PDA

Se full versjon : Burunderlag

Elibobben
28-01-2010, 17:08
Kan ørkenrotter bo på sand? Ei venninne som har gitt opp sitt akvarie (med fisk) har igjen noe sand fra biltema som hun lurte på om jeg ville ha hvis jeg kunne gjøre nytte av det.

Søkte litt på nettet nå, og ser at sanden har vært diskutert på diverste akvariueforum og fant også denne setningen: "Biltema sand og "vanlig" sand inneholder kvarts som i støvform kan være skadelig for lungene hvis man ikke bruker støvmaske."

Noen som har erfaringer? Jeg regner med at det ikke er noe å satse på hvis dette er tilfellet..

Finnes det chinchilla sand i store mengder? Og er det noe som er mulig å ha som bunnstrø?

Bella
28-01-2010, 18:57
Hei !

Jeg vil ikke anbefale Biltema-sanden, du bør kjøpe chincilla-sand i stede.
Biltema-sanden støver, ørkisen får støv inn i lungene, som ikke er bra..
Det finnes opptil 2 kg sand i dyrebutikken som jeg har sett.

Er ikke helt sikker om man kan bruke sand som burstrø.

Elibobben
28-01-2010, 19:16
Tenkte kun som burunderlag. Skal kjøpe badesand. Men da er jo saken grei, takk! :)

Bella
28-01-2010, 19:19
Ørkiser lever jo på sandsletter, så det burde kunne gå :)

heidiii
28-01-2010, 19:54
Hvis du er ute etter billig sand, kand du kjøpe en sekk med Rådasand (akvariesand). Den fineste typen egner seg bra som badesand, men jeg husker ikke hvilket nummer det var. Det er nevnt flere ganger på forumet, så et søk gir nok et svar :)

Elibobben
29-01-2010, 13:05
Ja det var jo det at det jeg tenkte,og at de dermed burde kunne leve på sand :) Da får de jo gravd litt også.

Heidiii: Er det i store sekker, og fungerer det som burunderlag tror du? :) Badesand kjøper jeg nok bare vanlig chinchilla sand, i første omgang hvertfall :)

heidiii
29-01-2010, 14:32
Ørkiser er ikke mitt felt, så om de kan leve på bare det, det vil jeg ikke si noe om. Rådasand (det er den det står "0,33 mm" på som passer som sand til hamstere/ørkiser) selges i sekker på 20 eller 25 kg. Jeg husker ikke helt, men de er tunge, og varer lenge.

Anne-Hedvig
29-01-2010, 21:29
25 kg, mener jeg at det er.

Lene
30-01-2010, 07:13
Rådasanden er litt for grov til at den egner seg som badesand for ørkenrotter. Vi bruker den som dosand til hamsterne, og dvergene kan fint bade i den, men ørkiser har en litt annen struktur på hårene sine enn hamstere, og Rådasanden kan ødelegge oljene (oljer hamstrere ikke har) i pelsen, samt strukturen. Chinchillasand har spesielle egenskaper vanlig sand ikke har. Husker ikke helt i farten hva detaljene er når det gjelder forskjellene, klokka er 7 på morran :P, men den er spesielt fremstilt for å bevare pelskvaliteter.

Når det gjelder sand som underlag, så skulle man jo tro det var det beste, siden ørkenrotter jo lever i sandfylte strøk i naturen, men vi klarer ikke å gjenskape miljøet hjemme hos oss. Den store forskjellen er fukt. I naturen så graver jo ørkisene som kjent tunneler under bakken, og der er sanden fuktig, slik at den holder fasongen, og tunnelene ikke rase sammen. I et akvarium er miøjøet så lukket at skal man holde sanden fuktig nok til å graves effektivt i, så er det god grobunn for bakterier og sopp, som våre tamdyr ikke har bakterierflora og immuniteter til å hamle opp med. Skal man unngå de helsemessige farene, så må sanden være helt tørr, og da minster den all spenst, noe som gjør det vanskelig og lite givende å grave i.

Biltema-sanden har jeg aldri prøvd selv, men jeg har fått med meg det du skriver, at akvarister er uenige om hvorvidt den er trygg eller ei. Som hovedregel vil jeg si at er det tvil, så hold deg på den sikre siden, samme om det gjelder sand eller andre ting. Det finnes mange andre muligheter, så det er liten vits i å ta noen sjanser ;)

heidiii
30-01-2010, 10:04
Da har jeg lært to nye ting i dag ;)

Elibobben
30-01-2010, 12:35
Tusen takk for gode svar :) Kommer uansett til å kjøpe chinchillasand til bading, så får de heller bare få vanlig spon som underlag :)

linejnta
04-02-2010, 09:46
Min ørkenrotte får masse spon (litt sånn stor kutterflis, ikke sagflis) i sitt akvarium, pluss masse høy tildelt jevnlig som hun gnager opp og blander inn i sponet! I tillegg noen tre leker, typ runde rør o.l, som hun graver ned. Tilsammen blir materialet velegnet for tunnel bygging, og med støtte fra nedgravd leketøy virker hun veldig fornøyd :):) I tillegg blandes det inn endel papp fra tomme doruller. De går aldri i søpla, de går rett til destruksjon i ørkenrotte akvariet ;)
Se noen bilder her: http://www.123hjemmeside.no/linesdyr/21390790
(her er også bilder fra da de var 2 stk, men nå har Edel vært alene i 1,5 år og det går helt fint).

linejnta
04-02-2010, 14:43
Se noen bilder her: http://www.123hjemmeside.no/linesdyr/21390790
(her er også bilder fra da de var 2 stk, men nå har Edel vært alene i 1,5 år og det går helt fint).

Ny adresse: http://www.123hjemmeside.no/linejnta/21390790

Elibobben
13-04-2010, 12:46
Tar denne her opp igjen litt jeg da jeg for alvor lurer på å koste på jentene chinchillasand i akvariumet. De vil jo få god trening i å gå i det og det må vel gå ann å grave like greit i det som i spon? Her graver de jo bare alt opp til ene enden uansett. I tillegg vil de jo også få doruller og dopapir som de som regel river opp i biter og som blir blandet inn.
Det er ikke helsefarlig for dyrene å gå på sanden i alle fall?

linejnta
13-04-2010, 13:55
Problemet blir at de ikke får gravd seg tunneler i sanden... Uten fuktighet er ikke sand særlig godt byggemateriale ;)
Jeg vil tro de rett og slett er mest fornøyd med spon hvor de kan lage tunneler...
Men helsefarlig er nok chinchillasanden ikke :)

Elibobben
13-04-2010, 17:50
Mine har ikke laget seg noen tuneller i sponet heller de.. Men da prøver jeg en periode og ser hvordan det går :) Hvis de ser misfornøyde ut så bytter vi bare tilbake :)

Nochan
28-05-2010, 13:23
Jeg bruker alspån til mine til vanlig, men de får litt forskjellig.
Har et halvt ilder(?) rør i bunnen som funker som en slags hule. De graver alspånen inn og ut derfra hele tiden, så vil se at det funker bra. :D De sover der inne også.

337