Du kan la mor og far bli boende sammen, men da må du etterhver opprette enda et bur, samt skaffe en venn til sønnen. Lar du han bo alene i påvente av et nytt kull, enten for å sette han sammen med far eller en lillebror, så kan han bli territoriell, og han kan mistrives i mellomtiden. Altså, ikke det beste for han.
Det andre alternativet er å flytte mor ut, og la far og sønn bli boende sammen, men da blir mor alene, og siden hun da sannsynligvis er gravid, så må hun opppdra ungene alene. Det er langt fra perfekt, og kan føre til stort frafall av unger. Mor vil også bli sliten, og territoriell, hvilket gjør at du MÅ beholde en datter til henne. Å føre henne sammen med en fremmed hunn kan bli veldig vanskelig. Problemet her er at med fare for mange unger som dør, så kan du risikere å ikke få noen jenter som overlever til avvenning, og da sitter du i saksa.
Det er altså ingen god løsning på dette, og jeg regner med du har lært en viktig lekse når det gjelder ørkiser ;) Det var aldri noen god idé å la en sønnen bli boende sammen med mor og far. Du risikerte også at han paret seg med mor, og innavl er ikke noe lurt uten å vite hva man gjør og hvorfor. For ordens skyld må jeg nevne at det haddevært like dumt å hatt en datter sammen med foreldrene, for da hadde begge fått barn med far. I tillegg til innavl, hadde du da også fått problemer med konkurranse mellom mødrene, og de kunne ha drept hverandres unger (lærte dette på den vonde måten).
Jeg skulle ønske jeg kunne gitt deg løsningen, men jeg har gitt deg fordeler og bakdeler med de ulike muligheten, og så må du selv vurdere hvilken sjanse du vil ta. Men du må bestemme deg kjapt, for naturen går sin gang ;)
elinebj93
16-02-2010, 19:22
Takk for svar :-)
Er meningen at vi skal sette kull på jenta, for å slippe å kjøpe en til.
Vi prøvde burmetoden på alle sammen, men funket dårlig med hunnen og ungen.
Jeg tror ikke det blir noe unger, for hunnen og hannen kommer ikke så veldig godt overens. Hver gang hannen prøver seg, sier hunnen kraftig ifra.